Minä olen maailman huonoin shakinpelaaja.
Tämä tuli mieleeni kun luin tänään aamulla Aamulehdestä taitavista shakkia pelaavista lapsista, esimerkiksi 11-vuotiaasta tytöstä, joka voitti aikuisen miehen eli kyseisen jutun kirjoittajan kyseisessä pelissä. Tästä tuli mieleeni, että minä olen varmasti maailman huonoin kyseisessä pelissä. Sen tytön ja miehen välinen peli kesti puoli tuntia, mutta jos se tyttö pelaisi minua vastaan, niin peli kestäisi ehkä minuutin ja tuo tyttö voittaisi minut mennen tullen niin vähillä siirroilla kuin vain voi oppia. Olen itse asiassa varma, että jos vastasyntyneen vauvan antaisi heti syntymänsä jälkeen leikkiä shakkinappuloilla ja heti kun hän osaisi kohdistaa katseensa tarpeeksi pitkään yhteen kohtaan, niin hänelle opetettaisiin shakkipelin säännöt ja nappuloiden liikkeet ja vauva saisi katsoa esim. Youtubesta muutaman shakinpeluuvideon, niin hän olisi valmis voittamaan minut shakissa. Vauvan kädet tosin olisivat liian lyhyet siirtelemään niitä nappuloita siinä laudalla, mutta jos olisi joku tapa, jolla vauva voisi ilmaista, että minkä nappulan hän haluaa siirrettäväksi mihinkin ruutuun ja aikuinen tekisi lapsen haluamat siirrot, niin vauva voittaisi minut shakissa. Eli kevyesti jo joku reilusti alle puolivuotias vauva voittaisi 36-vuotiaan miehen shakissa, koska minulla on niin huono hahmotuskyky, että en osaa hahmottaa sitä pelilautaa ja nappuloita kuin ehkä yhden siirron päähän kun taas joku toinen pystyy helposti hahmottamaan vaikka kuinka monen siirron päähän ja tietämään että millä lailla mikin siirto vaikuttaa pelin lopputulokseen. Minä en sellaiseen kykene, koska hahmotustaidoiltani olen selvästi kehitysvammaisen tasolla, vaikka esimerkiksi kielellisesti olen ainakin joten kuten ns. "normaalilahjakas". Samoin sosiaalisilta taidoiltani olen varmasti ainakin keskivaikeasti kehitysvammainen kuten myös hahmotuskykyni puolesta.