Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä on vaativa asiantuntijatyö?

Vierailija
19.11.2017 |

Aika usein täällä palstalla saa lukea jonkun olevan "vaativassa asiantuntijatyössä". Mitä tehtäviä tällä käytännössä tarkoitetaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkealla pallilla olevan henkilön taustatiimiläinen, joka tekee tiettyä asiaa koskevan selvitystyön ja raportoi saamansa tiedot. Jos työ sujuu hyvin, kunnian saa se pallihenkilö. Jos mokaa, tulee kenkää, koska pilasit ylempäsi maineen.

Vierailija
2/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan mikä tahansa asiantuntija työ, jossa mokaamalla on mahdollista saada aikaiseksi suurta inhimillistä tai taloudellista vahinkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asiantuntija työ

Toivottavasti se työ ei liity oikeinkirjoitukseen.

Vierailija
4/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen asiantuntija joka saa parempaa palkkaa kuin pomonsa.

Vierailija
5/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi itse olen vaativassa asiantuntijatyössä, työ on sellaista, että siihen vaaditaan sekä maisteritutkinto että sen jälkeen suoritettuja lisäkoulutuksia eli pelkkä maisteritutkinto ei työn saamiseen riitä. Samaa työtä tekee koko maassa vain kourallinen ihmisiä. Työssä on laajat vastuut ja tosiaan työssä vaadittava tieto ja taito ja osaaminen on korkeatasoista, ja työssä pitää ottaa kantaa hyvin vaativiin ja laajoihin kysymyksiin.  

Vierailija
6/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen suuressa pörssiyhtiössä "vaativassa asiantuntijatyössä" kehityspäällikkönä. Osaltani se tarkoittaa

- kuulun yhtiön avainhenkilöihin

- kuvaan kansainvälisiä johtamis- ja toimintamalleja

- rakennan muitakin aineistoja johdolle, jotka he kommunikoivat eteenpäin

- ohjaan usean ihmisen työtä, mutta suoria alaisia minulla ei ole 

- vaativuus tarkoittaa myös sitä, että työt ovat aina mukana. Jos tilanne vaatii, teen aineistoja iltaisin tai viikonloppuisin. Joustavuuteni takaa sen, että joustoa on myös toiseen suuntaan.

- vaativuus tarkoittaa myös sitä, että kukaan ei kerro, mitä tai miten pitäisi tehdä, vaan kaikki pitää itse miettiä ja rakentaa. Ja rakentamistaan malleista on myös vastuussa

- mitään rutiineja tai ns. helppoja töitä ei ole koskaan

Toivottavasti tämä kirkasti määrittelyä. Usein siis erittäin mielenkiintoista, mutta vaativaa työtä.

Vierailija
7/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi itse olen vaativassa asiantuntijatyössä, työ on sellaista, että siihen vaaditaan sekä maisteritutkinto että sen jälkeen suoritettuja lisäkoulutuksia eli pelkkä maisteritutkinto ei työn saamiseen riitä. Samaa työtä tekee koko maassa vain kourallinen ihmisiä. Työssä on laajat vastuut ja tosiaan työssä vaadittava tieto ja taito ja osaaminen on korkeatasoista, ja työssä pitää ottaa kantaa hyvin vaativiin ja laajoihin kysymyksiin.  

Samaa työtä tekee koko maassa vain kourallinen ihminen kun taas av-palstalla joka toinen kirjoittaja tai hänen kumppaninsa tekee vaativaa asiantuntijatyötä 😂

Vierailija
8/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän vastasi selkeän kirkkaasti ap:n alkuperäiseen kysymykseen: "Mitä tehtäviä tällä käytännössä tarkoitetaan?"  Not.

Vierailija
9/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista työtä missä pitää käyttää paineen alla koko ajan aivojaan aktiivisesti eli ongelmanratkaisua, suunnittelua, kehittämistä jne. Henkisesti kuormittavaa työtä, jossa yleensä on myös hankittu aika paljon koulutusta taustaksi.

Vierailija
10/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni koen olevani sellaisessa. Ratkaisen ongelmia, joita kukaan ei ole aiemmin ratkaissut

Vierailija
11/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän vastasi selkeän kirkkaasti ap:n alkuperäiseen kysymykseen: "Mitä tehtäviä tällä käytännössä tarkoitetaan?"  Not.

Noh, käytännössä kehityspäällikkö lukee ja lähettää sähköposteja, tekee powerpointteja, keskustelee ihmisten kanssa, ohjeistaa ihmisiä, istuu kokouksissa, perustelee toimintapoja jne. Oliko riittävän konkreettista palstamammoille?

Vierailija
12/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen suuressa pörssiyhtiössä "vaativassa asiantuntijatyössä" kehityspäällikkönä. Osaltani se tarkoittaa

- kuulun yhtiön avainhenkilöihin

- kuvaan kansainvälisiä johtamis- ja toimintamalleja

- rakennan muitakin aineistoja johdolle, jotka he kommunikoivat eteenpäin

- ohjaan usean ihmisen työtä, mutta suoria alaisia minulla ei ole 

- vaativuus tarkoittaa myös sitä, että työt ovat aina mukana. Jos tilanne vaatii, teen aineistoja iltaisin tai viikonloppuisin. Joustavuuteni takaa sen, että joustoa on myös toiseen suuntaan.

- vaativuus tarkoittaa myös sitä, että kukaan ei kerro, mitä tai miten pitäisi tehdä, vaan kaikki pitää itse miettiä ja rakentaa. Ja rakentamistaan malleista on myös vastuussa

- mitään rutiineja tai ns. helppoja töitä ei ole koskaan

Toivottavasti tämä kirkasti määrittelyä. Usein siis erittäin mielenkiintoista, mutta vaativaa työtä.

Eli olet johdon assistentti. On se tärkeää, mutta tuskin vaativuutta tarvitsee korostaa noin paljon.

Vierailija
13/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, käytännössä kehityspäällikkö lukee ja lähettää sähköposteja, tekee powerpointteja, keskustelee ihmisten kanssa, ohjeistaa ihmisiä, istuu kokouksissa, perustelee toimintapoja jne. Oliko riittävän konkreettista palstamammoille?

Mitä viisastelet? Katso nyt miten typerä vastaus tuo aiempi oli.

Vierailija
14/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset aina korostavat työnsä vaativuutta? Kaiken maailman ”kehityspäälliköt” ja sellaiset. Onko naisilla jonkinlainen alemmuudentunne?

Vierailija
15/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyö joka on liian vaikeaa palkkaan nähden.

Vierailija
16/16 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko vaativassa asiantuntijatehtävässä, mutta olen asiantuntijatehtävässä. Teen kehitystöitä ja kuuntelen valituksia ja ehdotuksia siitä mitä halutaan (eri ihmisillä on eri käsitykset). Koostan yhteen ehdotuksen, jossa olisi hyvä huomioida tietty myös ne asiat joita kukaan ei ole ymmärtänyt nostaa esille (ne yleensä tajutaan myöhemmin ja sitten korjataan). Samalla yritän selvittää miten tekemiseen löytyy rahaa ja resursseja huomioiden organisaation byrokratia (itse en vastaa budjetista ja en ole esimiesasemassa). Samaan aikaan kaikilla on omat tehtävänsä ja kiire, sekä johtajat pitää vakuuttaa.

Kun pääsee toteuttamisvaiheeseen, niin toivon että tekijät osaavat asiansa (yhteistyökumppanit on määritelty ja niillä mennään oli se sitten intialainen yes yes tapaus tai osaavampi vanhempi länsimaalainen, joka on tehnyt jotain vastaavaa ennenkin). Samalla yritän kommunikoida (lue kysellä ja pitää etenemistä yllä, välillä toisten mielestä rasittavuuteen asti) sekä tekijöiden kanssa, että kertoa organisaatiolle missä mennään (ja ainahan pitää mennä aikataulun mukaan, vaikka mitä ongelmia tulisi eteen).

Sitten testataan ja kokeillaan tietenkin yhdessä niiden muiden kanssa, jotka kehitystä tulevat käyttämäänkin. Tällöin yleensä on kiire ja aikaa ei ole edes tarvittaviin toimiin (ja ihmisiltä on vaikea saada aikaa, sekä tässä vaiheessa tuodaan usein niitä uusia ideoita). Kun on saatu siedettävästi todennettua että homma on riittävällä tasolla tehty, niin kehitys otetaan käyttöön. Tähän kuuluu koulutukset ja tietty materiaalin koostaminen käyttöön (jos henkilöt tulevat paikalle, he ovat myös usein kiireisiä asiantuntijoita). Kuunnellaan valituksia ja niitä aiemmin pyydettyjä ideoita, joita ei tullut.

Tämän jälkeen takki on tyhjä ja kehitettävää vielä löytyy. Tosin kaikkea ei voi edes tai kannata aina toteuttaa. Eteen voi tulla ratkaisemattomia ongelmia. Mutta silti pitäisi koostaa lopusta opit ja jatkaa eteenpäin. Kertoa muille aina uudestaan ja uudestaan vielä miksi toteutus on tehty niin kuin on tehty. Samalla ottaa aina palaute vastaan. Ja tietty korjata ne ongelmat, joita aina tulee vastaan.

Ja näitä hommia voi olla useampia yhtä aikaa. Yhteinen tekijä että yritän ratkoa ongelmia, ongelmia ja ongelmia.