Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan kuvat facebookissa

Vierailija
18.11.2017 |

Mitäpä mieltä olette julkisena jaettavista oman lapsen kuvista Facebookissa ja jotkut tehnyt omat sivut alle vuoden vanhalle.
Ei taida täyttyä lapsen oikeus määrätä mitä haluaa yksityishenkilönä jakaa itsestään.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa accountti mistä puhut niin lähtisin stalkkaamaan :D

t.yläasteelainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista kun ei ajatella lasta ollenkaan. Vanhemmat jotenkin sekoaa. En tiedä mitä ne sillä hakee.

Vierailija
4/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan julkiseksi laita mitään lasten kuvia tai muutakaan vastaavaa...?

Vierailija
5/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noita näkyy ikävä kyllä ja eräät vanhemmat tehnyt vauvalle julkiset sivut. Ei tosin omalla nimellä vaan ns "taiteilijanimellä".

Vierailija
6/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle näkyy esim. täysin tuntemattoman ihmisen profiiliinsa (hänen asetuksissa näkyy merkintä 'vain hänen kaverit näkee') laittamat vauvan ja isomman lapsen kuvat aina, kun niihin on tägätty ihmisiä, jotka ovat myös mun Fb-kavereita. Yhteisiä "ystäviä" tämän tuntemattoman kanssa siis kaksi.

Täggäykset tekee kuvat näkyväksi tosi laajalle porukalle.

Vierailija
7/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aika moni valitettavasti laittaa. Täällä palstalla tuttu "asperger"-Henna on kertonut blogissa seuranneensa useiden suomalaisten ja ulkomaalaisten lasten elämää vauvasta koululaiseksi asti vanhempiensa julkisten facebook-sivujen kautta niiden tietämättä siitä mitään. Yhden vauvan kuvia meni jakamaan omalla sivullaan ja vasta sen jälkeen tuon lapsen äiti älysi laittaa kuvat piiloon.

Vierailija
8/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alle vuoden vanhalle on tehty "omat" sivut? Eikö tuo ole Facebookin sääntöjen vastaista?

Vierailija
9/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alle vuoden vanhalle on tehty "omat" sivut? Eikö tuo ole Facebookin sääntöjen vastaista?

Onhan se ja kaikin puolin muutenkin etovaa.

Vierailija
10/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellä nyt ei ole vauvansa kuvaa Facebookissa? Eihän vauvaa tunnista myöhemmin eikä sillä ole mitään väliä.

Vierailija
11/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku geneerisen vauvan kuva, jossa vois olla kuva vaan... tosi traumaattista. Eiköhän se lapsi kasvettuaan siihen ikään käske poistamaan, jos on tarvis, tosin useimmat on vaan iloisia, että on vanhemmille tärkeitä.

Vierailija
12/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi lapseni kuvia someen.

Vierailija
13/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku geneerisen vauvan kuva, jossa vois olla kuva vaan... tosi traumaattista. Eiköhän se lapsi kasvettuaan siihen ikään käske poistamaan, jos on tarvis, tosin useimmat on vaan iloisia, että on vanhemmille tärkeitä.

No joo. On kuvia, jossa joku lapsi on vanhempansa kanssa yhteiskuvassa/perhepotretti. Ja näitäkin tulee todella harvakseltaan.

Ja sitten on niitä, jotka postaavat pelkästään lapsesta otettuja kuvia ja kova tykityksellä. Pahimpia tähän asti Facessa vastaantulleita on ehdottomasti mm. uimakuva, ja video, jossa taapero tanssii pelkästään vaippasillaan jonkun musiikin tahtiin.

On varmasti joo vanhemmista söpöjä, mutta kyllä nuo nähtyä on itselläni käynyt vain mielessä, että MIKSI? Ja eikö ollenkaan pysähdytä miettimään, että se söpö vauva/taapero on joku päivä teini-ikäinen? Voikin olla megaylläti juu silloin lapselle saada tietää, minkälaisia kuvia ja videoita äiskä tai/ja iskä on postaillut pitkin nettiä.

Ja turha niillä yksityisasetuksilla puolustella. Ensinnäkin, ladatessa kuvan luovutatte oikeuden näihin kuviin. Toiseksi, se yksityisyys on vain pieni teknillinen asia. Ja tekniikka kun ei koskaan ole ollut pettämätöntä, niin äkkiäkös jonkun päivityksen jälkeen on yksityisyysasetukset pielessä.

Sitä voisi miettiä etukäteen, että haluaisitko itse, että äitisi lataisi huomenna nettiin herttaisen kuvan/videon sinusta, jossa tanssit alusvaatteisillasi olohuoneessa.

Vierailija
14/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, saa kivittää. Minä laitoin lapsestani joskus vauva-aikoina muutamia kuvia facebookkiin, ihan vain omille fb-kavereille näkyi eikä julkisesti. Minusta muutama tavallinen kuva vauva-aikan harvakseltaan oli ihan ok. Ei mitään noloa tai intiimiä, vaan ihan tavallinen kuva. Vedin rajan siihen että kuvan pitää olla sellainen minkä voisin julkaista vaikka paikallislehdessäkin.

Eri asia minullekin ovat sitten nämä kaikki alastonkuvat, "näin äidin mussukka sormiruokailee ekan kerran" joita jaetaan ties missä ryhmissä kymmenille tuhansille ihmisille jne. 

Vierailija
15/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kaverilla profiilikuvassa kuva jossa irvistelee n.vuoden ikäisen kanssa.

Vierailija
16/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nettiin laitat et voi enää mitenkään hallita vaikka miten itse poistaisit. Myöhäistä enää. Luulis olevan jo kaikkien tiedossa.

Vierailija
17/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook on ihan okei, kun kuvat on yleensä rajattu vain ystäväpiirile. Mutta instagram!

Mä tiedän tosi monen itselleni täysin tuntemattoman suomalaismuksun koko nimet ja syntymäpäivät. Ihan siis tän vuoden vauvoja sukunimimeen päivineen! Tosi monella on täysin julkiset instatilit, ja nimet tunnutaan julkaisevan ihan reaaliajassa nettiin.

Vierailija
18/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä ok, että laittaa julkisiin facebookissa kuvia 5-vuotiaasta tytöstä bikineissä rannalla keimailevissa asennoissa? Näitäkin on tullut nähtyä ja ihmettelen, mitä äidin päässä liikkuu.

Vierailija
19/20 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaverilla profiilikuvassa kuva jossa irvistelee n.vuoden ikäisen kanssa.

Minulla taas yksi kaveri piti pitkään lapsensa kuvaa profiilikuvanaan. Monesti mietin, että pitäisikö muistuttaa siitä, että profiilikuvana pitäisi olla oma kuva...

Vierailija
20/20 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebook on ihan okei, kun kuvat on yleensä rajattu vain ystäväpiirile. Mutta instagram!

Mä tiedän tosi monen itselleni täysin tuntemattoman suomalaismuksun koko nimet ja syntymäpäivät. Ihan siis tän vuoden vauvoja sukunimimeen päivineen! Tosi monella on täysin julkiset instatilit, ja nimet tunnutaan julkaisevan ihan reaaliajassa nettiin.

En itse seuraa instagramin touhuja ja eihän ne kuvat tosiaan ole ongelma mikäli rajoitettu kenelle näkyy, mutta nämä julkiset profiilit on se huonompi homma molemmissa palveluissa.

Sekin hyvä muistaa, että vaikka olisi 5 kaveria joille kuva näkyy, niin yksi niistä voi ottaa kuvakaappauksen ja laittaa eteenpäin jakoon jne eli kaikki minkä julkaiset voi päätyä minne vain.

Pari vuotta sitten nuoren tytön alastonkuvat levisi poikakaverin ansiosta vaikka ei nekään olleet alunperin tarkoitettu kuin sisäpiirille.