Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on teidän mielestänne ok summa ylioppilaalle?

Vierailija
18.11.2017 |

Reilun 2 viikon päästä olisi kummityttöni (hyvän ystävän lapsi) ylioppilasjuhlat, enkä tiedä paljonko hänelle pitäisi viedä rahaa. 19v neito siis kyseessä, emmekä hirveästi ole hänen kanssaan olleet tekemisissä.
20 euroa taitaa olla vähän nolon vähän, mutta 50e mielestäni jo aika paljon, kun ei ole oma lapsi. Mikä olisi teidän mielestä hyvä summa kummitytölle?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 € tuttaville, kuten naapurin tai työkaverin lapsille. 100 € sukulaisille tai muuten läheisille, 150-200 lähisukulaisille. Jos kummilapsi on vähän etäisempi, laittaisin 100 €, jos läheinen 150 €.

Vierailija
22/38 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 tai 50, ihan sama.

Se on hetkessä mennyt eikä jää mitään muistoa.

Kannatan pientä lahjaa ( vaikka koru, kirja) ja rahaa lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelen omia juhliani liki 2,5 vuotta sitten, niin sain 20 eurosta 200 euroon. Eipä sillä, ei se raha ollut ensimmäisenä mielessä, oli hauska nähdä sukulaisia, joita en ollut nähnyt moneen vuoteen!

Vierailija
24/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja saa olla sen mukainen, mihin kullakin on varaa. Jos kuitenkin lapseni olisi saanut alle 100 e hyvin toimeen tulevilta sukulaisilta tai hyviltä ystäviltä, olisin kyllä loukkaantunut. Kun taas yksi läheinen tuttu, joka oli todella vähissä varoissa, antoi lahjaksi pari käsipyyhettä ja pannulappuja, jotka oli itse tehnyt kaapin pohjalle jääneistä jämäpaloista, olin tosi tyytyväinen. Hän oli ollut valmis näkemään vaivaa ja antoi sen, mikä hänelle oli mahdollista.

Itse en ole koskaan antanut alle tuon 100 e, vaikka ei aina sitä ylimääräistä niin olisi ollutkaan.

Vierailija
25/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä ny välttämättä tarvitse edes tuoda rahaa, tuo itsesi jos rahasta on pula. Jos taas olet tyypillinen suomenruotsalainen miljonääri niin joku 2000e omalle lapselle ja 100e vieraalle. Kummivanhempi maksanee jonkun 200-600e.

Mut siis oikeasti, jos on pakko seurata rahankulua niin älä tuo rahaa koska olet oikeasti köyhä vaikka saatatkin kuvitella olevasti keskiluokkaa.

Vierailija
26/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rahaa? Neulo lapaset.

Vierailija
27/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satku. Itse sain V 79 yleensä sata markkaa näiltä sukulaisilta, jotka muistivat rahalahjalla. Nykyinen hintataso taitaa olla aika pitkälti sama, eli V 79 markat arvoltaan suurinpiirtein sitä, mitä nyt on eurot. Olin tuohon summaan erittäin tyytyväinen.

Vierailija
28/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 € tuttaville, kuten naapurin tai työkaverin lapsille. 100 € sukulaisille tai muuten läheisille, 150-200 lähisukulaisille. Jos kummilapsi on vähän etäisempi, laittaisin 100 €, jos läheinen 150 €.

Miksi kummilapsen etäisyys vaikuttaa rahasummaan?

Vierailija
29/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyn ylioppilaalle 50 euroa, kevään 100 euroa. 

Vierailija
30/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satku. Itse sain V 79 yleensä sata markkaa näiltä sukulaisilta, jotka muistivat rahalahjalla. Nykyinen hintataso taitaa olla aika pitkälti sama, eli V 79 markat arvoltaan suurinpiirtein sitä, mitä nyt on eurot. Olin tuohon summaan erittäin tyytyväinen.

1979 100mk=2017 55.35€ (rahanarvolaskuri)

Vierailija
31/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi punainen folioon pakattu ruusu ja ilmaiseksi jostakin saatu kortti. Tai kirjaston kierrätyskärrystä löytynyt "Käytöksen kultainen kirja" tai muu vastaava opus. Rahaa ei puolituntemattomille tai tutuillekaan tarvitse jakaa.

Vierailija
32/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kummilapsen etäisyys vaikuttaa rahasummaan?

Miksi kummin rooli velvoittaisi muistamaan mitenkään? Jos ei ole läheinen, tai juuri edes tekemisissä lapsen kanssa, niin ei se kummius miksikään lahjankantajaksi velvoita.

Vierailija
33/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykymaailmassa 50 €:lla saa mitään! Tuttavalle antaisin 500 €, sukulaiselle 1000 € ja kummitytölle 2000 €. Hän on kuitenkin sinun kummityttösi, joten varmasti odottaa lahjaltasi paljon! Ja kerran vaan päästään ylioppilaaksi! Omille lapsilleni olen antanut kaikille 5000 € ja vielä jotain tavaralahjaa päälle :)

Vierailija
34/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani pääsi viime keväänä ylioppilaaksi. Lähes kaikki vieraat (esim. naapurit ja vanhempien serkut) antoivat satasen, kummeilta hän sai enemmän. Kenenkään ei tarvitse tietenkään antaa enempää kuin mihin on varaa, mutta kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla alle satanen kummilta tuntuu helposti pihistelyltä, ellei sitten tiedä kummilla olevan tiukkaa rahan kanssa. (Enkä nyt tarkoita sitä, että pojalleni eivät olisi pienemmät lahjat kelvanneet, vaan puhun vain siitä, mikä on yleinen lahjojen taso.)

Maaseudulla lahjojen taso on perinteisesti ollut monessa paikassa vaatimattomampi. Arvaan, että joku kysyy seuraavaksi, miksi maaseudun ylioppilas ei ansaitse yhtä arvokasta lahjaa kuin pääkaupunkiseutulainen. Kyllä ansaitsee, mutta maalla on aika tyypillisistä, että vieraita ja siten lahjojen antajia on moninkertainen määrä pk-seudun yo-juhliin verrattuna. Niinpä lahjoista yhteensä usein kertyy isompi potti, vaikka yksittäiset lahjat ovatkin pienempiä.

Vierailija
35/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrankiitos ei ole kummilapsia! Vain puolison kesken annamme just ja just yli 50e lahjoja, ei tulisi mieleenkään antaa jollekin ihmiselle, jota en ole vuosiin edes nähnyt, noin isoa rahamäärää! Kyllä on ahneeksi ihmiset menneet. 20e olisi kyllä ihan riittävä summa, kun et ole sukua etkä edes sylikummi.

Vierailija
36/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on lahja, ei maksu.

Tuntuu tympeältä, kun lapsen vanhemmat, ei niinkään lapsi itse, odottaa silmät ahneina viiruina arvokasta lahjaa tai isoa seteliä.

Siis nekin joilla ei ole rahasta yhtään puutetta.

Joku 500 tai enemmän ylioppilaalle muilta kuin vanhemmilta on järjetöntä!

Hääparillekin yletön.

Vierailija
37/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen antanut sukulaislapsille yo- ja rippilahjaksi 100€, kavereiden lapsille 50-100€ ja kummilapselle 200€.

Vierailija
38/38 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapsille olen antanut 200€ ja tuttavien lapsille 50€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän