Kokit. Miten ravintolan keitto-annokset tehdään?
Luulenpa ettei jokaista tilausta varten ala kokki keittämään pikkuruisella kattilalla tilausta? Todennäköisesti keitto siis tehdään valmiiksi, onko esim. aasialaisissa keittiöissä siis useampi iso kattila mihin tehdään eri keittovaihtoehdot? Koska joidenkin keittiöiden listalla on monia keittoja, jopa lähemmäs kymmenen.
Kommentit (15)
On muutama keittopohja, sekä isot kasat esivalmisteltuja raaka-aineita. Näitä halutulla tavalla yhdistelemällä saadaan tilauksesta tietty keitto asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Onko näin? :(
Kyllä ei ole
Vierailija kirjoitti:
Onko näin? :(
Niin miten?
Hyvin tai huonosti - välimuotoja ei ole!
T: keittolan täti
^ Tarkoitin tuolla sitä pakastamista ja mikrottamista.
Valmis keittopohja kuulostaa jo realistisemmalta.
Kerran tilasin Helsingissä sellaisessa aasialaisessa pikkukioskissa nuudelikeiton katkaravuilla, näin kun tyttö murskasi mama-nuudelit, laittoi sekaan katkaravut ja mikroon ja mikron jälkeen siivutetun kananmunan. :D No oli oikeastaan ihan hyvää pikaruokaa ja maksoi onneksi vain jonkun 5 e, ja joskus olen tuota kotonakin soveltanut.
Ap, suuri keittofani
Vierailija kirjoitti:
On muutama keittopohja, sekä isot kasat esivalmisteltuja raaka-aineita. Näitä halutulla tavalla yhdistelemällä saadaan tilauksesta tietty keitto asiakkaalle.
Ja samoja pohjia voidaan käyttää myös kastikepohjina. (Esim herkkusienipohjasta kastiketta tai keittoa.)
Pakko olla jotain pakkasesta, muutenhan hävikki olisi ihan järjetön.. Ajattele nyt järjellä.
Keittopohjia juu käytetään. Keitetään itse pohjat. Sitten tilauksen tullen kasataan lautaselle ja lientä perään.
Esim. tuollainen nuudelikeitto tehtäis: nuudelia kiehuvaan veteen, toisella kädellä valmiiksi pilkotut kasvikset ja katkat pannulle. Pyöräytetään ja kasataan parin minuutin jälkeen. Loraus kalalientä päälle ja koristeet.
Tuosta onkin sitten jo kympin soppa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla jotain pakkasesta, muutenhan hävikki olisi ihan järjetön.. Ajattele nyt järjellä.
Jotkut paikat tekee keittoliemet isoissa satseissa, ettei tarvii keitellä joka päivä. esim. jos tilatut ruhot yhdelle viikolle tulee, niin siinä samalla ne lihaliemetkin keittää.
Kaipa tässä on nyt vähän kyse ravintoloistakin. Se mikä menee pikaruokalassa, ei toimi ketjuravintolassa, eikä se sitten finediningissä.
Sillon kun ite olin ravintolahommissa, kaikki sosekeitot tehtiin lounaalta ylijääneistä aineksista, lisättiin vaan kerma.
Ukko35 kirjoitti:
Sillon kun ite olin ravintolahommissa, kaikki sosekeitot tehtiin lounaalta ylijääneistä aineksista, lisättiin vaan kerma.
Itse olin töissä paikassa, jossa tämän päivän porkkanaraaste oli huomenna sosekeittona ja ylihuomenna sosekeiton loppu kasvispihveinä. Mikäli pihvejä jäi, niin ne saatettiin jauhaa uuteen sosekeittoon tai jopa salaatinkastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ukko35 kirjoitti:
Itse olin töissä paikassa, jossa tämän päivän porkkanaraaste oli huomenna sosekeittona ja ylihuomenna sosekeiton loppu kasvispihveinä. Mikäli pihvejä jäi, niin ne saatettiin jauhaa uuteen sosekeittoon tai jopa salaatinkastikkeeseen.
hävikin ja kulujen minimointia
Vierailija kirjoitti:
Ukko35 kirjoitti:
Kuulostaa fiksulta.
Pakkasesta annos lautaselle ja pling, valmis :)