Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vilpitön ihmettely: miksi olen niin laiha?

Vierailija
17.11.2017 |

Olen 38-vuotias nainen, ja jotenkin viime aikoina olen alkanut kiinnittämään huomiota laihuuteeni. Minulla esim. ranteet ja kyynärvarret ovat yhtä kapeat kuin 10-vuotiaalla lapsellani. Yritän syödä paljon, mutta tuntuu että ruokahalu ei vaan riitä, ja lisäksi vatsa tuntuu toimivan todella nopeasti. Olisi mukavaa näyttää naiselta, eikä tikkuraajaiselta kummajaiselta. Moni työkaveri vaikka ihan sutjakoita ovatkin, on jotenkin kauniin naisellisen pehmeä silti, eikä mikään luukasa kuten minä. Jos saan yhtään painoa nousemaan, niin tuntuu että se on vain selluliittia. Ja tämä on aito huolenaihe eikä mikään lällällää minäpä olenkin laiha -avaus.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä äitisi tai isoäitisi näytti aikuisena?

Vierailija
2/5 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nykyään syöt? Onko muita oireita (eli voiko olla kilpirauhasen liikatoimintaa, imeytymishäiriötä tai vastaavaa)? Onko tuo ollut aina tilanne (eli olet lapsesta asti ollut laiha)? Miltä vanhempasi ja isovanhempasi näyttävät? Toiset ovat luonnostaan laihoja, eikä heidän kuulukaan lihoa, ollakseen terveutä. Eri asia on, jos kehon luontainen paino olisi korkeampi, mutta sairauden tai puutteelisen ruokavalion takia ihminen on liian laiha.

Jos haluat painoa ilman selluliittia, auttaa kuntosali/vastusharjoittelu ja riittävä, ravitseva syöminen. Eli harjoittelua isoilla vastuksilla, jolloin lisääntyvä massa tulee pääosin lihaksena, ja syöminen yli tämänhetkisen kulutuksen. Lisää ruokavalioon rasvoja (öljyä, pähkinöitä, avocadoa, rasvaista kalaa), hiilihydraatteja (riisiä, pastaa, viljoja) sekä syö sopivasti proteiinia. Helppoa lisäenergiaa saat esim. smoothieista, joihin saa "piilotettua" juurikin rasvoja ja hiilihydraatteja hyvin annoskoon kasvamatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ajatella, että olisinpa minäkin. Ongelmani on päinvastainen. Kilot ei irtoa, vaikka syön terveellisesti, käyn salilla ja liikun muutenkin. Ainoa millä laihdun on n 1000 tai jopa alle kalorin dieetti. Olen pari kertaa laihduttanut 10-15kg tällä tavoin. Se vaan ei tunnu normaalilta ja siihen aina tyssää kun alle 1000 kaloria on liian vähän pidemmän päälle. Eräällä hoikalla työkaverilla on ravintoaineiden imeytymishäiriö diagnosoitu. Hän syö lääkärin määräyksestä ylisuuria annoksia ja pysyy silti hoikkana.

Vierailija
4/5 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin ajatella, että olisinpa minäkin. Ongelmani on päinvastainen. Kilot ei irtoa, vaikka syön terveellisesti, käyn salilla ja liikun muutenkin. Ainoa millä laihdun on n 1000 tai jopa alle kalorin dieetti. Olen pari kertaa laihduttanut 10-15kg tällä tavoin. Se vaan ei tunnu normaalilta ja siihen aina tyssää kun alle 1000 kaloria on liian vähän pidemmän päälle. Eräällä hoikalla työkaverilla on ravintoaineiden imeytymishäiriö diagnosoitu. Hän syö lääkärin määräyksestä ylisuuria annoksia ja pysyy silti hoikkana.

Syötkö oikeasti terveellisesti vai kuvitteletko vain syöväsi terveellisesti? Onko annoskoko oikeasti kohdallaan vai luuletko vain arvioivasi annoksen oikein? Muistatko ihan varmasti kaikki pikkunaposteltavat ja nuollut taikinakulhot? Kuinka kauan olet jatkanut korkeammalla energiamäärällä painonhallinan yrittämistä vai oletko luovuttanut aina, kun ensimmäisenä viikkona ei ole pudonnut kuin 400 g, josta on seuraavana tullut 200 g takaisin, jonka jälkeen olet kuvitellut, että tuo on merkki siitä, että sinun tulee syödä vähemmän?

Ei ole fysiologisesti mahdollista, etteikö ylipainoinen ihminen laituisi esim. 1500 kcal ruokavaliollakin, mikäli kyseessä ei ole aineenvaihdunnan häiriö? Onko kilpirauhas- ja muut hormoniarvosi tarkistettu? Ja kuinka monta kertaa oikeasti ja kuinka pitkiä aikoja olet noilla kitudieeteillä kroppaasi kurittanut? Eli oletko ihan itse sotkenut aineenvaihduntasi ja nyt maksat siitä hintaa?

Vierailija
5/5 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, aloittaja, harmi vaan mutta täältä on aika tyhjän kanssa kysellä neuvoja. Yksi juttu tulee mieleen että kannattaa tutkia aterioiden makroja, käy vaikka voimafoorumilla lukemassa ruokavinkkejä ja noista makroista mitä siellä porukka syö kun on ns. bulk seasonilla. Minulla on eräs ystävä joka oli tosi laiha ja väittää aina syövänsä - no jollain lailla ehkä että syö kyllä ihan huoletta kaikkea, mutta ne kerta-annokset on siis tosi pieniä, siis sellainen alle nyrkin kokoinen annos (sitähän sanotaan jonkun peukalosäännö mukaisesti että ihmisen pitäisi syödä vain nyrkkinsä kokoinen annos kerralla, mutta usein, eri asia tietty todellisuuden annoskoot).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän