Onko restonomiopinnoissa (ravintolapalvelut) mitään järkeä? Kaikki vaan haukkuu tutkintoa.
Restonomit kertokaa kokemuksia.
Itse ajattelin ensi keväänä hakea. Olen työskennellyt tarjoilijana, joten kokemusta on, mutta se on aivan liian rankkaa ja pienipalkkaista työtä huonoilla työajoilla. Ravintola-ala kuitenkin kiinnostaa, mutta ei suorittavat tehtävät.
Kommentit (16)
En ole itse restonomi, mutta tunnen heitä viisi. Kaikki ovat ravintola-alalla. Kolme heistä on ravintolapäällikköjä, yksi yrittäjänä ravintola/majoituspaikassa ja viides on sommelier maineikkaassa helsinkiläisravintolassa. Kaikilla pyyhkii hyvin ja pitävät työstään. Sanoisin, että tärkeintä on opiskella sitä mistä eniten tykkää ja mistä vielä maksetaankin.
Restonomit on monesti vuoropäälliköitä tms. Suorittavaa työtä tekevät, työnkuvasi tai palkkasi tuskin hirveästi tulee muuttumaan. Alalle koulutetaan liikaa. Ravintolapalvelut työllistää pääasiassa suorittavaa työtä tekeviä, muita hommia ei ole helposti tarjolla.
Jotkut harvat sitten ravintolapäälliköitä, ja se tarkoittaa, että teet paperihommat ja monesti lisäksi vielä salissa perushommaa. Luonnollisesti hätätapauksissa sinä olet se, joka tuuraa, venyy ja paukkuu.
Isoissa ketjuissa voi olla toisin ehkä, mutta usein päälliköt stressaantuneina tekee kaikkea ja tulospaineet siihen päälle. Ja työajat on ihan yhtä huonot.
Ja siis ravintolapäälliköksi ja vuoropäälliköksi ei edes tarvitse ko. tutkintoa.
Restonomina sanoisin, että keksi ihan mitä tahansa muuta, äläkä ainakaan tuhlaa opintotukiasi ja mahdollista lainaa tuohon tutkintoon. Hommaa mieluummin vaikka kaupallinen koulutus, voit sitten tehdä muutakin.
Eli joo, ei kannata.
Hell no. Tarjoilijan työtä amk-papereilla mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Esimiestehtävät ei paljoa poikkea ja harva esimies/päällikkö saa keskittyä vain toimistohommiin.
Perheellisenä sitten myöhemmin ilta ja yötyö? Mieti sitä. Kannattaa käydä sellainen koulutus jossa on päivätyö ja ei tarvitse olla humalaisten lääpittävänä. Hienoihin ravintoloihin on tunku ja useimmiten suhteilla päästään. Joten harkitse vielä kaksi kertaa. Jos olet ylioppilas niin voit pyrkiä myös yliopistoon vaikka ei olisikaan niin kovin hyvät paperit, esim. oikikseen. Sinne pääsee vielä pääsykokeiden perusteella. Ja AMK:uun esim tradenomilinjalle päässee jos haluaa ja siitä on sitten monet mahdollisuudet. Ja jos olet käytännön ihminen niin riittää niitäkin päivätöitä: kampaaja esim. sairaanhoitaja, lähihoitaja, molemmilla on töitä.
Oikeustradenomilinjalla AMK:ssa pääsee esim oikeuslaitoksen ja ulosottolaitoksen palvelukseen, suosittelen.
alemmilla korkeakouluopinnoilla pääsee valtiolle. Tutkinnon sisältö on ihan evvk, samoin se oppio jotain. Tärkeintä on se titteli koska sillä avautuu helppo elämä valtiolla veronmaksajien rahoilla.
Sisko on koulutukseltaan restonomi. Ei alan töitä, eikä voi enää perheellisenä yksinhuoltajana niitä tehdäkään.
Suosittelisin ennemmin vaikka tradenomiksi kouluttautumista, jos haluat pois vuorotyöstä ja olet valmis amk-opintoihin. Kokenut tarjoilija ei juurikaan hyödy restonomikoulutuksesta eikä restonomin tutkinto juurikaan lavenna työllistymismahdollisuuksiasi.
Restonomiksi kannattaa opiskella vaan jos haluaa ravintola-alalta korkeakoulututkinnon. Itse aikanaan hain restonomiksi eri alan amiksesta, niin koulutus oli ihan turha. Lopetin samantien syksyllä kun lyötiin veitset käteen. :D Ihan hyvähän se olisi ollut jo hakuvaiheessa kuulla, että kyseinen linja on suunniteltu ravintolapuolen porukalle. Infossa kun puhuttiin rehvakkaasti restonomeista ylipäätään, kuinka työskennellään matkailualalla ja lentokentillä, ja mitä kaikkea kivaa voikin restonomin papereilla sitten tehdä. Valinnaisaineita mainostamalla saadaan markkinoitua sitä ravintolapuolenkin restonomien linjaa, koska se ei vedä muuten. Keskeyttämisprosentti on kuitenkin aika korkea ja juuri sen takia, kun sinne usein menevät ne jotka eivät pääse mihinkään muualle.
Vierailija kirjoitti:
Perheellisenä sitten myöhemmin ilta ja yötyö? Mieti sitä. Kannattaa käydä sellainen koulutus jossa on päivätyö ja ei tarvitse olla humalaisten lääpittävänä. Hienoihin ravintoloihin on tunku ja useimmiten suhteilla päästään. Joten harkitse vielä kaksi kertaa. Jos olet ylioppilas niin voit pyrkiä myös yliopistoon vaikka ei olisikaan niin kovin hyvät paperit, esim. oikikseen. Sinne pääsee vielä pääsykokeiden perusteella. Ja AMK:uun esim tradenomilinjalle päässee jos haluaa ja siitä on sitten monet mahdollisuudet. Ja jos olet käytännön ihminen niin riittää niitäkin päivätöitä: kampaaja esim. sairaanhoitaja, lähihoitaja, molemmilla on töitä.
Mulle myöhäiset illat sopii parhaiten eikä sen kanssa ole ongelmaa. Itse tykkään tehdä iltavuoroa, saa nukkua pitkään rauhassa. Aamuvuoroja en oikein tykkää taas tehdä, eli sitä päivätyötä. Ja ei ole vieläkään alkanut tökkiä, vaikka ikää jo 30v.
Tämä on yksi hyvä puoli alalla, ei tarvitse elää väsyttävässä aamurytmissä.
Mua ei kyllä ole myöskään lääpitty ikinä, ja baarien ja hienojen paikkojen väliin jää aika paljon vaihtoehtoja.
Miksi tuota päivätyötä aina ylistetään, en ymmärrä. Ihmisille sopii eri asiat.
Vierailija kirjoitti:
Sisko on koulutukseltaan restonomi. Ei alan töitä, eikä voi enää perheellisenä yksinhuoltajana niitä tehdäkään.
Uskon. Itse en onneksi ole perheellinen enkä yksinhuoltaja.
Mut joo, jos voisi tehdä vain iltaa niin homma olisi ihan ok, mutta kun joutuu tekemään aamua lisäksi, niin raskaaksi käy. En ole yhtään aamuihminen. Mulle ei päivätyö toisi onnea.
Ap
Kaikissa ravintoloissa, joissa itse olen työskennellyt restonomina, päälliköt ovat tehneet itse myös suorittavaa vuoroa vähintään 80-90 prosenttia ajasta. Samoin itse, kun olen tehnyt päällikön ja vuoropäällikön töitä. Lisäksi joutuu monesti venymään vielä enemmän kuin tarjoilijana.
Itseäkin kiinnostaisi ravintola-alan myynti- ja rekrytointityö, mutta omassa firmassa niihin töihin on lähinnä työllistynyt esim. KTM:iä ja tradenomeja tai sitten niitä jotka ovat ikuisuuden pyörineet firmassa ja saaneet jonkun suojatyöpaikan.
Jos toimistossa istuvan päällikön paikkaa halajat, kannattaa ensin koittaa tehdä muutama vuosi esim. vuoropäällikön hommia, ja saada sitten mahdollisimman ison ravintolakompleksin päällikön paikka. Tällöin toimistotöitä voi olla niin paljon, että suorittavaa työtä ehtii tehdä vaan silloin tällöin ja esim. jos ei saa sairasloman sijaista. Ole kuitenkin valmis olemaan paikalla esim. tärkeimmät pikkujoulupäivät, isän- ja äitienpäivät ym.! Kukaan eiei katso hyvällä päällikköä joka vaan piiloutuu toimistoon.
Opiskele itsellesi kunnon ammatti. Tein 27 vuotta kaikkea, olin tarjoilijana 16 vuotta, respassa 10 vuotta ja myös kokin hommia hiukan. Suosittelen todella hankkimaan kunnon ammatin, ei ravintola-alaa.
Vierailija kirjoitti:
Restonomiksi kannattaa opiskella vaan jos haluaa ravintola-alalta korkeakoulututkinnon. Itse aikanaan hain restonomiksi eri alan amiksesta, niin koulutus oli ihan turha. Lopetin samantien syksyllä kun lyötiin veitset käteen. :D Ihan hyvähän se olisi ollut jo hakuvaiheessa kuulla, että kyseinen linja on suunniteltu ravintolapuolen porukalle. Infossa kun puhuttiin rehvakkaasti restonomeista ylipäätään, kuinka työskennellään matkailualalla ja lentokentillä, ja mitä kaikkea kivaa voikin restonomin papereilla sitten tehdä. Valinnaisaineita mainostamalla saadaan markkinoitua sitä ravintolapuolenkin restonomien linjaa, koska se ei vedä muuten. Keskeyttämisprosentti on kuitenkin aika korkea ja juuri sen takia, kun sinne usein menevät ne jotka eivät pääse mihinkään muualle.
Haloo, restonomi on vanha ravintola-alan tutkinto, joka nyt on laajentunut käsittämään jotain muuta palveluhommaa myös.
Jos ei suorittavat tehtävät kiinnosta niin unohda koko juttu. Ravintola-alan päälliköt tekevät suorittavaa työtä ja siinä ohessa vielä toimistohommat. Työajat ei tule juurikaan paranemaan.
Höpöhöpö- tutkinto, jolla pääset jatkamaan samaa hommaa kuin olet tehnytkin, ei ne ravintolapomon hommat sen kummoisempia ole. Enemmän vaan stressiä, kiirettä ja tekemistä. Että voit vain kuvitella, kun alalla jo olet. Ja ravintolapäälliköksi ei edes tarvita restonomin papereita.
Opiskele järkevä tutkinto alalta, jolla on mahdollisuudet työllistyä inhimillisempään ja paremmin palkattuun työhön. Älä jää tuollaiselle p*ska-alalle, tulet vielä katumaan.
Alalle on helppo tulla, mut vaikea päästä pois. Parempi ois kun ei edes mene. No opintojen ohessa keikkatyö ihan ok, jos rahaa tarvitsee.
Itse nyt 15 vuoden jälkeen vihdoin pääsemässä pois. Lasken päiviä, että pääsen nostamaan kytkintä ja jättämään tämän hulluuden taakseni. Ikävä ei tule.
T: kohta, luojan kiitos, entinen ravintolapäällikkö
Ei kannata suurella todennäköisyydellä olet tutkinnon jälkeen samoissa tarjoilijan töissä.