Ei kai äitiys/vanhempainvapaata ihan tosissaan merkata ansioluetteloon?
Mulle ei tullut mieleenkään laittaa sitä sinne, vaan selitin tilanteen hakemuksessa. Cv:ssa vain työ-ja koulutustiedot.
Jotkut kuitenkin ovat äitiyslomansa ym. merkanneet, mutta mikä on oikea ja fiksuin tapa? Jotenkinhan se poissaolo työelämästä pitää selittää, mutta eihän lapsensaanti ole mikään meriitti työn kannalta..
Miten olette toimineet?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö kyllä mä merkkaisin ihan että olin töissä yrityksessä x vuosina 2014-2017 vaikka siihen väliin äitiysloma mahtuisikin. Siis merkkaatteko esim parin viikon sairaslomatkin koska ettehän tehneet silloin töitä :,D luoja ihmiset..
Nimenomaan. Ei kai muutenkaan ihmiset enää nykyään sitä suuresti ihmettele, jos joku ei ole ollut aivan yhtä mittaa töissä koko elämäänsä?
Kyllä meillä ollaan tosi tarkkana. On joskus onnistuttu palkkaamaan alkoholiongelmainen, ja jälkeenpäin ajattelen hänen CV:ssään oli aukkoja, joihin ei kiinnitetty tarpeeksi huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö kyllä mä merkkaisin ihan että olin töissä yrityksessä x vuosina 2014-2017 vaikka siihen väliin äitiysloma mahtuisikin. Siis merkkaatteko esim parin viikon sairaslomatkin koska ettehän tehneet silloin töitä :,D luoja ihmiset..
Nimenomaan. Ei kai muutenkaan ihmiset enää nykyään sitä suuresti ihmettele, jos joku ei ole ollut aivan yhtä mittaa töissä koko elämäänsä?
Kyllä meillä ollaan tosi tarkkana. On joskus onnistuttu palkkaamaan alkoholiongelmainen, ja jälkeenpäin ajattelen hänen CV:ssään oli aukkoja, joihin ei kiinnitetty tarpeeksi huomiota.
No mutta eihän äitiyslomasta jää mitään aukkoa jos on vakituinen duuni! Vuosina se ja se olin siellä töissä, en tod. Kirjoita mitään lomia siihen.
CV:n kuuluu olla ajallisesti aukoton, joten sinne merkitään myös ne ajanjaksot, jolloin ei ole ollut työmarkkinoiden käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, koska se työpaikka on ollut sinulla koko ajan.
Jos siis olet palkattuna vakituisesti yritykseen Y, aloittanut 2012, ollut lapsen kanssa 2013-2015, ja nyt laitat sen ansioluetteloon, laitat tietenkin Yritys Y 10/2012-11/2017. Ei omaa perhetilannettaan tarvitse kertoa koskaan.
Jos taas olet ollut työttömänä, olet ollut työttömänä. Ansioluetteloon kuuluu ainoastaan koulutus, työkokemus ja työn kannalta merkittävät tiedot ja taidot.
Minun työpaikallani palkattiin henkilö jolla oli cv:ssä kymmenen vuotta työkokemusta takana saman työnantajan leivissä. Työtehtävät oli olleet samanlaiset mitä meillä olisi joten tottakai palkattiin saman tien kun tuollainen helmi löytyi.
Työnteko oli kuitenkin jotenkin tahmeaa ja osaaminen heikkoa, pärjäsi rimaa hipoen. Koeajan jälkeen paljasti että oli synnyttänyt kolme lasta tuon edellisen kymmenen vuoden työsuhteen aikana, eli työkokemusta oli oikeasti vuosi-pari.
Onneksi hän ymmärsi etsiä toisen työpaikan ja lähteä.
Pfft haha taas. No ei sillä, arkaaiset "rekrytoijat" toki soveltanee omia menetelmiään. Itse en ole ollut Suomen työmarkkinoilla enää vuosiin mutta oman kokemukseni mukaan ketään ei kiinnosta jotkut aukot CV:ssä jos paraikaa ja n. viimeiset pari vuotta on työssä ja on selkeästi urallaan johdonmukaisesti edennyt jne. Ei kai joka hanttihommaa nyt kannatakaan merkata muutenkaan. Kai nämä samat tyypit olettaa saavansa hakijan työtodistuksista kopiot työhaastattelussa. Sori vaan mutta tulee mieleen joku vuokratyöfirmaa vuodelta 1999. Ei sillä, itse oon duunini saanut kyllä ihan rekrytoijien minua lähestyttyä LinkedInissä enkä toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Hölmö. Vapaat selvitetään silloin, jos ne ovat useita kuukausia tai vuosia eri työsuhteiden tai opiskelujen välissä. Jokainen rekrytoija tajuaa, mistä on kyse, jos kahden työsuhteen välissä on parin viikon tauko, mutta ei sitä, jos tauko on vuoden tai yli.
En tiedä missä te olette viimeiset 10 vuotta olleet, mutta aika todella monella yksityisen puolen työntekijällä on työttömyysjaksoja. Ei niitä mitenkään erityisesti merkitä ansioluetteloon. Jos siellä on duunien välissä gäppi, sitten siellä on. Yleisoletus on työttömyys. Voihan sitä kysyä, missä on ollut, aina voi vastata vain että työttömänä etsin uusia hommia, vaikka ois samalla roikottanut kahta tenavaa tisseistä.
Älkää nyt jumalauta laittako siihen ansioluetteloonne tai hakemuksiin lasten nimiä tai äippälomia, toiset meistä yrittää kovasti todellista tasa-arvoa saada aikaan ja sitten te urpot kaivatte omaa kuoppaanne noilla.
Ansioluettelot ja hakemukset sisältävät työpaikkailmoituksen speksien mukaiset tiedot omasta osaamisesta.
Laittaako miehet isyysvapaansa cv:hen? No ei.
Perheasiat ei kuulu työnantajalle mitenkään. Eikä niistä saa työnantaja kysyä. Eikä niitä kannata kertoa.