Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kovat on ajat kun Te-toimisto patistaa kuolleita töihin...

Vierailija
16.11.2017 |

Uudenmaan TE-toimisto lähetti naiselle kirjeen, jossa kehotetaan uusimaan työnhaku.

"Työnhakusi on voimassa 29.11.2017 saakka. Mikäli haluat jatkaa asiakkaana kauemmin jätä yhteydenottopyyntö", kirjeessä sanotaan.

Erikoisen tapauksesta tekee se, että nainen on ollut kuolleena vuoden.

Monikohan tämän maan vainajista on työkykyinen, ihmettelee kuolleen naisen veli.

- Sisko eleli yksikseen ja sairastui. Hän oli vähän aikaa työttömyyskorvauksilla ja oikeastaan heti sen jälkeen siirrettiin sairaseläkkeelle viime marraskuun lopussa ja kuoli heti sen jälkeen. Kuollessaan hän oli jo sairaseläkkeellä ja Kelan piirissä. Lähinnä on koomista, että kuntien virastoille, pankeille ja vakuutusyhtiöille menee tieto suoraan, mutta TE-keskuksille ei. Näköjään heidän rekisterissä on edelleen työnhakijana, veli kertoo.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei saa mitään tietoa asiakkaiden kuolemasta, se tieto menee Kelalle. Omaisten pitäisi sen verran tajuta, että jos tiliotteella on työmarkkinatukea tai päivärahaa, niin ilmoittavat läheisensä kuolemasta. Vika ei ole te-toimiston, vaan niiden sukulaisten, jotka eivät vaivaudu tarkistamaan, että kaikki tarpeelliset tahot saavat tiedon. Posti kantaa vuositolkulla Yves Rocherin kirjeitä, jos sinnekään ei ilmoittele, samoin SPR jne.hyväntekeväisyysjärjestöt lähettävät kerjuukirjeitä, jos kerran erehtyy rahaa antamaan. Jostain syystä näistä kirjeistä ei kukaan tunne pahaa mieltä, mutta jos on itse unohtanut velvollisuutensa, niin heti syyttelee viranomaisia.

Mulla on jotenkin mennyt usko näihin TE-toimiston virkailijoihin. Ei taida olla ihan penaalin terävimpiä kyniä. Tai sitten se on tämä yksi höntti joka vastaa kaikkiin ketjuihin. Mikään ei koskaan ole TE-toimiston porukan  vika. Tai pikemminkin outojen systeemien ja huonon viestinnän vika, vaan työtön on aina väärässä.

Tässäkin "asiakas" oli ollut jo pitkään sairaseläkkeellä, ei siis enää työtön reilusti yli vuoteen. 

Ihmettelen muuten miten tässä on vienyt vuoden asiakkaan kuolemasta ennen kuin hätistellään? Hänethän olis pitänyt haastatella jo viimeistään maaliskuussa???

Ja ihan paskapuhetta ettei tieto Kelasta mene TE-toimistoon. Pääsin töihin viime keväänä. Kun hain vikat työmarkkinatuet, tein Kelaan ilmoituksen ja kun kyseessä oli vajaa kuukausi, merkkasin siihen että työttömyys päättyy, koska olen saanut vakituisen työpaikan. TE-toimistoon en tehnyt mitään muutoksia. 

Sieltä tuli parin viikon sisällä kirje, että työnhakuni on katkaistu koska olen Kelaan toimittamien tietojen mukaan työllistynyt. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta tieto nimenomaan oli mennyt Kelasta sinne. Itse olin ajatellut pitää työnhaun voimassa varmuuden vuoksi (nostamatta tietenkään mitään etuuksia), jotta jos koeaikana jostain syystä tulisin irtisanotuksi, niin pääsisin vähemmällä byrokratialla. Mutta asialla ei sinänsä ollut minulle mitään väliä eikä ole edelleenkään. Mutta totisesti tieto tuosta tuli Kelasta työkkäriin.

Isäni kuoli yllätäen muutama kuukausi sitten ja olemme tehneet perukirjoituksen hiljattain. Uskomattoman moneen paikkaan menee tieto suoraan väestötietojärjestelmästä. Yksityisiin pankkeihin ja vakuutusyhtiöihinkin. Tuli mm. yllätyksenä, että isällä oli isohko henkivakuutus. Edes äitini ei tiennyt siitä, vaan vakuutusyhtiö otti yhteyttä. Edunsaajana äiti ja me sisarukset. 

Mutta TE-virkailijan mukaan ei saa ilmoittaa mihinkään. Juupa juu.

Vierailija
42/44 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei saa mitään tietoa asiakkaiden kuolemasta, se tieto menee Kelalle. Omaisten pitäisi sen verran tajuta, että jos tiliotteella on työmarkkinatukea tai päivärahaa, niin ilmoittavat läheisensä kuolemasta. Vika ei ole te-toimiston, vaan niiden sukulaisten, jotka eivät vaivaudu tarkistamaan, että kaikki tarpeelliset tahot saavat tiedon. Posti kantaa vuositolkulla Yves Rocherin kirjeitä, jos sinnekään ei ilmoittele, samoin SPR jne.hyväntekeväisyysjärjestöt lähettävät kerjuukirjeitä, jos kerran erehtyy rahaa antamaan. Jostain syystä näistä kirjeistä ei kukaan tunne pahaa mieltä, mutta jos on itse unohtanut velvollisuutensa, niin heti syyttelee viranomaisia.

Miksi ihmeessä tätä viestiä oltiin alapeukutettu...? En ole itse kirjoittaja, huvitti muuten vaan. Vaikutti ihan asiallisilta neuvoilta. Vai olisiko taas pitänyt haukkua työkkäriä ihan tavan vuoksi? Vanhentunut laitos ja työllisyyspolitiikka on perseestä, kyllä, mutta jo on kumma jos ei saa kertoa että tieto keikkaamisesta ei tavoita heitä.

No eihän tälle kuolleelle oltu maksettu työmarkkinatukea tms. yli vuoteen, kun kuolemastakin oli jo vuosi ja oli sitä ennen siirtynyt sairaseläkkeelle. Aika pimeetä olis omaisten ruveta kahlaamaan jotain tiliotteita puolentoistavuoden päähän ihan vaan siltä varalta että hei, siskohan oli työttömänä silloin vuonna 2016.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes haudassa ei saa levätä?

Vierailija
44/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman vastaavaa toimintaa: eräälle tutulle tuli kelalta päätös että on päässyt kuntoutukseen. Ehkä vähän hankalaa kun henkilö oli haudattu puolivuotta ennemmin. Muistan tämän niin hyvin kun vaimonsa itki miten kauhealta asia tuntui läheisistä.