Miten sanoa veljelle, jolla ei ole omia lapsia, että laittaisi minut testamenttiinsa
Veljelläni alkaa olla jo ikää. Omia lapsia hänellä ei ole ja asuu naisen kanssa ilman liittoa. Miten ehdotan hänelle, että jätä minulle niitä rahoja, sillä minulla ei ole yhtään säästöjä, eikä työllisyystilanne näytä todellakaan hyvältä.
olisi kauheaa jos hänen perintönsä menisi sille naiselle ja vieraan miehen lapsille!
Kommentit (17)
"Testamenttaa mulle omaisuutes, tai ainakin suuri osa siitä". Helppoa.
Tuollaista on vaikea mennä sanomaan. Luulee vielä että suunnittelen ottavasi hänet kohta päiviltä.
Kuulostaa ikävältä kun havittelet lähimmäisesi omaisuutta.
Jos veljelläsi ei ole omia lapsia eikä testamenttia niin vanhmmat perii veljesi. Jos vanhemmat on kuolleet niin sinä perit. Näin siis automaattisesti Päreintökaaren mukaan. Näin siis vaikka olisivat naimisissakin. Mutta testamentti jos on jo olemassa niin siellä toiki voi olla mitä vaan. Mutta saahan noista asioista jutella. Kysy suoraan, että onko hän ajatellut miten hänen omaisuudelleen käy hänen kuoltuaan ja onko hällä toiveita sen suhteen.
Kyllä se omaisuus sinulle tulee jos hänellä ei ole testamenttia tai liittoa naisensa kanssa. Tai siis jos vanhempanne eivät ole elossa niin jaetaan sinun ja mahdollisten muiden sisarusten kanssa.
Jos veljesi ei tee testamenttia, ei ole naimisissa eikä hänellä ole lapsia, hänen sukulaisensa perivät hänet. Järjestys taitaa olla vanhemmat - sisarukset - sisarusten lapset. Jos hän on naimisissa, hänen puolisonsa perii hänet ilman testamenttia.
Ei ole mitään korrektia tapaa ilmaista tuollaista hävytöntä toivomusta. Saat toki mustan mielen synkimmissä sopukoissa toivoa vaikka mitä, mutta älä herran tähden mene ääneen sanomaan! Ilman testamenttiahan sinä perit veljesi, jos vanhemmat ovat kuolleet (eikä muita sisaruksia ole). Tuollainen ääneen lausuttu toivomus voi johtaa siihen, että veljesi testamenttaa kaiken kodittomille kissoille. Mahdollisuutesi ovat paremmat, jos pidät suusi supussa.
Hohhoijaa taas. Veljesi saa ihan itse päättää minne perintönsä osoittaa.
Tarjoa hänelle Äityliinin maksamakkarakeittoa ja jälkiruuaksi herne-maissi paprikakiisseliä. Kiitollisuus saa hänet tekemään testamentin hyväksesi, jos ei ole jo tehnyt.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2977384/helppoja-ja-nopeita-lounaitaval…
Myöhäistä.. olemme tehneet molemmat testamentit. Veljesi omaisuus päätyy minulle, jos hän kuolee ennen minua. Sori vaan..
Porvoossako nykyään peritään "vieraita" ihmisiä joiden nurkissa sattuu bunkkaamaan silloin kun isäntä kuolee? Viittaan siis tähän, että nainen perisi veljesi ilman liittoa. Testamentti toki muuttaa asiaa.
Ilmeisesti ette ole kovin läheisiä keskenänne, vaan suhteenne pohjautuu lähinnä hyötymiseen. Niin kauan kuin toisesta voi jollain tavoin saada hyötyä irti, niin toinen on silloin se rakas sisarus.
Keskustele suoraan veljesi kanssa, että tarvitsisit rahaa. Jos veljesi haluaa mieluummin turvata avopuolisonsa ja hänen lapsiensa tulevaisuuden, niin se on aivan ymmärrettävää. Veljesi varmaankin rakastaa sitä naista, sinä nyt vain valitettavasti satut olemaan hänen siskonsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos veljesi ei tee testamenttia, ei ole naimisissa eikä hänellä ole lapsia, hänen sukulaisensa perivät hänet. Järjestys taitaa olla vanhemmat - sisarukset - sisarusten lapset. Jos hän on naimisissa, hänen puolisonsa perii hänet ilman testamenttia.
Ei puoliso peri ketään. Avioliiton päättyessä kuolemaan tehdään ositus ihan kuten erossakin. Juuri siksi on olemassa leskenoikeudet.
Voithan joskus kertoa hänelle raha- ja tulevaisuutta koskevista huolistasi ilman viitteitä testamenttiin tai hänen kuolemaansa, hän sitten itse toimii miten toimii asian suhteen. Oletteko muuten läheisiä/paljon tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei puoliso peri ketään. Avioliiton päättyessä kuolemaan tehdään ositus ihan kuten erossakin. Juuri siksi on olemassa leskenoikeudet.
Jos puoliso on lapseton, hänet perii hänen aviopuolisonsa, aviopuolison jälkeen omaisuus menee normaalin perimysjärjestyksen mukaan jos aviopuolison jälkeen jotain perittävää jää.
Tää on fakta ja ihan tuoretta tietoa.
Sano veljellesi, että tuhlaisit mielelläsi hänen rahansa, kun omasi olet jo tuhlannut.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa hänelle Äityliinin maksamakkarakeittoa ja jälkiruuaksi herne-maissi paprikakiisseliä. Kiitollisuus saa hänet tekemään testamentin hyväksesi, jos ei ole jo tehnyt.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2977384/helppoja-ja-nopeita-lounaitaval…
Tämä olisi tosi ylevä teko. Löysin kiisselinkin ohjeen, jakakaa eteenpäin.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3023382/voiko-herne-maissi-paprikasta-t…
Jos veljesi on varakas ja ei tiedä, että olet taloudellisissa vaikeuksissa, niin mitä jos puhuisit hänen kanssaan.
Meillä esimerkiksi mun huomattavasti vanhempi isoveli kesällä pyysi minulta kesämökkiään varten isohkoa korotonta lainaa, ettei heidän tarvitse molempia kohdanneen työttömyyden vuoksi tarvitse luopua rakkaasta mökistä. Samassa yhteydessä tosin mainitsi, että kehtaa vain siksi pyytää, koska on jo vuosia aiemmin testamentannut kyseisen mökin jälkeensä minulle. Avovaimolle rivarin, jossa asuvat yhdessä.
apua