Kertokaa kokemuksia hankalista tilanteista koulun opettajan kanssa. Kostaako opettaja lapselleni, jos otan epäkohdan esiin.
Koulussa on tilanne johon haluaisin puuttua, mutta pelkään että opettaja ei tule ottamaan kritiikkiä suotuisasti vastaan. Mitä teen?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan opiskelee 5-7 vuotta yliopistossa huonosti palkatulle alalle ihan vaan päästäkseen v*tuilemaan lapsille. Ja muutenkin tollaset kostomeiningit kuuluvat jonnekin wt-osastolle.
Soitat opettajalle ja esität asiasi asiallisesti, perustellen ja ratkaisuehdotustasi asiaan tarjoten. Sitten keskustelette homman halki.
Tämä! Wt-osasto virittelee draamaa oman epätasapainoisen tunne-elämän virkeänä pitämiseen, ja vie työrauhan koululuokasta siinä sivussa. Oma kouluaikakin saattanut olla jatkuvaa vääntöä, ja nyt se vinksahtanut näkemys tuodaan seuraavan sukupolven riesaksi. Lasta itseään ahdistaa ja hävettää tunnehuuruissa riehuvat vanhemmat. Vanhempana olisin hyvin asiallinen ja maltillinen tapausten selvittelyssä. Opettaja ei kosta lapselle, mutta kyllä epätasapainoiset vanhemmat on hiljaisena tietona koulun henkilökunnalla muistissa ja pitkään.
Opettaja ei välttämättä osaa ottaa huomioon, että oppilaan vanhempi on joutunut puolustuskannalle jo päiväkodissa ja hänellä voi olla pitkä "ura hankalana vanhempana", jota pidetään syypäänä lapsen ongelmiin. Itse olen juuri tällainen hiljaisen lapsen äiti, jota turhauttaa, kun näkee, että taas nämäkin opettajat katsovat minua hirviönä ja luulevat, etten näe lapsen etua. En ole koskaan arvostellut opettajia ihmisinä vaan vain siitä näkökulmasta, ettei heillä ole välttämättä oikeaa käsitystä lapseni tilanteesta vaan he tulkitsevat lasta omista lähtökohdistaan. Viime vuosina olenkin mennyt koulun palavereihin lasta tuntevan ammatti-ihmisen kanssa, jota opettajat uskovat enemmän kuin minua. En koe, että opettajat suoranaisesti kostaisivat mitään lapselleni, mutta apua ei ehkä anneta niin paljon kuin palaverissa luvataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut kansankynttilät edelleen kostavat. Meidän yksi poika on mustalla listalla ja saa siitä kärsiä. Opettaja huomauttaa jokaisesta asiasta, rangaistuksia satelee kun muille samalla tavalla käyttäytyville ei tule mitään.
Menettävät merkityksensä nuo opettajan huomautukset. Heikko itsetunto eikä osaa kasvattaa opetusmielessä poikia. Säälittäviä yksilöitä tuollaiset opettajat.
Ja se on lapsesi, joka kertoo, ettei muille tule seuraamuksia? Aika usein lapset ovat sitä mieltä, että "miks vaan mulle, miksei tolle,", vaikka tilanne olisi täysin eri.
Lapset eivät osaa netraalisti käsitellä näitä tilanteita. Siksi koulussa on yliopistokoulutetut ammattilaiset kssvattajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut kansankynttilät edelleen kostavat. Meidän yksi poika on mustalla listalla ja saa siitä kärsiä. Opettaja huomauttaa jokaisesta asiasta, rangaistuksia satelee kun muille samalla tavalla käyttäytyville ei tule mitään.
Menettävät merkityksensä nuo opettajan huomautukset. Heikko itsetunto eikä osaa kasvattaa opetusmielessä poikia. Säälittäviä yksilöitä tuollaiset opettajat.
Ja se on lapsesi, joka kertoo, ettei muille tule seuraamuksia? Aika usein lapset ovat sitä mieltä, että "miks vaan mulle, miksei tolle,", vaikka tilanne olisi täysin eri.
Lapset eivät osaa netraalisti käsitellä näitä tilanteita. Siksi koulussa on yliopistokoulutetut ammattilaiset kssvattajat.
Yläkoulun ja lukion opettajat ovat kyllä itsekin valitelleet sitä, ettei heidän koulutukseensa kuulu riittävästi opintoja, joiden avulla pärjätä kaikenlaisten oppilaiden kanssa. Pelkät pedegogiset opinnot eivät riitä. Ja kasvatustiede on yliopiston lällyimpiä oppiaineita, kaikki sen tietävät.