Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lainaisitko ystävälle lisää rahaa? =(

Vierailija
14.11.2017 |

On jo velkaa mulle 100 euroa ja lisää kaipaisi nyt ennen joulua. Hänellä on 2 kouluikäistä lasta, joiden opiskeluihin menee hirveästi rahaa ja se on se hänen rahareikä. Tekee osapäivätyötä, ei saa tukia. Yksinhuoltaja. Masentunut.

Ei ole itsellänikään hyvä rahatilanne. Ennen palkkapäivää on tilillä 0 - 500 euroa suunnilleen. Säästössä noin 1000 euroa toisella tilillä. En ole yksinhuoltaja, mutta mies on paljon opiskellut yms. mistä ei ole palkkaa saanut ja asuntolainaa on. Ei tekisi mieli lainata enempää, kun vanhatkin maksamatta, mutta toisaalta sydäntä kylmää jättää ystävä pulaankaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lainaisin jos oikeesti hyvä luotettava ystävä

2/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi lainannut alun alkaenkaan rahaa, vaan neuvonut korkeintaan hakemaan avustusta vaikka sitten jostain järjestöstä, leipäjonosta tmv. jos ei toimeentulotukeen ole oikeutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna. Ikävää, että ystävälläsi on tiukkaa, mutta se ei ole sinun ongelmasi eikä perimmäinen ongelma ratkea rahaa lainaamalla. 

Vierailija
4/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mieheni lainasi kaverilleen rahaa pienissä erissä. Lopulta summa oli tuhansia euroja. Rahoja ei koskaan saanut takaisin vaikka vietiin asia perintään. Tämä opetti meille molemmille sen että koskaan ei rahaa kenelläkään lainata.

Vierailija
5/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti et ole ainoa jolta lainaa. Kaveri oli ensin lainannut pari kertaa, mutta kieltäytyi kolmannen kerran. Jostain sai sitten tietää, että tyyppi oli velkaa vaikka kuinka monelle ihmisille eikä mitään mahiksiä saada rahoja takaisin. 

Vierailija
6/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kävisin läpi ensin ystävän kanssa onko kaikki mahdolliset tuet haettu. Jos tekee osapäivätyötä saako soviteltua työttömyyspäivärahaa,asumistukea onko elarit maksettu, onko mahdollista saada toimeentulotukea tai harkinnanvaraista tukea lasten opiskeluihin. Jos nämä kunnossa ehkä sitten antaisin rahaa jos on tilanne sallii.

Vierailija
7/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kävisin läpi ensin ystävän kanssa onko kaikki mahdolliset tuet haettu. Jos tekee osapäivätyötä saako soviteltua työttömyyspäivärahaa,asumistukea onko elarit maksettu, onko mahdollista saada toimeentulotukea tai harkinnanvaraista tukea lasten opiskeluihin. Jos nämä kunnossa ehkä sitten antaisin rahaa jos on tilanne sallii.

Vierailija
8/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain muuta keinoa auttaa. Itse annan vähävaraisille ystävilleni h y väkuntoisia vanhoja vaatteita, laukkuja, kodin tarvikkeita ja virheostoksia.

Vierailija
9/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti en. Lainaisin lisää vain, jos kokisin saaneeni häneltä jotain niin paljon (esim. henkistä tukea, tai olisi auttanut mua ollessani hädässä tai lahjoittanut jotain rahan arvoista) että jäisin mielestäni plussaan puolelle vielä siinäkin tilanteessa, ettei ikinä maksaisi lainojaan takaisin. Aina kun lainaan rahaa, varaudun siihen etten ehkä ikinä näe sitä summaa enää. Mielelläni en lainaa.

Luultavasti siis sanoisin, etten voi lainata, kun vanhatkin on vielä maksamatta + itsellänikin on heikohko rahatilanne.

Vierailija
10/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nyt oikeasti selvität kaverisi tulot ja yhdessä käytte läpi että olisiko mahdollista hakea jotain tukea.

Jos ei niin pistätte yhdessä tulot ja menot paperille ja mietitte missä mättää. Kyllä Suomessa pitäisi rahat riittää, jos ei niin sitten on jätetty jotain tukea hakematta tai sitten muuten on jotain kulutuksessa pielessä, esim. järjetön vuokra.

Vierailija
11/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin ettei ole rahaa itsellänikään. Ikävää, jos ystävyys päättyy siihen ettei hän voi maksaa rahoja takaisin sinulle.

Miten koululaisilla menee rahaa opiskeluun?!? Puhuukohan ihan totta? Tukia saa varmasti, jos osapäivätyö ja alaikäiset lapset.

Vierailija
12/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaisi rahaa mutta voisin maksaa jotain lasten kuluja esim. talvikengät. Lahjaksi. Ja juu, kysyisin tarvitseeko ystävä apua talousasioidensa läpikäymiseen. Ystävä voi olla hyvin häpeissään tilanteestaan. Voit myös tarjoutua huolehtimaan lapsista sillä aikaa kun ystävä on esim kelan toimistolla tai velkaneuvojalla.

Vierailija
13/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina vaan kuormittaa, koska se pitää palauttaa.

Vierailija
14/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos entiset velat on maksamatta en lainaisi enempää ja sanoisin tämän myös hänlle. Eli ymmärtää että turha vonkua lisää kun entisiäkään ei ole pystynyt maksamaan. Joulua ennen voisin ostaa perheelle ison ruokakassin.

Vierailija
15/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäänyt niin paljon velkoja saamatta "ystäviltä" että en lainaa enää IKINÄ kenellekkään.  En todellakaan lainaisi lisää jos edellisetkin velat on saamatta. Mitäs hankki äpäriä, kukaan ei pakota niitä hankkimaan. Ei KUKAAN.

Vierailija
16/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin ettei ole rahaa itsellänikään. Ikävää, jos ystävyys päättyy siihen ettei hän voi maksaa rahoja takaisin sinulle.

Miten koululaisilla menee rahaa opiskeluun?!? Puhuukohan ihan totta? Tukia saa varmasti, jos osapäivätyö ja alaikäiset lapset.

Lapset käy 2. asteen koulutusta ja kirjat ym. läppärit ja veitsisetit ym. maksaa paljon.

Ap

Vierailija
17/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset käy 2. asteen koulutusta ja kirjat ym. läppärit ja veitsisetit ym. maksaa paljon.

Ap

Veitsisetit? No saathan laonsilla, jos haluat. Älä itke sitten rahojesi perään. Nämä lapset saa opintolainaa halutessaan.

18/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin vielä miettimään, mikä tuosta kuviosta tekee sellaisen, ettei saa mitään tukia? Ei kai osa-aikatyö voi olla este toimeentulotuen saamiselle, vai voiko?

Vierailija
19/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ystäväsi on velkaa muuallekin. Minä sanoisin, että tuota lainattua satasta ei tarvitse maksaa takaisin, mutta sinulla ei ole varaa lainata enempää. Näin ystävyys säilyy, kun ei tarvitse odotella lainan takaisinmaksua ja olet tukenut ystävääsi taloudellisesti. Kukaan ei voisi odottaa sinulta enempää.

Sinullakin on varmasti joulun tullessa ylimääräisiä rahareikiä, vai mitä? Et takuulla saa ystävältäsi 200 euroa ennen vuodenvaihdetta. Ystäväsi voisi hakea toimeentulotukea? Vai onko jo hakenut?

Vierailija
20/28 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset käy siis kokkikoulua tms. Ne voi mennä ravintolaan tai kahvilaan tuntiduuniin ihan itse. Tuo perhe voi rahoittaa elämänsä aivan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme