En löydä haastateltavia graduun!
En meinaa mistään löytää haastateltavia graduun! Yritykset sanovat, että heillä ei riitä resursseja osallistua mihinkään opiskelijoiden haastattelututkimuksiin näinä aikoina. Kyllä minä heitä ymmärrän. Masentaa silti.
Yhtä henkilöä olen haastatellut, mutta se ei taida mitenkään riittää gradun läpimenoon. Ohjaaja sanoi, että vähintään 10 henkilöä olisi hyvä olla, mutta mistä niitä löytää?! Olen soitellut ja laittanut hakemuksia yrityksiin, tuloksetta. Ja haastateltavat kun pitäisi löytyä juuri tietynlaisista yrityksistä. Gradun arvosanalla ei ole minulle mitään merkitystä, mutta vain yhden henkilön haastatteleminen kuulostaa liian pieneltä otokselta. Täytyy varmaan hypätä kaivoon, voimat loppuvat kohta kesken tämän gradun takia. Olen käyttänyt haastateltavien etsintään niin paljon aikaa.
Kommentit (30)
Jenninen kirjoitti:
Kiitoksia jo vastanneille. Toistaiseksi en ole vielä tuolita pudonnut. Tuossa jo ehdotettiinkin valmiiden aineistojen käyttöä. Tutkimani aihealue on sen verran rajattu, että valmiita aineistoja ei oikein tahdo löytyä. En tiedä mitä tehdä. Jostain pitäisi haastateltavat löytyä...
Kiitos -kiitos. Aattelehdin, että mikähän tuo mystinen aihealue on. - Ei kaikki -itseasissa kaiketi aika harva yritys(kään) lähtee käyttämäänaikaansa pelkkään nollatutkimukseen. Tai millaisin askelin (kysymyksin) olet lähestynyt yrityksiä?
En osallistuisi, mikäli aikani käytöstä ei makseta. Eli tarjoa rahaa.
Minä taas en tajua, ettei opiskelija tajua, mitä se tarkoittaa jos yrityksistä vastataan, että nykyisen kiireen vallitessa ei ole aikaa vastailla. Se tarkoittaa juuri sitä. Ei ole aikaa.
Alasta riippuen voit toki kysyä, josko ottaisivat sinut harjoittelijaksi ja saisit sitten vaikka tauoilla jutella halukkaiden kanssa, tms. On silti ihan mahdollista, että siihenkään ei lämmetä, jos sinun arvellaan olevan tiellä.
Ammattiliittojen lisäksi voisi kysyä alan etujärjestöiltä, tai jos koskee useampaa alaa, niin niiltä kaikilta. Siellä suunnalla ollaan yleensä opiskelijoiden suhteen ihan positiviisella asenteella. (Tietysti kannattaa pitää mielessä, että asia ei ole heille prioriteetti - soittele maltillisesti perään äläkä pommita viesteillä, mutta ole kuitenkin nimenomaan itse aktiivinen.)
Kannattaa myös katsella vielä, että onko tiedekunnassasi tehty jotain isompaa haastattelututkimusta tai olisiko jonkin tietoarkiston haastatteluaineistoissa jotain sellaista, jota voisit hyödyntää. Voit käydä myös kysymässä suoraan samaa aihetta tutkineilta proffilta, että olisiko heillä tiedossa jotain sopivaa aineistoa, jota pitäisikin käydä läpi. Vaikka ei olisi kysytty tismalleen omasta aiheestasi, niin jonkin isomman kokonaisuuden osana voi olla myös sinun kannaltasi oleellisia/aihetta ainakin sivuavia kysymyksiä. Varsinkin jos on valmis vähän muuttamaan omaa tutkimuksenasettelua sen mukaan, mitä aineistoa on saatavissa.
Vierailija kirjoitti:
Helvetti miten avuton.
Menet tissit paljastavissa hepeneissä firman ulko-ovelle seisomaan kyltin kanssa missä ilmoitat etsiväsi haastateltavia graduun. Olet saanut aineiston kasaan kahdessa päivässä.
Ja ini,ini. Haluatko gradusi valmiiksi vai et?
Juu ja jos ap on mies, niin sitä paremmin :D
Lähestytkö yrityksiä samalla tavalla kuin meitä?
Mitä firma HYÖTYY? Saa olla mukana ja saa nimensä sinne graduun? Saa ehkäpä ’napattua’ APn ennen kuin muut keksivät hänen kykynsä?
AP - oletko itse kehittänyt aiheesi vai onko se määrätty sinulle? Jos olet sen itse levittänyt kannattaa ehkä harkita jotain toista perspektiiviä tai ainakin sitten lähestymistapaa mahdollisiin haastateltaviin. Firmat ja pomot eivät todellakaan halua mitään ylimääräisiä gradunkirjoittajia riesaksena, jos se tutkimus tehdään gradun tekijän lähtökohdista, ei firman tarpeesta. Muuten, kaikki meille päin tulleet (kasvatustieteelliset yleensä) haastattelut on olleet ’leffalippu kiitokseksi’ tai ’vastaajien kesken arvotaan IPad’ houkuttimilla varustettuja. Harva ihminen haluaa uhrata omaa aikaansa hyvää hyvyyttään vastatakseen tyhjänpäiväisiin kysymyksiin.
Ei käyny ihan ilmi, että minkä tason haastateltavia kaipaat. Tuskin pomoilla on aikaa jutella kanssasi, kun hyöty yhtään isommalle firmalle on minimaalinen. Ellei jopa haitaksi, jos gradu osoittaisi jotain ikävää.
Pienissä start upeissa voitaisiin olla innokkaampia, jos saisivat näkyvyyttä tutkimuksen kautta.
Opiskelijoita (ja muita pienituloisia) voisit houkutella esimerkiksi leffalipuilla tai kahvi+pulla-lipukkeella, jonka saisivat vaivanpalkaksi heidän aikansa ns. tuhlaamisesta. Mutta se toki täytyy käydä ilmi tutkimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Miksei yritykset halua olla osallisena graduihin nykyään? Samalla ne saa näkyvyyttä työmarkkinoilla ja mahdollisuuden napata oman alan osaaja töihin.
😂😂😂 melko positiivinen käsitys näistä gradun tekijöistä.
Firma joka haluaa jonkun napata teettää sen koko gradun firmalle olennaisesta aihealueesta. Ja maksaa siitä myös.
Helvetti miten avuton.
Menet tissit paljastavissa hepeneissä firman ulko-ovelle seisomaan kyltin kanssa missä ilmoitat etsiväsi haastateltavia graduun. Olet saanut aineiston kasaan kahdessa päivässä.
Ja ini,ini. Haluatko gradusi valmiiksi vai et?