Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En löydä haastateltavia graduun!

Jenninen
13.11.2017 |

En meinaa mistään löytää haastateltavia graduun! Yritykset sanovat, että heillä ei riitä resursseja osallistua mihinkään opiskelijoiden haastattelututkimuksiin näinä aikoina. Kyllä minä heitä ymmärrän. Masentaa silti.

Yhtä henkilöä olen haastatellut, mutta se ei taida mitenkään riittää gradun läpimenoon. Ohjaaja sanoi, että vähintään 10 henkilöä olisi hyvä olla, mutta mistä niitä löytää?! Olen soitellut ja laittanut hakemuksia yrityksiin, tuloksetta. Ja haastateltavat kun pitäisi löytyä juuri tietynlaisista yrityksistä. Gradun arvosanalla ei ole minulle mitään merkitystä, mutta vain yhden henkilön haastatteleminen kuulostaa liian pieneltä otokselta. Täytyy varmaan hypätä kaivoon, voimat loppuvat kohta kesken tämän gradun takia. Olen käyttänyt haastateltavien etsintään niin paljon aikaa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi epäselväksi, että miten ja mistä olet etsinyt ja mistä aiheesta ja millaisella "työnimellä"  olet graduasi tekemässä. 

Vierailija
2/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähänlaisia henkilöitä haet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Miksei yritykset halua olla osallisena graduihin nykyään? Samalla ne saa näkyvyyttä työmarkkinoilla ja mahdollisuuden napata oman alan osaaja töihin.

Vierailija
4/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti saisit enemmän vinkkiä ja apua jos kertoisit gradustasi enemmän.

Syy taitaa löytyä peilistä, miksi gradusi ei etene....

Vierailija
5/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit haastatella mua. Olen vauvapalstalla asiantuntijana.

Vierailija
6/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oo tarvetta napata ketään

Vierailija
7/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelu-gradut on niin blaah ei niitä kukaan jaksa enää. Tieteellinen arvokin on yleensä pyöreä nolla kun "gradutieteilijä" vähän ohjailee.

Ota gradun lähestymistapa uudestaan mietintään ja älä valitse helpointa tietä. Helpottaa myös työnhakua kun on paremmat näytöt substanssi-osaamisesta.

Vierailija
8/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen, miksi kaikki aina kerää itse aineiston graduunsa esim. haastattelemalla. Maailma on täynnä valmiita aineistoja, siis muitakin kuin haastatteluja. Niitä on arkistot pullollaan. Riippuu tietysti siitä, mitä haluaa tutkia, mutta aineistoja on joka lähtöön.

Hyödyntäkää arvon opiskelijat joskus muiden jo tekemää työtä, niin saatte pääsette varsinaisen tutkimustyön kimppuun nopeammin.

Vierailija
9/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otannaksi vähintään tuhat. Kymmenen hengen mielipiteellä ei ole mitään arvoa, tai ainakaan näyttöä yhtään mistään. Tilastotieteen kurssi...

Vierailija
10/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otannaksi vähintään tuhat. Kymmenen hengen mielipiteellä ei ole mitään arvoa, tai ainakaan näyttöä yhtään mistään. Tilastotieteen kurssi...

Kukakohan tässä mahtaa olla tilastotoeteen kurssin tarpeessa... - Ap tosin taisi pudota tuolilta, kun hänestä ei ole sitten avauksen kuulunut mitään. 

Vierailija
11/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista vielä muuttaa haastattelurunkoa? Eli ennenkaikkea vähentäisit kysymyksiä ja keskittyisit johonkin tiettyyn asiaan enemmän. Hastateltavia löytyisi varmaan silloin helpommin, jos haastattelussa kestäisi lyhyehkö aika. Lisäksi muista aina heti alkuun mainita mitä hyötyä tutkimuksesta on haastateltavalle. Sulla on vissiin vaikea aihe kun haastateltavia ei tahdo löytyä, monesti ihmiset puhuvat ihan mielellään varsinkin jos on joku epäkohta mihin haluaisivat kiinnittää huomioita tai vaan purkautua. Ja jos sun aihe on sellanen jossa haastateltavan täytyy enimmäkseen puolustautua niin ei ihme jos innokkaita ei löydy. Kannattaa tarkistaa aihetta, löytyykö sieltä syytä miksi ihmiset ei jaksa suostua haastatteluun.

Sit empiriaa voi yrittää kasvattaa muillakin aineistoilla kun haastatteluilla, se vähentää haastateltavien määrää. Olen itsekin tekemässä piakkoin haastattelututkimusta ja asenne graduun on että kunhan saisi tehtyä. Teen siitä kuitenkin parhaan mahdollisen ja hyödyllisen jo ihan haastateltavien aikaa ja vaivaa kunnioittaakseni. Kannattaa sunkin ajatella niin.

Ja jollekin aiemmalle tiedoksi, camoon tämä on gradu eikä mikään tilastokeskuksen tutkimus. Todellakaan tarvitse tuhatta vastaajaa.

Vierailija
12/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sieltä kaivosta haastateltavia löytyy.

Vierailija
13/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin gradujen, opinnäytetöiden tai lopputöiden kysymykset osuvat lähellekään mitään oikeaa ongelmaa joka yritykselle olisi oikeasti hyödyllinen saada selville = ajanhukkaa..

Vierailija
14/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia jo vastanneille. Toistaiseksi en ole vielä tuolita pudonnut. Tuossa jo ehdotettiinkin valmiiden aineistojen käyttöä. Tutkimani aihealue on sen verran rajattu, että valmiita aineistoja ei oikein tahdo löytyä.  En tiedä mitä tehdä. Jostain pitäisi haastateltavat löytyä...

Vierailija
15/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti Ap valotit aihettasi. Teet haastattelututkimusta huomiohakuisuudesta?

Vierailija
16/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö löydy ulkomaistakaan tutkimusta, tai voitko muuttaa aihetta siten, että nykyinen aihe olisi osa siitä? Aika toivotonta, jos ei ole tieteellistä lähdeaineistoa.

Vierailija
17/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jonkin aiheeseen/alaan liittyvän facebook-ryhmän kautta?

Vierailija
18/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yritykset eivät tähän syystä tai toisesta halua osallistua mutta työntekijät haluaisivat? Onko aihe jotenkin "herkkä"? Voisitko lähestyä ammattiyhdistystä tai alan muuta yhdistystä tai etujärjestöä ja kysyä, jos heidän kautta löytyisi haastateltavia? Tai sitten koitat keksiä jonkin mielenkiintoisemman aiheen esim. yhdessä työnantajajärjestön tai jonkin yrityksen kanssa ? Mitä ohjaajasi on mieltä aiheestasi? Gradu kannattaa yrittää sitoa ohjaajan tutkimisaiheisiin. Saa parempaa ohjausta ja kontakteja...

Vierailija
19/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole tuttuja tai tutun tuttuja? Lähesty ihmisiä henkilökohtaisesti, älä lähetä mitään kimppameilejä tai lähesty heidän esimiestään.

Vierailija
20/30 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on tärkeä tulos sinänsä, että vastaajia ei tahdo löytyä.

Sitten teet työn niillä haastatteluilla, mitä saat.