Palkattomat ylityöt
Olen 18v ja ensimmäistä kertaa kaupanalalla töissä (eli en kuulu liittoon) ja tälläkin hetkellä vain sesonkiapulaisena toimin kassalla. Olen tehnyt vasta muutaman vuoron joista usealla olen joutunut ylitöihin (30min-1h), koska kassojen laskuun on varattu liian vähän aikaa. Juttelin toisen työntekijän kanssa ja ilmeisesti tästä ajasta ei ole ikinä kenellekkään maksettu palkkaa. En halua tehdä töitä ilmaiseksi, mutta koska työsuhteeni kestää vain 1,5kk en koe olevani asemassa valittaa ylitöistä varsinkin kun osa ylityöstä tuntuu johtuvan omasta kokemattomuudestani ja hitaasta laskupäästäni. Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (8)
Karma. Ahneella on paskainen loppu.
Ota puheeksi. Itsellä oli aikanaan kesätöissä sama juttu ja vähän harmittaa kun mukisematta tein enkä valittanut ...päivässä 30min... viikossa jo useampi tunti ...
Toi esimerkki ei oikein täsmää mun tilanteen kanssa. /ap
Vierailija kirjoitti:
Toi esimerkki ei oikein täsmää mun tilanteen kanssa. /ap
Tuo kommentti oli siis vierailijalle joka laittoi linkin toiseen keskusteluun.
Jos et pidä puoliasi, tuet tällaisia työnantajia jotka teettävät ylitöitä ilmaiseksi. Sinulla on varmaan, toivottavasti, kirjallinen työsopimus, missä työaikasi on määritelty. Voit jättää kassan laskematta jos et ehdi sitä työajan puitteissa tehdä tai vaatia korvausta ylityönä tehdystä työstä.
Sinun ei tarvitse huolehtia sellaisesta asiasta, että tekisit ilmaiseksi ylitöitä koska olet kokematon tai jostain muusta syystä hidas. Työnantaja on valinnut sinut ja ja maksakoon sovitun tuntipalkan.
Älkää hyvät nuoret suostuko pompoteltavaksi, ottakaa selvää työelämän perussäännöistä ja vaatikaa että työnantajanne noudattavat niitä. On kyllä kohdalleni sattunut työnantajia, joilla ei itsellekään ole ollut hajuakaan työehdoista ja sopimuksista. Ylityöt lisäksi korvataan korotettuina tietyn kaavan mukaan alasta riippuen.
En tekis korvauksetta ylitöitä sekuntiakaan.