Joudun kutsumaan ilkeän eksän kotiini lapsen rippijuhliin.
Tuntuu kurjalta, haluan järjestää lapselle kotona rippijuhlat jota hän toivoo. Hän tapaa isäänsä säännöllisesti ja olen itsekin sitä mieltä että on asiallista että ex on lapsensa rippijuhlissa. En vain tiedä miten jaksan esittää kohteliasta koko juhlat. Myös nykyiselle miehelleni se tulee ottamaan koville, koska hän tietää miten hankala ex on, maksaa minimielarit, ei ota lasta lomilla, muuttaa tapaamisia arvaamatta miten sattuu. Erosin hänen alkoholinkäytön takia ja ei ole muuttanut tapojaan.
Erosta on viisi vuotta ja olen nykyisen miehen kanssa ollut kolme, hän on raitis ja asiallinen.
Kommentit (40)
Ja tuossa isän kutsuminen - asiassa, mikäli välit ovat todella kireät ja on pelko että isä tulee juhliin humalassa ja mahdollisesti aloittaa jonkinlaisen riidan niin itse en kutsuisi. Kyllä 15 vuotias sen jo todellakin ymmärtää. Mikäli kyseessä on vain vanhempien riitaisa ero ja isä osaa käyttäytyä juhlissa niin sitten kutsuisin. Tuolla jo esitettiinkin että jos juhlat vaikka olisivat jossain vuokratilassa jossa oltaisiin puolueettomalla maaperällä niin voisi olla hankalan isän kutsuminenkin vähän helpompaa.
Toisaalta ymmärrän että miksi pitäisi veemäinen isä kutsua joka kohtelee lastansa pelinappulana, huolii hänet luokseen kun itse niin haluaa.
Jos lapsi toivoo isäänsä juhliin (mikä on hyvin luonnollista), niin äidin asia on kestää. Suosittelen ulkoistamaan juhlat kodin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään käsittää miksi eksän pitäis olla samoissa juhlissa. Mun mielestä se ois vaan kiusallista kaikille. Isä saa pitää lapselle sitten ihan omat juhlat jos haluaa ja viitsii. 15-vuotias ymmärtää tilanteen hyvin, tai pitäisi ainakin.
Meidän perheessä on ollut sun ,mun ja yhteinen lapsi.
Miten ihmeessä ei aikuiset muka voi osata käyttäytyä tuntia kahta lapsen juhlissa ?? Mitä ihmeen itsekkäitä mulkkuja olette ?
Hiukan on elämä helpompaa, kun voi lapselle pitää synttärit,rippi,ylioppilas ym juhlat samoin kuten häätkin mihin kaikki voivat osallistua. Mites meinaatte häät järjestää ? Että isä viettää omansa vai ?
Itsekkyyden määrä on kyllä suuri...pitäskö joskus ajatella ihan sitä lasta vaan ?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama tilanne kesällä. Ratkaisin pitämällä juhlat ravintolassa, pääsinkin itse siinä aika helpolla!
Juhliin tuli paljon vieraita, syötiin hyvin ja jaksoin hymyillä naama näkkärillä kun eksä tuli vaimonsa kanssa juhliin murjottamaan. Annoin murjottaa ja kestin lapsen vuoksi. Ikävintä oli että lapsikin pelkäsi miten isi käyttäytyy mutta halusi kuitenkin hänet juhliinsa. Onneksi oli ihmisiksi.
Ot:
Jaksoin hymyillä naama näkkärillä?
En ymmärrä sanontaa.
Taas on vaan äidin tulkinta esillä. Entä jos sinä olet se ilkeä muiden mielestä?
me järjestettiin mieheni kanssa hänen molempien lapsien rippi- ja yo-juhlat meillä, kun ex ei niitä saanut aikaiseksi järjestää. Kullä me kutsuttiin miehen exäkin meille, ihan kohteliaisuussyistä vaikkei muuten olisi haluttu häntä katsella kodissamme. Kyllä aikuinen pystyy muutaman tunnin näyttelemään ystävällistä ja hymyilevää:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi mitenkään käsittää miksi eksän pitäis olla samoissa juhlissa. Mun mielestä se ois vaan kiusallista kaikille. Isä saa pitää lapselle sitten ihan omat juhlat jos haluaa ja viitsii. 15-vuotias ymmärtää tilanteen hyvin, tai pitäisi ainakin.
Isä on lapselle isä, ei exä! On luonnollista, että lapsi haluaa juhliinsa molemmat vanhemmat. Se ei ole lapsen syy, että vanhemmat ovat eronneet.
Juuri näin! Kannattaa muistaa ennen kuin tekee ihanan ja voimaannuttavan eropäätöksen, että olette yhteisten lasten kautta kuitenkin loppuelämänne sidoksissa toisiinne. Sitä ei mikään ihq uusi mies muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta ei käydä rippikoulua
0/5
Eivät kaikki rippileirit ole kesällä, ihan vaan sulle tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Siinä sitä saattaisi lapsen suku ja muut läheiset ollakin riemuissaan, kun pääsisivät kaksiin saman sankarin rippijuhliin, Meinasitko järjestää toiset vielä samana päivänäkin niin selvitätte yhdellä konfirmaatiolla ja mahdollisesti lapsen rippipappia ja isosia, -jos heitä nyt ylipäätään haluaa kutsua pakko ei ole- paremmin molempiin paikkoihin. Kyllä tässä nyt taitaa olla, jonkun muun ymmärtämisesti kiinni kuin 15 vuotiaan ymmärtämisestä. Voimia Ap:lle asioilla tapana järjestyä, ei niitä lapsen juhlia montaa ole, joihin Exä tarvitsee kutsua, kun onhan hän -jos nyt ymmärsin oikein- ,myös lapsen toinen vanhempi ja oletettavasti ainakin osa muista rippijuhliin tulevista myös tuntee ja tietää hänet, joten ole tuomassa juhlaan mitään jymy-yllätystä.
Joko niin että ex tulee vain kirkkoon tai sitten juhlat vietetään ravintolassa tms jonka maksuun ex osallistuu, jos aikoo tulla. Ja etukäteen maksu sitten..
Eihän sun ole pakko järjestää niitä kotonasi, vaan voit vuokrata vaikka seurakunnalta salin ja pitopalvelunkin. Tai jonkun kahvilan/ravintolan käyttöön yksityisjuhlaa varten. Tulee sullekin helpommaksi. Mun kaverini teki niin, kun tilanne oli päällä (ex löysi toisen naisen) ja pojan rippijuhlat oli 6 kuukauden päästä siitä kun miehen uskottomuus tuli ilmi. Hän vuokrasi seurakuntasalin, ei halunnut tätä uusrakkautta kotiinsa. Onneksi se ex älysi sentään olla roudaamatta sitä uutta sinne juhliin. Pari tuntia kestää hammasta purren sillä ajatuksella, että seuraavat "pakko olla samassa tilassa" on ehkä ylioppilasjuhlat, sotilasvala, ristiäiset tai häät. Ja kolmea jälkimmäistä et järjestä sinä...
Kiitos kommenteista, lapsen toiveet edellä tässä tosiaan mennään. Haluaa molemmat sukulaiset yhteen juhlaan. Kai se sitten täytyy vain purra hammasta, eihän ne minun juhlat ole vaan lapsen.
Eksä käyttäytyy varmasti ok, koska hänelle on tärkeää mitä muut ihmiset ajattelee. Hän on ilkeä vain asioissa mitä minä näen ja mitkä tekee lomien ja muun järjestämisen vaikeaksi minulle, ja asioissa jotka pakottaa minua pyytämään häneltä rahaa erikseen lapsen menoihin koska elarit ei riitä oikeasti kaikkeen lapsen kulutukseen.
Ajattelin jopa että ehdotan pitopalvelua maksettavaksi puoliksi eksän kanssa, mutta silloin se tulee minullekin kalliimmaksi. Se vain että ehkä hän uskoo kulut paremmin jos ne tulevat ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ilkeä silloinkin, kun päätit lisääntyä hänen kanssaan?
Jotkut ihmiset ryhtyvät ilkeiksi silloin kun muut eivät enää tee niin kuin he haluavat. Se mitä sanoin ilkeydeksi on varmaan jotain vallankäyttöä minuun edelleen.
Ap
Minun isäni ja äitini erosivat kun olin 12 isän väkivaltaisuuden ja alkoholismin takia. Muistan miten kauheaa oli rippijuhlissa jännittää missä kunnossa tulee ja mitä siellä täräyttelee. Mun yo juhlissa tulikin kähinää, olen katkera kun pilasi juhlani. Häihin en kutsunut häntä enää. Mutta jos lapsesi haluaa isän, kai hänet on kutsuttava.
Mun serkun lapsilla on ollut rippijuhlat ja lakkiaiset tuplana. Toiset äidin suvun kanssa, toiset isän suvun kanssa. No problem. Lapset on saaneet ainakin yhdet juhlat, ettei ole tarvinnut jännittää, pitääkö isäukkoa taas kerran hävetä.
Tuskin exäsikään haluaa tulla kotiisi, joten jos se ei lapsellesi ole ihan mahdoton vaihtoehto, voisiko ex tulla vain kirkkoon ja juhlia lapsen kanssa kahden myöhemmin?
Oma mieheni erosi ex-vaimostaan 8 vuotta sitten eikä kovin mielellään näe tätä vieläkään. Eikä ex-vaimokaan häntä. Siksi en usko että mieheni saati perheemme tulee mitään kutsua miehen pojan juhliin ensi kesänä saamaan, joten olen alustavasti suunnitellut että patistan miehen konfirmaatiota seuraamaan ja onnittelemaan. Juhlat juhlitaan sitten meillä ollessa, käydään syömässä vähän paremmin yms.
Kannattaa vaan puhua lapsen kanssa suoraan ja sitten miehen kanssa suoraan. :)
Meidän kaupungissa on myös tarjolla hiihtolomaripari eli vk 9 vietetään lapissa lasketellen ja riparia käyden eli merkkien kerääminen todellakin on jo täydessä vauhdissa, juhlat on sitten hiihtolomasta viikon päästä sunnuntaina, eihän tuohon nyt enää ole aikaa kun muutama kuukausi eli juhlia todellakin saa jo vähän rueta miettimään