Sopiva rangaistus tytölle
Meillä on sääntö, että puhelimet jää eteisen pöydälle nukkumaan mentäessä. Viime yönä heräsin klo 24 ja kävin tytön huoneessa. Katseli kuulokkeet päässä joitain videoita, oli siis hakenut puhelimensa jossain vaiheessa sen jälkeen kun minä olin mennyt nukkumaan. Eteisessä oli puhelimen kuoret, joihin meni laturin johto, etten huomaisi sitä, että puhelin puuttuu.
Mietin sopivaa rangaistusta. Olen ihan älyttömän vihainen ja pettynyt tällaiseen toimintaan. Ja niin, tytöllä ikää 12 vuotta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17v. kirjoitti:
Kyllä on kasvatuksessa jotain vikaa jos puhelimesta on tullut henki ja elämä.
Hmm, taitaa olla kautta maan sit kasvatuksessa vikaa. Vai ehkäpä se on tämä ajanhenki, jota nuoret seuraa, eikä niinkään vika vanhemmissa 😉
Ja ap, noita sattuu. Ja jees, valitettavasti nuoret välillä valehtelee vanhemmilleen. Taitaa olla osa kasvamista, että haastetaan ja tehdään mitä huvittaa. Tuo on kuitenki pieni rike. Älä anna maailman kaatua siihen.
Pienistä rikkeistä ne isommat alkaa.
Voi plääää. Tietäisitpä mitä kaikkea tein teininä, nyt aikuisena kuitenkin kohtuullisen lainkuuliainen olen, ei sakon sakkoa tai muutakaan kanssakäymistä viranomaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vihainen ja pettynyt,koska tyttö kieroili. Sääntönä on, ettei valehdella saa.
Tämä "puhelimet pois yöksi" sääntö tehtiin pari kuukautta sitten, koska tyttö valvoi niin myöhään, että koulu kärsi. Tyttö lisäksi aamulla kysyttäessä myönsi, ettei tämä ollut ensimmäinen kerta, kun puhelimen on hakenut salaa huoneeseensa. Meillä on myös sääntö, että puhelin on pois, silloin kun läksyjä tehdään tai luetaan kokeeseen.
Joku kysyi, että mitä kotona pitäisi tehdä,ellei olla puhelimella. No vaikka lukea kirjaa, värittää, neuloa tai seurustella normaalisti, katsoa muiden kanssa vaikka TV:tä. Mitä nyt kukakin haluaa tehdä.
Viime keväänä tyttö jäi kiinni siitä, että oli tehnyt itselleen profiilin Facebookiin, siitäkin tuli rangaistus ja profiili poistettiin. Ap
Miksi joku TV:n katselu on parempi vaihtoehto kuin kännykällä kavereiden kanssa jutustelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natsimeininki on aina niin huono tapa kasvattaa.
Pihelinparkki ihan älytön idea, puhelin on niin paljon muutakin tänä päivänä.Paras tapa on opetus ja sääntöjen yhdessä sopiminen ja niiden rikkomisesta rangaitseminen.
Me ollaan sovittu, että iltaisin puhelin jää eteisen lipaston päälle, sitä sääntöä tässä nyt rikottiin. On sovittu myös siitä, että koulua edeltävinä iltoina ei keikuta hereillä puoleen yöhön. On sovittu myös, että valehdella / huijata ei saa. Nyt tyttö rikkoi näitä kaikkia sääntöjä. Tyttö ei myöskään tarvitse puhelinta viereensä, kun menee nukkumaan, sitä varten on herätyskello.
Kuvitteletko ap oikeasti lapsesi noudattavan noita älyttömiä sääntöjäsi? varsinkin "valehdella/huijata ei saa", siis onhan se ihan perussääntö, mutta on kyllä erityisen ihmeellinen ja kiltiksi alistettu teini, jos ei joskus sitä rikkoisi. Pitäisikö teinin siis kertoa sinulle rehellisesti KAIKKI mitä tietää, ei saa salata mitään, koskaan?
Ja valehteliko teini varsinaisesti nytkään? Huijasi ehkä, mutta oletko ihan varma, että olet senkin kieltänyt? (nyt jälkeenpäin tietysti sanot niin, mutta aiemminn ketjussa puhut vain siitä että valehtelu on kielletty). Ja muista, että lapsihan kertoi rehellisesti myös aiemmin tehneensä tuota nyt kun kysyit, eli ei valehdellut siitä. Varo rankaisemasta lasta rehellisyydestä jos se on mielestäsi hyve: Nytkään lapsen ei olisi ollut pakko myöntää tuota asiaa, etkä olisi saanut sitä koskaan tietää, eli jos nyt annat suuremman rangaistuksen siitä, että lapsi on aiemminkin käyttänyt puhelinta, niin lapsi oppii, että kannattaa valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vihainen ja pettynyt,koska tyttö kieroili. Sääntönä on, ettei valehdella saa.
Tämä "puhelimet pois yöksi" sääntö tehtiin pari kuukautta sitten, koska tyttö valvoi niin myöhään, että koulu kärsi. Tyttö lisäksi aamulla kysyttäessä myönsi, ettei tämä ollut ensimmäinen kerta, kun puhelimen on hakenut salaa huoneeseensa. Meillä on myös sääntö, että puhelin on pois, silloin kun läksyjä tehdään tai luetaan kokeeseen.
Joku kysyi, että mitä kotona pitäisi tehdä,ellei olla puhelimella. No vaikka lukea kirjaa, värittää, neuloa tai seurustella normaalisti, katsoa muiden kanssa vaikka TV:tä. Mitä nyt kukakin haluaa tehdä.
Viime keväänä tyttö jäi kiinni siitä, että oli tehnyt itselleen profiilin Facebookiin, siitäkin tuli rangaistus ja profiili poistettiin. ApMiksi joku TV:n katselu on parempi vaihtoehto kuin kännykällä kavereiden kanssa jutustelu?
No jaa. Eilen katsottiin viime viikon Idols TV:stä tytön treenien jälkeen. Juteltiin sanalla ja syötiin dippivihanneksia, tyttö myös virkkasi samalla. Oltiin sosiaalisia, jaettiin päivän asioita ja kuulumisia. On mielestäni paljon parempi,kuin se, että jokainen istuu omassa huoneessaan puhelimella. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä annoit rangaistukseksi?
Puhelin pois toistaiseksi. Kun menee esim lenkille, saa minun puhelimeni mukaan, voi kuunnella samalla äänikirjaa. Ap
Aika ovela lapsi kyllä :D Fiksua.