Sopiva rangaistus tytölle
Meillä on sääntö, että puhelimet jää eteisen pöydälle nukkumaan mentäessä. Viime yönä heräsin klo 24 ja kävin tytön huoneessa. Katseli kuulokkeet päässä joitain videoita, oli siis hakenut puhelimensa jossain vaiheessa sen jälkeen kun minä olin mennyt nukkumaan. Eteisessä oli puhelimen kuoret, joihin meni laturin johto, etten huomaisi sitä, että puhelin puuttuu.
Mietin sopivaa rangaistusta. Olen ihan älyttömän vihainen ja pettynyt tällaiseen toimintaan. Ja niin, tytöllä ikää 12 vuotta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Natsimeininki on aina niin huono tapa kasvattaa.
Pihelinparkki ihan älytön idea, puhelin on niin paljon muutakin tänä päivänä.Paras tapa on opetus ja sääntöjen yhdessä sopiminen ja niiden rikkomisesta rangaitseminen.
Me ollaan sovittu, että iltaisin puhelin jää eteisen lipaston päälle, sitä sääntöä tässä nyt rikottiin. On sovittu myös siitä, että koulua edeltävinä iltoina ei keikuta hereillä puoleen yöhön. On sovittu myös, että valehdella / huijata ei saa. Nyt tyttö rikkoi näitä kaikkia sääntöjä. Tyttö ei myöskään tarvitse puhelinta viereensä, kun menee nukkumaan, sitä varten on herätyskello.
Sori, ensimmäinen reaktio oli mulla nauru, kun mietin että olipas tyttö hyvin lavastanut.. 😁
Vakavasti, eli ottaisin luurin vaikka 3 päiväksi pois kokonaan. Meillä on tehonnut 13-v. tytölle hyvin tuo. Kuolema meinasi tulla, kun ei luuria saanut edes kouluun mukaan. Tehokasta oli.
Kekseliäs tyttö kun yritti hämätä tyhjillä kuorilla! Puhelimet laitat yöllä parempaan talteen ehkä lukolliseen kaappiin.
Mua ei yöllä naurattanut 😤 valvoin puoli yötä kun vtutti niin paljon. Ap
Kyllä on kasvatuksessa jotain vikaa jos puhelimesta on tullut henki ja elämä.
Minäkin ottaisin pariksi päiväksi puhelimen kokonaan pois. Viikko tai pari kovin pitkä aika yksittäisestä hölmöilystä.
Rotat eivät addiktoidu heroiiniin jos saavat elää luontaista rotan elämää.
Lapset eivät addiktoidu puhelimiinsa jos saavat elää luontaista lasten elämää.
Kieltäminen ei poista tarvetta. Katsokaa sitä kotielämäänne ja miettikää miten siitä saisi kaikille mielekästä.
17v. kirjoitti:
Ilmeisesti sitten niin. Löytyiskö sulta jotain vinkkejä tämän lisäksi, mitä totesit? Ap
Hyvä, että rajoitat puhelimen käyttöä, mutta "älyttömän vihainen"? Mielestäni aika normaalia tuon ikäiseltä jäädä koukkuun älypuhelimen tarjoamaan viihteeseen, ei hän varmasti tahallaan uhmaa sinua. Ota tosiaan puhelin omaan huoneeseesi yöksi.
Me käytetään Screen time -sovellusta, ja pojalla (9v) on tunti puhelimen ruutuaikaa per päivä. Siihen voi (kai?mies hoiti asian) valita ne sovellukset, joiden käyttö rajautuu yhteensä siihen tuntiin. Saa tietenkin puhua puhelimessa ja lähettää tekstiviestejä niin paljon kuin haluaa, mutta pelit ja Youtube ja netti on rajattu tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei yöllä naurattanut 😤 valvoin puoli yötä kun vtutti niin paljon. Ap
Tässä olisi sellainen kohta josta aloittaa.
5-vuotias tyttäreni ei läheskään aina tee kuten pyydän. Välillä se naurattaa, välillä siitä seuraa veretseisauttava vtutus.
Sillä lapsella on jo oma tahto, ja se on oma erillinen ihmisensä. Mua ärsyttää että lapsi panee mulle hanttiin vaikka olenkin huushollin herra ja hidalgo, mutta tämä johtuu siitä että mut kasvatettiin vanhaan, toimimattomaan malliin.
Arvostan lapsessa hänen omaa tahtoaan, sillä silloin tällöin se ona tahto saa hänet esimerkiksi jeesaamaan minua, välillä ihan pyytämättäkin.
Sinä olet pyörinyt nukkumatta puolet yöstä autoritäärisen raivon vallassa, kun joku muu olisi nauranut että onpa kekseliäs lapsi, ottanut puhelimen pois ja vastaisuudessa pitäisi tarkemman huolen sääntöjen noudattamisesta.
Kysyit, mitä nyt tehdä? No jos olisin sinä, niin työstäisin ensimmäisenä itseäni.
17v. kirjoitti:
Hmm, taitaa olla kautta maan sit kasvatuksessa vikaa. Vai ehkäpä se on tämä ajanhenki, jota nuoret seuraa, eikä niinkään vika vanhemmissa 😉
Ja ap, noita sattuu. Ja jees, valitettavasti nuoret välillä valehtelee vanhemmilleen. Taitaa olla osa kasvamista, että haastetaan ja tehdään mitä huvittaa. Tuo on kuitenki pieni rike. Älä anna maailman kaatua siihen.
Olen vihainen ja pettynyt,koska tyttö kieroili. Sääntönä on, ettei valehdella saa.
Tämä "puhelimet pois yöksi" sääntö tehtiin pari kuukautta sitten, koska tyttö valvoi niin myöhään, että koulu kärsi. Tyttö lisäksi aamulla kysyttäessä myönsi, ettei tämä ollut ensimmäinen kerta, kun puhelimen on hakenut salaa huoneeseensa. Meillä on myös sääntö, että puhelin on pois, silloin kun läksyjä tehdään tai luetaan kokeeseen.
Joku kysyi, että mitä kotona pitäisi tehdä,ellei olla puhelimella. No vaikka lukea kirjaa, värittää, neuloa tai seurustella normaalisti, katsoa muiden kanssa vaikka TV:tä. Mitä nyt kukakin haluaa tehdä.
Viime keväänä tyttö jäi kiinni siitä, että oli tehnyt itselleen profiilin Facebookiin, siitäkin tuli rangaistus ja profiili poistettiin. Ap
Sattuisiko teillä olemaan jossakin laatikon perillä vielä vanha perusluuri vailla ensimmäistäkään herkkua. Siis sellainen, jolla voi soittaa ja lähettää tekstareita ja vastaanottaa samoja. Anna sellainen ainakin viikoksi tytön käyttöön. Ja keskustele vakavasti siitä, miten pettynyt olet luottamuksen rikkomisesta. Huuto ja räyhä ei auta, siitä tulee vain joko kilpalaulantaa tai mökötystä. Vakava hillitty puhe on yllättävää ja siksi tehokasta.
PS Jos tarvitsee läksyjen tekoon älylaitetta, saa valvonnan alaisena käyttää sitä, mutta kun tehtävät on tehty, on taas palattava Metusalemin aikuiseen luuriin.
Taasko tällainen aloitus!? Ota vastuu lapsesi kasvatuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Taasko tällainen aloitus!? Ota vastuu lapsesi kasvatuksesta!
Mitä tämäkin taas tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
17v. kirjoitti:
Hmm, taitaa olla kautta maan sit kasvatuksessa vikaa. Vai ehkäpä se on tämä ajanhenki, jota nuoret seuraa, eikä niinkään vika vanhemmissa 😉
Ja ap, noita sattuu. Ja jees, valitettavasti nuoret välillä valehtelee vanhemmilleen. Taitaa olla osa kasvamista, että haastetaan ja tehdään mitä huvittaa. Tuo on kuitenki pieni rike. Älä anna maailman kaatua siihen.
Pienistä rikkeistä ne isommat alkaa.
Juuri näin meilläkin on asiat. En aikuisena kysy lupaa lapsilta siihen mitä saan tehdä ja mitä en. Ap