Sopiva rangaistus tytölle
Meillä on sääntö, että puhelimet jää eteisen pöydälle nukkumaan mentäessä. Viime yönä heräsin klo 24 ja kävin tytön huoneessa. Katseli kuulokkeet päässä joitain videoita, oli siis hakenut puhelimensa jossain vaiheessa sen jälkeen kun minä olin mennyt nukkumaan. Eteisessä oli puhelimen kuoret, joihin meni laturin johto, etten huomaisi sitä, että puhelin puuttuu.
Mietin sopivaa rangaistusta. Olen ihan älyttömän vihainen ja pettynyt tällaiseen toimintaan. Ja niin, tytöllä ikää 12 vuotta.
Kommentit (46)
Puhelin laitetaan sun yöpöydälle tästä lähtien.
Eikö tyttö uskalla katsoa videota silloin, kun olet valveilla.
Meillä lähtisi puhelin viikon jäähylle.
Netti- ja muu "viihdekäyttö" siis kieltoon, pelkästään puheluihin saisi käyttää.
Jos en rajoittaisi ruutuaikaa, ei tyttö kotona ollessaan muuta tekisi kuin katselisi videoita puhelimellaan. Ja kyllä, jatkossa puhelimet jää minun makuuhuoneeseeni. Ap
Otappa puhelin pariksipäivää pois niin ymmärtää tekonsa seurauksen. Näin minä tekisin tai sitten lataa puhelimeesi sovellus jolla voit vaikka lukita tytön puhelimesta joko tiwtyt sovellukset tai vaikka koko puhelimen ja näet mitä hän on esim youtubesta katsellut
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähtisi puhelin viikon jäähylle.
Netti- ja muu "viihdekäyttö" siis kieltoon, pelkästään puheluihin saisi käyttää.
Mietin tätä itsekin. Viikko, tai jopa kaksi. Ap
Anna pitää puhelin huoneessaan, niin siitä ei tule kiellettyä hedelmää.
Vierailija kirjoitti:
Jos en rajoittaisi ruutuaikaa, ei tyttö kotona ollessaan muuta tekisi kuin katselisi videoita puhelimellaan. Ja kyllä, jatkossa puhelimet jää minun makuuhuoneeseeni. Ap
Mitä muuta sitten pitäisi tehdä? Olettaen siis, että koulujutut hoituu
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä olisi kasvavan lapsen unirytmille hyväksi.
Meillä ei teinit eikä me vanhemmatkaan pidetä puhelimia makkarissa yöllä, koska yöt on nukkumista varten ja uni on ihmisen terveydelle ehkä se oleellisin asia.
Vierailija kirjoitti:
Ja menisi nukkumaan neljältä yöllä,toivottavasti sinulla ei ole lapsia
Koskeeko sama sääntö vanhempienkin puhelimia? Onko teillä herätyskellot erikseen, kun tyttökään ei taarvitse puhelimen herätystä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut? Testini mukaan kiinnostaa ehkä pari viikkoa ja sitten kaverit menee edelle.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko sama sääntö vanhempienkin puhelimia? Onko teillä herätyskellot erikseen, kun tyttökään ei taarvitse puhelimen herätystä?
Kyllä on herätyskellot erikseen. Juuri siitä syystä, että lapset rämppäsivät puhelimiaan liian myöhään iltaisin/öisin. 12 vuotias on minun mielestäni liian nuori itse päättämään milloin menee nukkumaan, varsinkin kun viime yönäkin heilui hereillä puolen yön jälkeen. Tänään aamulla koulu alkoi kahdeksalta. Ja ei, sama sääntö ei koske äitiä. Äiti osaa olla räpläämättä puhelintaan silloin kun menee nukkumaan, jotta jaksaa aamulla nousta töihin ja hoitaa perheen asiat. Ja mm kuljettaa tätä pahantuulista ja väsynyttä esiteiniä harrastuksiinsa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut? Testini mukaan kiinnostaa ehkä pari viikkoa ja sitten kaverit menee edelle.
Kyllä olen. Läksyjä tehdessä katseli samaan aikaan videoita, samoin silloin kun kokeisiin piti lukea. Aamuisin oli aivan raivona, kun oli valvonut puhelimellaan liian myöhään. Koulussa alkoi numerot tippua ja tuli unohduksia. Lisäksi tappeli siskonsa kanssa jatkuvasti, kun oli niin väsynyt. Ap
Muista, että et langeta suutuspäissäsi kohtuuttomia rangaistuksia kuitenkaan. Onko lapsellasi muuten kaikki hyvin? Joillekin nuorille puhelimella olo on esim. keino lievittää ahdistusta (en kuitenkaan tarkoita, että olisi ok ottaa salaa puhelinta ja katsella sitä yökaudet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja menisi nukkumaan neljältä yöllä,toivottavasti sinulla ei ole lapsia
Ei sitä univajetta montaa päivää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Muista, että et langeta suutuspäissäsi kohtuuttomia rangaistuksia kuitenkaan. Onko lapsellasi muuten kaikki hyvin? Joillekin nuorille puhelimella olo on esim. keino lievittää ahdistusta (en kuitenkaan tarkoita, että olisi ok ottaa salaa puhelinta ja katsella sitä yökaudet).
On asiat hyvin, nyt sujuu myös koulu paremmin. Teini-ikä kyllä puskee päälle kovasti. On kehittynyt viime keväästä ihan valtavasti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko jossakin olemassa ihminen, joka ajattelee, että perheessä lapsilla ja aikuisilla pitää olla samat säännöt..???
Meillä aikuiset menevät nukkumaan tasan silloin kun huvittaa, tai sitten valvovat koko yön. Aamulla vastuuta omista valvomisista ei kaadeta lasten niskaan, eivätkä lapset joudu väkisin raahaamaan aikuisia aamupalalle, pukemaan ja töihin. Lapset menevät nukkumaan silloin kun aikuiset niin sanovat, koska aikuisilla on vastuu myös seuraavan päivän toimimisesta.
Aikuiset saavat syödä karkkia vaikka joka päivä, koska aikuiset hoitavat itse omat hampaansa ja maksavat itse omat hammaslääkärinsä ja lääkärinsä. Lapset eivät joudu hillitsemään sokerihumalassa riehuvia ja pahoinvoivia aikuisia, eivätkä lapset joudu kouluterkkarille tai neuvolatädille selvittämään aikuisten ruokavaliota. Lapset ovat vanhempien vastuulla, joten he noudattavat myös vanhempien sääntöjä.
Sama koskee kännyköitä, kavereita, vaatteita, vapaa-aikaa, päihteitä, koulunkäyntiä jne. ihan kaikkea.
Natsimeininki on aina niin huono tapa kasvattaa.
Pihelinparkki ihan älytön idea, puhelin on niin paljon muutakin tänä päivänä.
Paras tapa on opetus ja sääntöjen yhdessä sopiminen ja niiden rikkomisesta rangaitseminen.
Antaisit lapselle tarpeeksi ruutuaikaa, niin tällaista ei tapahtuisi.