Miksi vegaaniruoka on ekologista?
Jos vertaa lähellä tuotettua lihaa vs jostain Kiinasta riisiä lentokoneella?
Kommentit (34)
Koska se on toiselta puolelta maapalloa rahdattua muotia.
No kukas niin on väittänyt, että se olisi ekologista? Voi taivas taas =O
Aika moni Demissä ja AVlla sanoo niin.
Sille lähellä tuotetulle lihalle on saatettu rahdata kilokaupalla rehua ulkomailta. Lisäksi eläessään eläin on piereskellyt reilusti metaania ilmakehään (kasvihuonekaasu).
Se ekologisuus on vai vegaanien kuvitelmaa ilman totuuden häivääkään. Siinä ekologisuuden ajattelussa pitää mennä vähän pintaa syvemmälle ja miettiä, mitä oikein tapahtuisi, jos ihminen oikeasti siirtyisi kokonaan kasvisruokaan.
Päivän Vegaanivihaprovo. Hyvää alkavaa viikkoa vaan sinullekin, mahtaa olla antoisaa sauhuta toisten ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Sille lähellä tuotetulle lihalle on saatettu rahdata kilokaupalla rehua ulkomailta. Lisäksi eläessään eläin on piereskellyt reilusti metaania ilmakehään (kasvihuonekaasu).
Mites itse metsästetty riista ja omista verkoista pyydetty kala? Onko mun tänään pyytämäni kuha piereskellyt sun ilmakehäsi pilalle?
Tuotantoketjussa painaa enemmän autolla tehty kauppamatka kun se kaukaa rahtaaminen. Se nimittäin tapahtuu yleensä laivalla eikä lentokoneella, ja koska ruoka pakataan ruumassa tiukasti, sitä mahtuu sinne valtavia määriä.
Vegaaniryoassa ekologisinta on se, että valtavasti ilmastopäästöjä tuottavat liha ja maitotuoteet puuttuvat.
Vastasin siis nyt vaikka tämä on provo. Tätä saattaa lukea joku joka luulee aloittajan olevan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites itse metsästetty riista ja omista verkoista pyydetty kala? Onko mun tänään pyytämäni kuha piereskellyt sun ilmakehäsi pilalle?
Kovin monella ei ole tähän mahdollisuus, eikä riista riitä rarvitsemaan kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Se ekologisuus on vai vegaanien kuvitelmaa ilman totuuden häivääkään. Siinä ekologisuuden ajattelussa pitää mennä vähän pintaa syvemmälle ja miettiä, mitä oikein tapahtuisi, jos ihminen oikeasti siirtyisi kokonaan kasvisruokaan.
Ekologisuus on ihan tutkittu asia. Tieteellisesti tutkittu ja vertaisarvioitu.
Toki ihminen, joka luulee, että riisi tuodaan lentokoneella, lihansyöjät eivät syö riisiä, tai lihantuotanto ei käytä valtaosaa maailman soijasta, tuskin ymmärtää muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuotantoketjussa painaa enemmän autolla tehty kauppamatka kun se kaukaa rahtaaminen. Se nimittäin tapahtuu yleensä laivalla eikä lentokoneella, ja koska ruoka pakataan ruumassa tiukasti, sitä mahtuu sinne valtavia määriä.
Vegaaniryoassa ekologisinta on se, että valtavasti ilmastopäästöjä tuottavat liha ja maitotuoteet puuttuvat.
Vastasin siis nyt vaikka tämä on provo. Tätä saattaa lukea joku joka luulee aloittajan olevan oikeassa.
Ja laivat liikkuvat ekologialla ja laskevat ekologisesti paskajättensä ekologisiin meriin. Satamassa kaikki koneet käy ekologialla ja rahtirekat; täyttä ekologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekologisuus on ihan tutkittu asia. Tieteellisesti tutkittu ja vertaisarvioitu.
Toki ihminen, joka luulee, että riisi tuodaan lentokoneella, lihansyöjät eivät syö riisiä, tai lihantuotanto ei käytä valtaosaa maailman soijasta, tuskin ymmärtää muutakaan.
Joo, joo, kysehän onkin, että pitäisi raapaista muutakin kuin pintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin monella ei ole tähän mahdollisuus, eikä riista riitä rarvitsemaan kaikkia.
Suomessa ei riitä järviä kalastukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja laivat liikkuvat ekologialla ja laskevat ekologisesti paskajättensä ekologisiin meriin. Satamassa kaikki koneet käy ekologialla ja rahtirekat; täyttä ekologiaa.
Yritä ymmärtää mittakaava. Kukaan ei sano, että laiva ei kuluttaisi öljypohjaisia polttoaineita, vaan että, hämmästyttävää kyllä, kulunut polttoaine per riisinkilo on hyvin pieni osa riisin ilmastovaikutuksista.
Sinänsä kannattaisi syödä ohraa, mutta se ei liity laivarahtiin vaan riisinviljelyn kuluttamaan vesimäärään ja muihin päästöihin. Koskee yhtä lailla sekaaneja ja vegaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä sinun kuhassasi on yksi keskeinen ongelma vegaanille: se on eläin. Katsos kun veganismi tarkoittaa, ettei käytä eläinperäisiä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei riitä järviä kalastukseen?
Ei riitä.
Miljoonien suomalaisten ruokkimiseen tarvitaan maataloutta. Metsästäjä keräilijänä eläminen vaatii huomattavan suuren reviirin pienelle joukolle ihmisiä. Villit kalat ja riista olisi syöty kadoksiin alta aika-ayksikön.
MTK se täällä varmaan taas päivystää. Newsfash: maataloustuottajat voivat siirtyä maito- ja lihatuotteiden tuottamisesta vaikkapa kaurantuotantoon. Siinä saadaan valtavasti enemmän ruokaa ihmisten käyttöön, eikä tarvitse aamulla nousta paskaa luomaan ja utareita pesemään.
Kiihkolihansyöjät ovat nykyään joka puolella öyhöttämässä ideologiaansa ja arvostelemassa muita. Antakaa ihmisten olla!
Ja soija, mistä se tuodaan ja miten se on kasvatettu?