Miksi ihmeessä joku syö soijarouhetta?
Soijarouhe haisee ja maistuu karmivalle. Saahan sen maun juuri ja juuri peitettyä kun marinoi viikon voimakkailla mausteilla, mutta siis miksi ihmeessä sitä soijaa täytyy väkisin syödä kun on hyvänmakuisiakin vaihtoehtoja tarjolla?
Kommentit (36)
Se pitää osata tehdä, kuten tofukin. Väärissä käsissä on tosiaan pahaa ja murumaista.
Miksi ylipäätään kokkaat, jos oletuksena on hyvä ruoka sellaisenaan? Syö ne raakapavus suoraan pensaasta ja linssit purkista, jos kerta maustaminen on kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
vegaaninen ruokavalio kirjoitti:
Siitä on tosi nopea valmistaa ja vaihtelun vuoksi. Useimmiten syön ihan papuja, herneitä ja linssejä.
Eikö se pidä liottaa ja marinoida hyvin, ettei tule vatsavaivoja?
Itse asiassa tummasta soijarouheesta tulee kauhiat ilmavaivat, mutta vaaleasta ei. En tiedä miten se voi olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
halpaa. köyhäilypäivinä menee makaronilaatikossa. kaikille niille joilla tiukkaa taloudellisesti.
Miksi? Esim. pavutkin ovat halpoja (ja hyvänmakuisia) jos kyse on esim. proteiineista. -AP
Joo mut papujen syönti ei tee miehestä narttua. Pavuissa ei ole estrogeeniä niin kuin soijassa ja ennen kuin joku mamma tulee väittämään hänen ruutupaitaista homoparta miestään mikä syö soijaa miehekkääksi minä haluan nähdä hänen kyykkäävän ja vetävän maasta 200kg syömällä soijjaa.
Soijassa ei ole esteogeeniä.
...eikä estrogeeniä. :)
Tämä on ihan totta. Siinä on isoflavoneita joilla jossain vaiheessa ajateltiin olevan heikkoja estrogeenin kaltaisia vaikutuksia kudoksissa. Soijasta toivottiin mm. luonnonlääkettä vaihdevuosivaivoihin ja ties mitä. Mutta käytännössä soijan estrogeenivaikutukset ihmiskehossa on todettu olemattomiksi, joten siitä ei saa apua estrogeenin puutteesta johtuviin ongelmiin, mutta ei se toisaalta naisista miehiäkään (tai edistä hormoniriippuvaisten syöpien kasvua kuten joskus pelättiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ”jatkan” jauhelihaa soijarouheella, koska pyrin vähentämään punaisen lihan käyttöä. Edullistakin tuo soijarouhe toki on. Sitä ei todellakaan edes huomaa valmiissa ruoassa.
Miksi juuri soijarouheella? Itse "jatkan" jauheliharuokia mm. porkkanaraasteella tai silputuilla kidneypavuilla ja kikherneillä. Terveellisempää, paremman makuista eikä edes juurikaa kalliimpaa :) -AP
AP, kannattaisiko jo pitää naama kiinni? Kyllä kaikki jo tähän mennessä ovat huomanneet, että sinä teet asiat paremmin ja muut ovat vähän yksinkertaisia. Menehän jo korottamasta itseäsi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin ruuissa se menee ihan hyvin. Tein esim. äskettäin bataatti-perunakiusausta johon laitoin tummaa soijarouhetta. Kaurakermaa tuli siihen ruokaan myös. Oli hyvää.
Tää vaikuttaa sellaiselta mätöltä että vasta viimeisessä hädässä söisin. Hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ”jatkan” jauhelihaa soijarouheella, koska pyrin vähentämään punaisen lihan käyttöä. Edullistakin tuo soijarouhe toki on. Sitä ei todellakaan edes huomaa valmiissa ruoassa.
Miksi juuri soijarouheella? Itse "jatkan" jauheliharuokia mm. porkkanaraasteella tai silputuilla kidneypavuilla ja kikherneillä. Terveellisempää, paremman makuista eikä edes juurikaa kalliimpaa :) -AP
Minä jatkan vähän milloin milläkin. Usein laiskuus iskee ja on helpompi vain heittää pussista soijarouhetta kuin lähteä raastamaan porkkanaa.
Ei se minusta erityisen pahaa oo. Laitan sellaisiin ruokiin missä joku muu proteiininlähde tuntuisi hölmöltä. Esim kaalilaatikko nyt vaan on parempaa soijarouheesta tehtynä kuin esim linsseistä. Toki nyhtökaura vois käydä myös mutta se on taas niin kallista etten tuhlaa sitä laatikkoruokiin. Suhteellisen harvoin tulee kyllä sitä käytettyä nykyään, aiemmin meni monella aterialla viikossa kun kasvispohjaisia proteiinitiheitä valmistusaineita ei ollut vielä niin paljoa tarjolla kuin nykyään.
Musta se on ihan törkeän hyvää! Teen siitä kastikkeen, käytän lasagnessa ja makaroonilaatikossa. Niin hyvää ja loistava korvike jauhelihalle koska lihaa en syö.
Mistä se soija tulee? Miten kasvatettu? Mua lähinnä mietityttää nämä asiat.
Jännä, että muutama ehkä Suomen parhaisiin syöpälääkäreihin kuuluva suosittelee edelleen, että rintasyöpää sairastavat eivät söisi soijaa, nimimerkillä kokemusta on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmeellinen tuo sinun aloituksesi. Minä en voi sietää papuja, miten joku voi syödä niitä?
Älä sinä ap nää vaivaa mjiden syömisistä, keskity vaan siihen omaan lautaseesi 😁
Soijarouheen alkuperä ei kiinnosta ketään. Lihan alkuperä on tosi tärkeää, mutta entä soija?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin ruuissa se menee ihan hyvin. Tein esim. äskettäin bataatti-perunakiusausta johon laitoin tummaa soijarouhetta. Kaurakermaa tuli siihen ruokaan myös. Oli hyvää.
Tätä juuri tarkoitan. "Menee ihan hyvin". Kuvitteletko soijarouheen olevan jotenkin niin superterveellistä, että sitä kannattaa väen väkisin tunkea ruokaan, vaikka se antaisikin vähän pahaa sivumakua? -AP
No jos proteiineja pitää saada ja ei halua syödä vaikka papuja. Hoh hoijaa että on vaikeeta taas sullakin.
Käytän soijarouhetta vaihtelun vuoksi, kun olen pudottanut lihan syöntiä
...eikä estrogeeniä. :)