Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neiti Marple vai Herculet Poirot. Kumpi sarja parempi?

Vierailija
12.11.2017 |

Siis mikä tulee ykköseltä aina iltapäivisin.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat hyviä.

Vierailija
22/26 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kysytään sarjoista?! Eikö nykyään alkuperäisteoksia, kirjoja, lueta lainkaan? Väitän Christien olevan niin hyvä kirjailija, ettei parhainkaan näyttelijä yllä hänen hahmojensa tasolle.

Mä luin kaikki Agathan kirjat 80-luvulla.

Englanniksiko? Kaikkia ei oltu tuolloin suomennettu. Tuolta löytyy joku lista suomennetuista:

http://lipas.uwasa.fi/~itv/Christie.pdf

Tosin en tiedä, milloin on viimeksi päivitetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kysytään sarjoista?! Eikö nykyään alkuperäisteoksia, kirjoja, lueta lainkaan? Väitän Christien olevan niin hyvä kirjailija, ettei parhainkaan näyttelijä yllä hänen hahmojensa tasolle.

Olen kyllä lukenut ihan kirjatkin. Ihan kaikkia Christieitä,en ole saanut käsiini, mutta Poirotit ja Marplet kyllä, jotka olen kirjastastosta vain saanut.

Silti olen vähän eri mieltä. David Suchet herätti Poirotin oikeasti eloon. Hän on aidompi ja elävämpi Poirot kuin Christien kirjoittama Poirot. Suchet on syventänyt käsitystäni Poirotin persoonasta ja mielenliikkeistä työllään tavalla, jota kirjan sivuilla ei pysty esittämään.

Vierailija
24/26 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poirot-sarja ja David Suchet, kyllä! Olen lukenut kirjat ja moni tuon sarjan tarinoista ovat melko lyhyitä, joten itse asiassa ne tv-sarjan jaksot ovat parempia. Ja samaa mieltä että Suchet on tehnyt Poirot'sta paljon kirjan hahmoa mielenkiintoisemman. Kirjoissa ei ole yhtään sitä samaa huumoria, jota sarjoissa.

Ja Joan Hickson on se ainoa oikea Marple niissä sarjoissa. Marple-kirjojen perusidea on aivan loistava: iäkäs nainen, tiety aikakauden kasvatti, joka hahmottaa psykologisellä silmällä rikoksia vertaamalla siihen ihmistuntemukseen jonka on saanut elämällä samassa pikkukylässä koko elämänsä. Valitettavasti nämä uudemmat Marplet ovat heikkotasoisia. Geraldine McEwan ei vaan vakuuta, hän ei ole ole ymmärtänyt Marplen hahmoa ollenkaan, lisäksi tämän sarjan juonet ovat ihan kuraa, eikä lavastuksaan ole onnistunut.

Mua kiehtoi erityisesti uudelleen katsottuna Poirot-sarjassa se, miten oli tuotu valitun aikakauden rakennustyyliä, vaatemuotia ynnä muita aiheita. Ne Poirotin vaatteiden yksityiskohdat, kuten se hopeinen takinkaulusneula, se hopeinen kornukopia kukkasineen. Voi että!

Vierailija
25/26 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun Christien teoksista on tehty näitä filmatisointeja, niin miksihän tämä Idän pikajuna pääsee oikein leffateattereihin, kun taas viime vuotinen Eikä yksikään pelastunut näytettiin vaan tv:ssä? 

Vierailija
26/26 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun Christien teoksista on tehty näitä filmatisointeja, niin miksihän tämä Idän pikajuna pääsee oikein leffateattereihin, kun taas viime vuotinen Eikä yksikään pelastunut näytettiin vaan tv:ssä? 

Se tehtiin tv-sarjaksi, Idän pikajuna elokuvaksi. Eikä yksikään pelastunut oli yllättävän hyvä (no, Adrian Brody, ahh....), odotan mielenkiinnolla Idän pikajunaa ja meen ehdottomasti leffaan.