Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäisä jätti lapsen seisomaan kotiovellemme

Vierailija
11.11.2017 |

isänpäiväkortin kanssa. Hakuaika oli klo 15 ja lapsi oli pihalla klo 15.02. Auton takavalot vaan näkyi kun isä kaahasi pois paikalta. Viime kerralla ei hakenut ollenkaan.

Sitä edellisellä kerralla pyysin että voisiko pitää lasta tunnin pidempään kun jouduin jäämään ylitöihin. Etä sanoi että sopiihan se mutta sitten saan itse tulla hakemaan. Meillä on välimatkaa vain kolmisen kilometriä, mutta autottomana välimatka on pitkä silloin kun sataa kaatamalla vettä. Julkiset eivät kulje tuolla välillä. Pyysin että laittaa lapselle lisää lämmintä päälle, koska lapsella oli vain ohuet housut ja päällystakki (meni kotoa lähtiessään suoraan isän autoon). Isä ei suostunut koska sanoi etten ikinä palauta mitään vaatteita. Tuo ei pidä paikkaansa, tiedän tasantarkkaan lapsen vaatekaapin sisällön. Sitä paitsi etä on sanonut ettei huoli meiltä mitään vaihtovaatetta sinne, koska heiltä löytyy kaikki, joten lapsi menee niillä vaatteilla millä on kotoa lähtenyt ja isä vaihtaa siellä toiset vaatteet lapselle. Kävelimme sitten kotiin kaatosateessa ja lapsi sairastui tämän jälkeen.

Koko ajan on tekeillä jotain pienempää ja isompaa kiusaa. Isällä on uusi perhe eikä tämä meidän lapsi mahdu sinne enää ilmeisesti. Isä on kuitenkin kiero marttyyri ja on saanut ystävänsä ja sukunsa vakuutettua siitä että minä olen hullu vieraannuttaja. Hän tehtailee jatkuvasti perättömiä lastensuojeluilmoituksia, eväsi passin, kieltäytyy yleensä ihan kaikesta yhteistyöstä ja lyö kapulaa rattaisiin. Mulle on suoraan sanonut kuinka ollaan sen elämä pilattu. Muille esittää hienoa isää ja puhuu viranomaiset pökerryksiin.

Huomaan miten lapsi kärsii siitä että on epätoivottu tapaus isän mielestä. Isä arvostelee lasta ihan avoimesti ystävilleen. Kuinka huonosti olen lapsen kasvattanut ja miten lapsi ei mukamas osaa mitään. Oikeus on kuitenkin vahvistanut tapaamiset joten lapsen on pakko mennä isälleen.

Pelkään miten tuollainen isä vaikuttaa lapsen omanarvontuntoon. Onko mitään keinoa edes selittää lapselle miksi isä käyttäytyy noin?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On isänpäivä ja isä tulee hakemaan lasta, miksi ihmeessä lapsi ei ollut ajoissa odottamassa? Fiksuinta olisi ollut, että sinä viet lapsen isänpäivänä isälleen. Oletettavasti isällä on siis muitakin lapsia ja hän lähti kesken isänpäivän vieton hakemaan teidän yhteistä lasta, joka ei ollut edes valmiina. Tuosta saa kyllä sen kuvan, ettet sinä ihan kauheasti edistä sitä lapsen ja isän suhdetta. 

Jos kerran itse haluat vaihtaa tapaamisaikaa oman työsi takia, niin en pidä lainkaan kummallisena, että isä ei välttämättä pääse tuomaan lasta.  Hiukan tulee se olo, että sinun mielestäsi isän pitää hoitaa tapaamisten kuljetukset ja sinä sanelet säännöt.

Ihan suoraan sanoen tulee sellainen olo, että jätät paljon kertomatta ja painotat nimenomaan sinulle edullisia asioita. 

Vaikka olisikin eripuraa eksän kanssa ja halu päästä näpäyttämään, niin pitääkö se lapsen kustannuksella tehdä? Aikuinen äijä.

Miksi AP:n pitää määräillä exän tekemisiä lapsen kautta? Koska sillä hän sen vielä pystyy tekemään. Samasta syystä se miehen näpäytyskin tulee lapsen kautta.

Vierailija
22/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo o. Haisee taas aika sotkuiselta tapaukselta jossa kumpikin vanhempi on yhtä syyllinen tilanteeseen. Valitettavasti ne lapset unohtuu "taistelun" tuoksinassa niin äiskältä kuin iskältäkin. Isälle en voi tässä vastata mutta AP:lle voin. Paas käyden oma käyttäytymismallisläpi ilman "minulla on oikeus" tai "lapsilla on oikeus" ajatuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isiä on niin monenlaisia, samoin äitejä. Minä jäin aikoinani äidin kanssa asumaan, kun äiti otti eron isästä. Sopimus oli, että minun olisi pitänyt saada tavata isää joka toinen viikonloppu. Äiti laittoi niin paljon kapuloita rattaisiin kuin pystyi, perui minun ja isän tapaamisia, jopa ennalta sovittuja isänpäiviä ja jouluja ja matkojakin.

Soittelin isälle kaverini puhelimella pari kertaa viikossa, koska äiti tarkisti puhelimeni, etten ollut isän kanssa puhunut. Isän sai väännettyä sellaisen sopimuksen, että minä aloin harrastaa jalkapalloa kerran viikossa (isän kustantama, koska äiti ei halunnut maksaa) ja siihen kuului se, että isä kuljettaa minut kodin ja harrastuspaikan välillä. Äiti ei pystynyt eväämään minulta liikuntaharrastusta, koska hänellä ei ollut sille minkäänlaisia laillisia perusteluita. Niin saimme tavata isän kanssa kerran viikossa harrastuksen varjolla. Aina en edes mennyt pelaamaan, kunhan istuin kentän laidalla isän kanssa juttelemassa koko tunnin. Joskus lähdimme aiemmin ja kävimme hampurilaisella.

Minulla on nyt aikuisena isään paljon lähempi suhde kuin äitiin.

Valitettavasti kaltaisiasi on paljon, itselläkin lähipiirissä useampia. Miten voi olla niin katkeria ja kehittymättömiä ihmisiä, äitejä ja isiä jotka haluavat kieltää lapseltaan oikeuden toiseen vanhempaan? Eikö jokainen ole itse sen lapsen toisen vanhemman valinnut, miksi siitä syy pitäisi lapsen kannettavaksi vierittää? Itsekin olen eronnut, ei exän kanssa juurikaan nähdä, meilitse hoidetaan käytännön asiat mutta kertaakaan ei kumpikaan ole yrittänyt kääntää lapsia toisia vastaan tai vaikeuttaa lapsen ja vanhemman suhteita.

Vierailija
24/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kuuluu vieraannuttaa tuollaisesta isästä.

Vierailija
25/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isiä on niin monenlaisia, samoin äitejä. Minä jäin aikoinani äidin kanssa asumaan, kun äiti otti eron isästä. Sopimus oli, että minun olisi pitänyt saada tavata isää joka toinen viikonloppu. Äiti laittoi niin paljon kapuloita rattaisiin kuin pystyi, perui minun ja isän tapaamisia, jopa ennalta sovittuja isänpäiviä ja jouluja ja matkojakin.

Soittelin isälle kaverini puhelimella pari kertaa viikossa, koska äiti tarkisti puhelimeni, etten ollut isän kanssa puhunut. Isän sai väännettyä sellaisen sopimuksen, että minä aloin harrastaa jalkapalloa kerran viikossa (isän kustantama, koska äiti ei halunnut maksaa) ja siihen kuului se, että isä kuljettaa minut kodin ja harrastuspaikan välillä. Äiti ei pystynyt eväämään minulta liikuntaharrastusta, koska hänellä ei ollut sille minkäänlaisia laillisia perusteluita. Niin saimme tavata isän kanssa kerran viikossa harrastuksen varjolla. Aina en edes mennyt pelaamaan, kunhan istuin kentän laidalla isän kanssa juttelemassa koko tunnin. Joskus lähdimme aiemmin ja kävimme hampurilaisella.

Valitettavasti kaltaisiasi on paljon, itselläkin lähipiirissä useampia. Miten voi olla niin katkeria ja kehittymättömiä ihmisiä, äitejä ja isiä jotka haluavat kieltää lapseltaan oikeuden toiseen vanhempaan? Eikö jokainen ole itse sen lapsen toisen vanhemman valinnut, miksi siitä syy pitäisi lapsen kannettavaksi vierittää? Itsekin olen eronnut, ei exän kanssa juurikaan nähdä, meilitse hoidetaan käytännön asiat mutta kertaakaan ei kumpikaan ole yrittänyt kääntää lapsia toisia vastaan tai vaikeuttaa lapsen ja vanhemman suhteita.

Apeen tapauksessa se isä kyllä vieraannuttaa sen lapsen itsestään ihan itse. Miksi äitiä syytetään. Sanokaa niille iseille että itsepä sen muijan kanssa lapsia hamkit joten nyt kärsit vaan. Mutta eihän ne ikinä kärsi kun on uusi muija ja lapset sen kanssa jne.

Vierailija
26/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo o. Haisee taas aika sotkuiselta tapaukselta jossa kumpikin vanhempi on yhtä syyllinen tilanteeseen. Valitettavasti ne lapset unohtuu "taistelun" tuoksinassa niin äiskältä kuin iskältäkin. Isälle en voi tässä vastata mutta AP:lle voin. Paas käyden oma käyttäytymismallisläpi ilman "minulla on oikeus" tai "lapsilla on oikeus" ajatuksia.

Sillä lapsella on oikeus siihen että isä odottaa vaikka kaksi tuntia omaa lastaan isänpäivänä. Menneisyyttä ei voi muutta vai onko sulla aikakone niin ap voi mennä ajassa taaksepäin ja olla valitsematta tuota miestä lapsensa isäksi. Äidit voi yritää vaikka mitä ja kuule silti nämö kuspää isit saa tehdä mitä lystäävät. Syynä sinunkaltaiset ihmiset jotka eivät täysin hyljeksiä miehiä, jotka hylkäävät lapsensa.

Vierailija
27/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole rakastava äiti lapsellesi, hyväksy hänet sellaisena kuin hän on ja kannusta aina. Älä hauku (vaikka selkeästi aihetta on) lapsen isää hänen kuulleen. Keksi itse mielessä valmiiksi jotain mukavaa puuhaa ohareiden varalta ja muista kertoa lapsellesi, että hän on sinulle tärkeintä koko maailmassa.

Ajan myötä lapsi alkaa itsekin ääneen ihmettelemään tilannetta. Muista silloinkin puhua lapsen isästä neutraalisti/kunnioittavasti (älä siis hauku ja arvostele, äläkä myöskään kehu korostetusti) ja kerro, ettei tilanne johdu mitenkään lapsesta. Että isällä on varmaan omassa elämässään asioita, mutta etteivät ne johdu lapsesta eikä lapsi ole tilanteeseen syyllinen. Että isä varmasti rakastaa lasta kaikesta huolimatta.

Jossain vaiheessa lapsen isä jää ilman lapsen yhteydenpitoa, synttärionnitteluja ja isänpäiväkortteja. Se on kuitenkin hänen oma valintansa.

Oon miettinyt tätä, että kannattaako loppuun asti vakuutella, että kyllä isä rakastaa sinua varmasti, vaikka asia ei selvästikään edes ole niin? Eikö lapsi saa aivan vääristyneen kuvan rakkaudesta ja perhesuhteista? Eikö voisi vain sanoa, että hänellä on ongelmia itsensä kanssa, että ei hänen käytöksensä johdu sinusta, ei kannata ottaa itseensä.

Vierailija
28/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoidat asiat vain meileillä ettekä pysty edes tapaamaan. Sekö ei muka vaikuta lapseen? Entäs rippijuhlissa, häissä jne! Aiotko kutsua exän? Paitsi että sä taisit olla se etävanhempi.

Vierailija
29/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mitä tähän nyt sitten pitäisi sanoa?

Vierailija
30/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatosade ei yksinään sairastuta ketään ellein pohjalla ole jo jotain virustartuntaa.

Ps. taksi vie

Vierailija
31/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytyjä ja käytöksen mahdollistaja...

Olisiko lapsenvalvoja mitään? 

Vierailija
32/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti vieraannuttaa tuossa, koska lapsi ei ollut valmiina ajoissa. Lapselle ei ole ongelma olla valmiina odottamassa 10 minuuttia etukäteen (ongelma on vain aikuisen pään sisällä). Itselläni käyrä nousee, koska oman lapseni isä on usein myöhässä. Aiheuttaa harmia, kun joku ajattelee, etteivät aiktaulut koske häntä.

Ja mitä tulee ohareihin: isä ei todennäköisesti ajattele tekevänsä oharia lapselle. Hän ajattelee tekevänsä sen lapsen äidille/exälleen. Itselläni on siitäkin kokemusta, että lasta käytetään jonkinlaisena riitrakapulana ja riitelyvälineenä. uhh.

Tuskin itsekään täydellinen vanhempi olen. Tsemppiä meille epätäydellisille.

Vierailija
33/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaatosade ei yksinään sairastuta ketään ellein pohjalla ole jo jotain virustartuntaa.

Ps. taksi vie

Isä ei välitä lapsestaan, äiti ei osaa olla lapsen puolella. Mitä lapselle jää?

On juridisesti säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusmaksuja. Ei ole pakko tavata, jne. Eikä tuollaiseen kiusantekoon oikein ole keinoja. 

Lapselle riittää yksi kyllin hyvä vanhempi, joka on saatavilla ja osaa lukea lastaan.

Vierailija
34/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valehdella, että kyllä isä rakastaa? Lapsi saa ihan kieroutuneen kuvan siitä, millainen on rakastava ihmissuhde. Sitten kun joku tuleva kumppani tai muu läheinen kohtelee lasta aikuisena huonosti, hän jää suhteeseen koska "tätähän se rakkaus on". Huonojen vanhempien lapsena sanon, että elämäni olisi ollut paljon helpompaa jos joku olisi suoraan sanonut ettei tuo ole rakkautta.

Tämä kommentti kyllä osu ja uppos. Olen nimittäin syyllistynyt tähän isän tekojen vähättelyyn ja vakuutteluun, että kyllä isä rakastaa... Mä en ole vain pystynyt ikinä sanomaan lapsille totuutta. Isä ei välitä paskaakaan kenestäkään muusta kuin itsestään. Nyt lapset jo täysi-ikäisiä ja huomaan, että nyt vasta heille on alkanut valjeta, että isä oikeasti voisi halutessaan olla yhteydessä ja heillä voisi olla edes jonkinlaiset välit, jos isä vaan viitsisi. Mutta ei. Isä ei viitsi. Se on ihan käsittämättömän surullista.

Vierailija
35/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tutulta kuulostaa. Muista sinä kertoa lapsellesi kuinka rakas on sinulle joka päivä. Tuo exäsi toiminta enteilee sitä että hylkää kohta lapsensa. T. Saman kokenut

Vierailija
36/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä teki jatkuvasti ohareita. Ei vastannut puhelimeen vaikka soitin perään. Saattoi hyvin mennä kuukausia ja sitten soitteli ja sopi tapaamisia muttei tullutkaan paikalle.

En enää kertonut lapselle että isä on tulossa. Oli sitten ns "iloinen" ylläri jos tuli. Tuli siis noin kerran vuodessa.

Sitten sain tarpeekseni ja lopetin yhteydenpidon täysin. Viimeinen kerta oli kun isä soitti että tuo lapselle dvd-elokuvan. Nyt ei olla kuultu mitään tästä isästä kymmeneen vuoteen eli edelleen elokuvaa odotellaan 😂

Miksi et hae yksinhuoltajuutta?

Eikö passin evääminen jo riitä syyksi ja todisteeksi viranomaisillekin ettei homma toimi? Ja anteeksi nyt vaan mutta miksi ihmeessä alistut tuohon? Mitä sitten jos mies puhuu viranomaiset pyörryksiin. Etkö voi kertoa sitä miten asiat oikeasti on? Ja eikö lastakin voi kuulla asiasta?

Kaikki tapahtumat ylös kalenteriin ja merkinnät mitä tapahtui ja miten.

Vierailija
37/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isä teki jatkuvasti ohareita. Ei vastannut puhelimeen vaikka soitin perään. Saattoi hyvin mennä kuukausia ja sitten soitteli ja sopi tapaamisia muttei tullutkaan paikalle.

En enää kertonut lapselle että isä on tulossa. Oli sitten ns "iloinen" ylläri jos tuli. Tuli siis noin kerran vuodessa.

Sitten sain tarpeekseni ja lopetin yhteydenpidon täysin. Viimeinen kerta oli kun isä soitti että tuo lapselle dvd-elokuvan. Nyt ei olla kuultu mitään tästä isästä kymmeneen vuoteen eli edelleen elokuvaa odotellaan 😂

Eikö passin evääminen jo riitä syyksi ja todisteeksi viranomaisillekin ettei homma toimi? Ja anteeksi nyt vaan mutta miksi ihmeessä alistut tuohon? Mitä sitten jos mies puhuu viranomaiset pyörryksiin. Etkö voi kertoa sitä miten asiat oikeasti on? Ja eikö lastakin voi kuulla asiasta?

Miten yksinhuoltajuus muuttaisi tilannetta? Lapsella on edelleen oikeus tavata isäänsä, vaikka huoltajuusmuoto olisi tuo yksinhuoltajuus.

Vierailija
38/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yksinhuoltajuus muuttaisi tilannetta? Lapsella on edelleen oikeus tavata isäänsä, vaikka huoltajuusmuoto olisi tuo yksinhuoltajuus.

Oon eri vastaaja, mutta yksinhuoltajuus helpottaa asioiden hoitoa. Kouluiässä tarvitaan useisiin lippulappuihin kumma ku nimet jos on yhteishuoltajuus, samoin passin hankinta, tilin avaaminen yms yms. Apn tapauksessa saisi varmaan odotella kuukausia nimiä papereihin. Kiusa se on pienikin kiusa.bä jos kahden minuutin odottaminen on jo syy tuottaa pettymys lapselle, mitä muuta tuollainen ääliö vielä keksiikään vaikeuttaakseen apn ja lapsen elämää.

Vierailija
39/39 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä lapsella on oikeus siihen että isä odottaa vaikka kaksi tuntia omaa lastaan isänpäivänä. Menneisyyttä ei voi muutta vai onko sulla aikakone niin ap voi mennä ajassa taaksepäin ja olla valitsematta tuota miestä lapsensa isäksi. Äidit voi yritää vaikka mitä ja kuule silti nämö kuspää isit saa tehdä mitä lystäävät. Syynä sinunkaltaiset ihmiset jotka eivät täysin hyljeksiä miehiä, jotka hylkäävät lapsensa.

Kummallisia nämä naiset jotka ehdoin tahdoin tekevät lapsia kusipäämiesten kanssa. Ovat itse niitä marttyyreja. Jospa ne naiset pohtisivat asioita myös lastensa kannalta, ihan vilpittömästi eivätkä kiukkuilisi uuden vaimon hankkineille miehille.