Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvottaa teidänlaiset ihmiset, joiden mielestä mt-ongelmaiset saavat ihan liikaa rahaa

Vierailija
11.11.2017 |

Mua niin kuvottaa teidänkaltaiset ihmiset, jotka jaksatte olla kateellisia sellaisille, jotka ovat mt-ongelmien vuoksi eläkkeellä, kuntoutustuella tai jollain mulla ja saavat rahaa siitä. Jollakin heidänkin on elettävä, eikä se ole heidän päätettävissään, kuinka paljon saavat rahaa.

Valittakaa jonnekin muualle, jos koette niin hirveäksi vääryydeksi sen, että sairaatkin ihmiset saavat jostain rahaa. Joku v#tun ihmisoikeus se on sairaillakin ihmisillä oltava, ihan yhtä lailla kuin meillä terveillä. 

Käsittämättömän sydämettömiä ihmisiä tämäkin palsta täynnä. Hirveää kitinää ja valitusta kun itse tienaa töissä käymällä vähemmän kuin joku, joka on vaikkapa vakavan masennuksen vuoksi kuntoutustuella. 

Kukaan kun ei mt-ongelmia itselleen halua, eikä niitä itselleen kukaan taio. Joku kaunis päivä sinäkin, joka tällä hetkellä käyt töissä, voit sairastua vakavasti ja joudut pois työelämästä ja raaputtamaan Kelalle papereita sekä ravaamaan lääkäreillä, että saisit sairaspäivärahaa, kuntoutustukea tai vaikka lopulta pysyvän eläkkeen. Se kaikki paska voi sattua kenelle tahansa.

Turhaan inhoatte, halveksitte ja jopa vihaatte sairaita ihmisiä vain sen vuoksi, kun ovat mielestänne yhteiskunnan elätteinä. Ei se heidän vikansa ole! Ja se on ihan eri koneisto, joka ne Kelan tuen suuruudet on määränneet, ei niitä tavallinen kansalainen määrää kuka saa minkäkin verran rahaa.

Ihminen on kyllä pahin ja myrkyllisin olento mitä maa päällään kantaa, oikein v#tuttaa ja hävettää olla ihminen! Olisin ennemmin vaikka kastemato.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdetijakin voi ajatella sitä ihmistä, joka elelee pimeässä asunnossa roskan ja paskan keskellä. Kirjekuoria ei voi avata, koska niissä voi olla pernaruttoa. Tv:t tms rikottu, koska joku voi salakuunnella.

Samainen ihminen elelee nykyään siistissä asunnossa, käy kuntoutuksessa, näyttää ja vaikuttaa ihan normaalilta, ei edelleenkään kykene huolehtimaan raha-asioistaan. Saa apua ja tukea kotiin.

Jotkut haukkuvat laiskaksi lusmuksi. Eihän se sairaus päällepäin näy kun on osittain lääkityksen avulla saatu kuuriin

Mielenterveysongelmat eivät välttämättä näy päällepäin, niistä ei puhuta riittävästi eikä niitä ymmärretä. Sama päihdeongelmien kohdalla. Niiden oireet tulkitaan saamattomuudeksi, heikkoudeksi, luulosairaudeksi, laiskuudeksi yms. Ihmiset tarvitsevat lisää tietoa ja ymmärrystä. Sitä on saatavilla ja jokaisen vastuulla on hankkia sitä.

Vierailija
22/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajatellaan että ihminen saa huutaa, riehua ja haukkua vain siksi että on sairas? Jos terve ihminen olisi kirjoittanut samanlaisen haukkumisaloituksen, hän olisi saanut heti 200 alapeukkua. Ei sairaus vapauta hyvistä käytöstavoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajatellaan että ihminen saa huutaa, riehua ja haukkua vain siksi että on sairas? Jos terve ihminen olisi kirjoittanut samanlaisen haukkumisaloituksen, hän olisi saanut heti 200 alapeukkua. Ei sairaus vapauta hyvistä käytöstavoista.

Mitä ihmettä? Luitko saman aloituksen kuin minä? Ensinnäkin aloittaja kirjoitti "meillä terveillä", joten tuskin on itse sairas, ja toiseksi en löytänyt aloituksesta "huutamista, riehumista ja haukkumista" vielä toisellakaan lukukerralla.

Ja sille joka marisi, että "pääsee parikymppiseenä eläkkeelle kun vähän ahdistaa", niin KUKAAN ei pääse eläkkeelle sen takia, että "vähän ahdistaa". Täytyy olla todella vakavia mielenterveysongelmia, että ikinä pääsee eläkkeelle asti, ja ensin on täytynyt olla vuosikaudet määräaikaisella kuntoutustuella, käydä läpi terapiat ja lääkkeet ja suurinpiirtein kaikki mahdolliset hoidot, ja vasta kun todetaan, että mikään näistä ei auttanut, pääsee sille eläkkeelle.

Vierailija
24/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 560€ mitä kuntoutustuesta jää käteen kuukaudessa ni siitä kannattaaki olla kateellinen.

Niin mä olenkin. Teen osa-aikatöitä ja saan vähemmän

Jos sinulla ei olisi puolisoa, niin saisit tuon lisäksi soviteltua työttömyyskorvausta, asumistukea ja tt-tukea. 

Ei ole puolisoa. Asumistukea saan, mutta niin myös mt-kuntoutujat. En saa työttömyyskorvausta enkä tt-tukea, koska oon päätoiminen opiskelija (tukikuukaudet loppuneet). Mietin välillä, että jos mulle kävisi "onnettomuus" niin saisin enemmän rahaa ja kulut pienenisivät, kun ei tarvitsisi ostaa seutulippua ja kirjoja. Hieno systeemi

Sä voit mennä hakemaan diagnoosin masennukseen saadaksesi kuntoutustukea, mutta kannattaa miettiä mihin kaikkeen muuhun se vaikuttaa.

Vierailija
25/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua mt-ongelmaa mutta olen katkera Suomen alhaisesta palkkatasosta. Teen pätkätöitä ja olen välillä työttömänä. Olen köyhä, joudun asumaan vuokralla. Mt syistä eläkkeellä oleva 35v ystäväni osti asunnon, koska hänellä on siihen varaa ja sai pankista lainaa. Minä en saa edes luottokorttia, koska minulla ei ole säännöllisiä tuloja. Ystäväni matkustelee, shoppailee ja käy konserteissa, koska yhteiskunta antaa hänelle tukensa. Lääkkeet, terapiat ja muut tottakai myös. Vaikka en ole hänelle missään nimessä kateellinen ja olen vain onnellinen että olen täysissä järjissäni, mutta kuinka kauan jaksan tätä. Jokapäiväistä huolta toimeentulosta, työttömyydestä ja omasta mielenterveydestäni. Ehkä kohtakin minäki murrun, mutta elämänlaatuni paraneminen mielenterveyden kustannuksella ei kuulosta hyvältä vaihtoehdolta.

Vierailija
26/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Luitko saman aloituksen kuin minä? Ensinnäkin aloittaja kirjoitti "meillä terveillä", joten tuskin on itse sairas, ja toiseksi en löytänyt aloituksesta "huutamista, riehumista ja haukkumista" vielä toisellakaan lukukerralla.

Ja sille joka marisi, että "pääsee parikymppiseenä eläkkeelle kun vähän ahdistaa", niin KUKAAN ei pääse eläkkeelle sen takia, että "vähän ahdistaa". Täytyy olla todella vakavia mielenterveysongelmia, että ikinä pääsee eläkkeelle asti, ja ensin on täytynyt olla vuosikaudet määräaikaisella kuntoutustuella, käydä läpi terapiat ja lääkkeet ja suurinpiirtein kaikki mahdolliset hoidot, ja vasta kun todetaan, että mikään näistä ei auttanut, pääsee sille eläkkeelle.

Ei aloittaja kovin terveeltä vaikuta. Ja sinusta ilmoitus "kuvottaa teidänlaiset ihmiset" ei ole haukkumista ja ihmisvihaa?

Ja jos sinulla on asiaa jollekin toiselle kirjoittajalle, vastaa hänen kommenttiinsa.

Vierailija
27/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua mt-ongelmaa mutta olen katkera Suomen alhaisesta palkkatasosta. Teen pätkätöitä ja olen välillä työttömänä. Olen köyhä, joudun asumaan vuokralla. Mt syistä eläkkeellä oleva 35v ystäväni osti asunnon, koska hänellä on siihen varaa ja sai pankista lainaa. Minä en saa edes luottokorttia, koska minulla ei ole säännöllisiä tuloja. Ystäväni matkustelee, shoppailee ja käy konserteissa, koska yhteiskunta antaa hänelle tukensa. Lääkkeet, terapiat ja muut tottakai myös. Vaikka en ole hänelle missään nimessä kateellinen ja olen vain onnellinen että olen täysissä järjissäni, mutta kuinka kauan jaksan tätä. Jokapäiväistä huolta toimeentulosta, työttömyydestä ja omasta mielenterveydestäni. Ehkä kohtakin minäki murrun, mutta elämänlaatuni paraneminen mielenterveyden kustannuksella ei kuulosta hyvältä vaihtoehdolta.

No ei ainakaan sillä perus kansaneläkkeellä tehdä mitään noista, mitä väität ystäväsi tekevän. Eikä eläkkeellä olevalle makseta terapiaa, kun ei kerran yritetä enää kuntouttaa. Hyvä yritys, mutta puhut kyllä paskaa.

Vierailija
28/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aloittaja kovin terveeltä vaikuta. Ja sinusta ilmoitus "kuvottaa teidänlaiset ihmiset" ei ole haukkumista ja ihmisvihaa?

Ja jos sinulla on asiaa jollekin toiselle kirjoittajalle, vastaa hänen kommenttiinsa.

Minusta on täysin normaalia, että aloittajaa kuvottavat ihmiset, jotka ovat kateellisia SAIRAILLE ihmisille, jotka hädin tuskin tulevat toimeen pienillä tuillaan. Ei, se ei ole haukkumista eikä ihmisvihaa. Sen sijaan sairaiden kadehtiminen kuulostaa häiriintyneeltä ja ihmisvihaiselta.

Ja voi kamala, vastasin samalla jollekulle toiselle viestissä, jossa lainasin kommenttiasi! Miten nyt ikinä selviät tästä?? Koska kommentin lainaaminenhan tarkoittaa, että viestini on tarkoitettu VAIN sinun luettavaksesi... eiku...

Vierailija
29/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ketä toi nyt v!tuttaa jos saatte rahaa..... Enemmän se vtuttaa kun itkette kaikesta. Vedä pilleri suruus ja mee eteeepäin. Älä jaa ongelmias joka paikassa.

Et edes lukenut ap:n viestiä, ennen kuin aloit haukkua häntä tuomitsevasti ja ennakkoluuloisesti. Hänhän itse siis on terve ja työelämässä. Luuletko, että kaikki terveet halveksuvat mt-ongelmaisia kuten sinä automaattisesti?

Vierailija
30/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on täysin normaalia, että aloittajaa kuvottavat ihmiset, jotka ovat kateellisia SAIRAILLE ihmisille, jotka hädin tuskin tulevat toimeen pienillä tuillaan. Ei, se ei ole haukkumista eikä ihmisvihaa. Sen sijaan sairaiden kadehtiminen kuulostaa häiriintyneeltä ja ihmisvihaiselta.

Ja voi kamala, vastasin samalla jollekulle toiselle viestissä, jossa lainasin kommenttiasi! Miten nyt ikinä selviät tästä?? Koska kommentin lainaaminenhan tarkoittaa, että viestini on tarkoitettu VAIN sinun luettavaksesi... eiku...

No sitten meillä on ihan täysin erilainen käsitys siitä, mikä on normaalia ja tervettä käytöstä.

Ja miksi luulet että en selviäisi siitä, että et osaa käyttää keskustelupalstaa?

Vierailija
31/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva se päivä tälläkin palstalla kysellään ymmärtääkseni ihan tosissaan, että miten "pääsee" työkyvyttömyyseläkkeelle (eli lopulliselle vinttilomalle). On todella iso ongelma, jos alle kolmikymppisten suurimpana haaveena on silitellä kissaa Kelan maksamassa keskustayksiössä.

Ja sitten päälle nämä "ideologisista" syistä työtä vieroksuvat.

En ole kateellinen teidän "mt-potilaiden" kuntoutusrahoille, tuppaa vaan vituttamaan, kun joka paikassa pitää avautua siitä, miten vähän sitä ilmaista rahaa on ja miten Kelalle joutuu jotakin raksi ruutuun -lappuja täyttämään.

Vierailija
32/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 560€ mitä kuntoutustuesta jää käteen kuukaudessa ni siitä kannattaaki olla kateellinen.

Hae kokoaikatyötä tai toista osa-aikatyötä.

Vierailija
33/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan sillä perus kansaneläkkeellä tehdä mitään noista, mitä väität ystäväsi tekevän. Eikä eläkkeellä olevalle makseta terapiaa, kun ei kerran yritetä enää kuntouttaa. Hyvä yritys, mutta puhut kyllä paskaa.

Terapiaa voi saada muihin syihin kuin siihen mistä on eläkkeensaajana. Kaikki tämä on totta. Kai mä nyt tiedän ystäväni saaneen pankkilainan kun yhdessä käytiin niitä asuntoja katsomassa ja yhden hän osti. Halvemmaksi tulee omistusasunnon maksaminen kuin vuokralla (väh 500€). Omistusasuntoonkin saa asumistukea btw. Pari kertaa vuodessa ulkomaille, tämänkin uskon kun kuvat somessa. Voihan olla että voittanut lotossa ja jättänytvaan kertomatta.

Vierailija
34/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei olisi puolisoa, niin saisit tuon lisäksi soviteltua työttömyyskorvausta, asumistukea ja tt-tukea. 

Ei ole puolisoa. Asumistukea saan, mutta niin myös mt-kuntoutujat. En saa työttömyyskorvausta enkä tt-tukea, koska oon päätoiminen opiskelija (tukikuukaudet loppuneet). Mietin välillä, että jos mulle kävisi "onnettomuus" niin saisin enemmän rahaa ja kulut pienenisivät, kun ei tarvitsisi ostaa seutulippua ja kirjoja. Hieno systeemi

Opiskelija saa myös ttt:a, jos ei ole oikeutettu enää opintotukeen eikä ole tuloja. Tietenkin.

Vierailija
35/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kuvottaa se, että mt-ongelmaiset väkipakolla haluavat olla ansiotyössä/pidetään työssä, vaikka kyseessä olisi jopa ihmisläheinen työ!

Varmaan moni mt-ongelmainen on ainakin sinua empaattisempi ja siten soveliaampi siihen ihmisläheiseen työhön.

Vierailija
36/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmat ovat nykyään joku statusjuttu. Kaikilla pitää niitä olla, mutta ei niin pitkälle meneviä, että syrjäydytään lopullisesti. Kaikkien kuuluu käydä yhtiskunnan kustanatmassa terapiassa ja vinkua, tutuille ja tuntemattomille ja julkkisten tapauksessa lehdille. Näin vältetään kivasti vastuun ottaminen omasta elämästä ja teoista ja saadaan pelattua itselle mahdollisuus mokailla esim. töissä, "kun sillä on niitä ongelmia ja sitä pitää ymmärtää". Hohhoijaa. Terapeutteja käy sääliksi.

Vierailija
37/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva se päivä tälläkin palstalla kysellään ymmärtääkseni ihan tosissaan, että miten "pääsee" työkyvyttömyyseläkkeelle (eli lopulliselle vinttilomalle). On todella iso ongelma, jos alle kolmikymppisten suurimpana haaveena on silitellä kissaa Kelan maksamassa keskustayksiössä.

Ja sitten päälle nämä "ideologisista" syistä työtä vieroksuvat.

En ole kateellinen teidän "mt-potilaiden" kuntoutusrahoille, tuppaa vaan vituttamaan, kun joka paikassa pitää avautua siitä, miten vähän sitä ilmaista rahaa on ja miten Kelalle joutuu jotakin raksi ruutuun -lappuja täyttämään.

Saan vain sitä pienintä mahdollista eläkettä, enkä ole koskaan valittanut "ilmaisen rahan vähyydestä", vaan olin pohjattoman huojentunut ja kiitollinen, kun vihdoin pääsin eläkkeelle kuudentoista vuoden sairastamisen jälkeen. Juuri mitään ylimääräistä ei ole varaa tehdä, mutta eihän se ole tarkoituskaan, ja perustarpeisiin eläke riittää, joten minusta minulla on nyt asiat hyvin, ja vointikin on parantunut huomattavasti nyt kun ei tarvitse enää olla huolissaan toimeentulosta. Sitä paitsi ei eläkkeellä joudu enää mitään lappuja täyttelemään (ainoastaan asumistukea tarkistetaan jokusen vuoden välein, ja siinä ei paljon vaivaa ole), joten kenenköhän valittamisia olet nyt oikein lukenut, tuskin ainakaan eläkeläisten?

Vierailija
38/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten meillä on ihan täysin erilainen käsitys siitä, mikä on normaalia ja tervettä käytöstä.

Ja miksi luulet että en selviäisi siitä, että et osaa käyttää keskustelupalstaa?

Tosiaan, jos sinusta on normaalia ja tervettä olla katkera siitä, että sairaat saavat tukia, niin tuskin kovin moni on kanssasi samaa mieltä siitä, mikä on normaalia.

Vierailija
39/42 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eräs mt-ongelmainen facebook-kaveri ja tämän tuosta saa lukea päivityksiä kuinka on ollut lauantai-iltana juhlimassa paikallisessa tai sitten on kotona pöytä täynnä viinaa ja bileet alkamassa. Itse en ole enää vuosiin raaskinut mennä baariin ja kun viikonlopuksi ostan pari siideriä kaupasta, räknään pitkän aikaa mikä tölkki on halvin. Ja minä käyn töissä.

Joten kyllä, joskus tuntuu siltä, että liikaa on rahaa annettu, jos on varaa niin paljon juoda kuin mitä tuo mt-kaverini juo. Eikä vaikuta siltä, että mistään joutuisi luopumaan, siksi usein päivittää käyneensä kampaajalla tai sisustaneensa kotinsa uudestaan, jälleen kerran.

Vierailija
40/42 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäis olla nää ruokakupongit mitä on jenkeissä. Niillä ne mt-ongelmaiset saisivat ruoan joka riittää elämiseen. Kaverilla skitsofrenia ja ostelee stereoita uutta telkkaria, uusinta kännykkää. Itse olen aina ollut töissä ja päässyt vuosia sitten omaan kämppään kiinni. Muutoin kaverilla on vähintään kaikki samat vempaimet mitä itelläkin, ellei enemmänkin. Niin ja sil on auto mul ei. Suomessa siis saa melkein kaiken saman työtönkin.