Pääseekö lähihoitaja terveystietoihini?
On suuri syy epäillä että tuttuni on niitä tutkinut. Onko tämä mahdollista?
Tiesi mm abortista, josta en ole kenellekään kertonut. Samassa kaupungissa asutaan.
Kommentit (27)
Riippuu työpaikasta. Itse olen kotihoidossa lähärinä. Mulla ei ole katseluoikeutta kenenkään muun kun oman alueeni asiakkaideni papereihin eli en näe edes toisen alueen kotihoidon palveluissa olevia asiakkaita. Eli osin on tiedot rajattu. Jos on tkn vuodeosastolla pääsee osastolle sisäänkirjattujen papereihin jne. Vastaanotossa pääsee kaikkiin. Effica kyseessä. Näitä katseluoikeuksia on rajattu nykyään kovasti just väärinkäyttöjen vuoksi.
Hän on töissä yksityisellä klinikalla.. Voiko silti nähdä? Mistä voin pyytää tiedot katselijoista? Teen kyllä välittömästi kantelun jos näin on käynyt.
Ap
Ei voi nähdä jos on yksityisellä töissä. Nyt kova mietintä päälle, joku tietää ja on puhunut. Tai itse olet, mutta et muista...
Kyllä mun mielestä voi nähdä, jos hän on töissä jossakin paikassa missä on erikseen käytössä tietojärjestelmä johon kirjataan potilaan tiedot. Tosin on musta laitonta mennä katsomaan kenen tahansa tietoja eli teet hänestä rikosilmoituksen jos näin on.
T. pari vuotta lähihoitaja sitten työskennellyt ja käyttänyt tietojärjestelmää jossa pystyi hakemaan kunnan sisällä rekisterissä olleiden ihmisten terveystietoja (ja ei, itse en tietenkään hakenut muiden kuin potilaiden mutta tiesin että ohjelmalla voi noin tehdä :D)
Minulla kannassa kaksi kertaa katsottu tietoja, mutta ei ole nimiä kuka katsonut!
Mäkin olen suunnitellut pyytäväni lokitietoja. Saa nähä tuleeko tiukat paikat jollekin. Voiko muuten yksityishenkilö nostaa oikeusjutun sitä henkilöä vastaan joka on rikkonut tietosuojalakia?
Pääsee tai ei, mutta on kiellettyä käydä katsomassa sellaisen henkilön tietoja joita ei varsinaisesti hoida osastolla tai avoterveydenhuollossa. Pyydä selvitys asiasta. Lokista näkee tosiaan kuka on käynyt katsomassa.