Mitkä vaatevärit sopii yleensä suomalaiselle maantiennarmaalle tukalle?
jos iho on lämmin ja silmät on siniharmaat.
sopiiko vaaleansininen, entä pastellit?
Kommentit (58)
Maantienharmaat on värianalyysimielessä yleensä kahta tyyppiä, joko pehmeitä syksyjä tai pehmeitä kesiä. Pehmeän syksyn värit on lämpimämpiä kuin pehmeän kesän murretut mutta viileämmät värit.
Näiden tyyppien erottaminen toisistaan on joskus tosi vaikeaa, koska molemmille tyypeille on tavallista kylmä hiusten väri, esim. tuhkainen maantienvaalea tai -ruskea. Itse kävin joskus ihan värianalyysissä ja olin kuvitellut olevani kesä "harmaiden" hiusten takia, mutta huivitestit näytti selvästi että olin pehmeä syksy ja lämpimämmät värit sopii paremmin.
Aiheesta netissä:
http://expressingyourtruth.blogspot.fi/2014/11/soft-summer-vs-soft-autu…
En ole asiantuntija, mutta siskollani ja minulla on suunnilleen saman väriset hiukset, mutta meille sopivat täysin eri värit. Ihon sävy on siis paljon tärkeämpi kuin hiusten.
ap:lle tehtiin teininä värianalyysi ja siinä olin kevät, myöhemmin pari vuotta siitä olin kesä. Eli en tiedä uskallanko enää menmä värianalyysiin. En tiedä mikä värisesonki olen. Ihossa siis kellertävä sävy ja pisamia mutta hiuksissa tuhkainen sävy punapigmentillä, silmät täysin siniharmaat.
Musta on varma valinta kaikille. Ja tummanharmaa, ainakin täällä Suomessa.
Mene vaatekauppaan ja sovita eri sävyisiä samanvärisiä vaatteita peräkkäin. Esim. vanha roosa + oranssihtava vaalea lohenpunainen, siniharmaa + vihertävä turkoosi, harmahtava beige + lämmin kamelibeige jne. Huomaat todella pian, näytätkö kylmissä vai lämpimissä sävyissä nuorelta ja virkeältä. Ja tummissa vaatteissa myös oppii pian näkemään, näyttävätkö silmät hehkuvilta ja iho terveen väriseltä. Jos vaate saa sinut näyttämään hehkeältä, niin se sopii myös hiuksiisi. Pastellit voivat hyvinkin toimia sinulla varsinkin kesällä, mutta sävy kannattaa aina tarkistaa peilistä.
Ehkä olet se pehmeä kesä. Itse olen kohdallani päätynyt siihen vertailtuani värikarttoja netistä ja testannut joitain sävyjä päälleni. Mulla myös ihossa kellertävyyttä, siitä huolimatta monet niista viileistä murretuista sävyistä sopivat upeasti. Testaile ja vertaile pehmeän syksyn, pehmeän kesän ja kevään karttojen sävyjä itsellesi.
Ruskea, vihreä, turkoosi, tumma punainen
Harmaa, vaaleanharmaa, tummanharmaa, keskiharmaa, harmaa raidoitus, harmaa pilkullinen ja harmaa ruudullinen.
Lue värianalyysistä, netti on täynnä tietoa, englanniksi. Esim colour season haulla. Jos osaat analysoida itsesi saat myös värikarttoja googlaamalla. Jokaiselle vuodenajalle on kaikkia värejä, mutta mikä merkitsee on sävy.
Mieti myös uudelleen ihosi sävyä vertaamalla muiden ihoon ja esim meikkivoidesävyihin. Onko kellertävä vaihtoehto meikkivoiteessa sinun juttusi vai sittenkin neutraali eli ei kylmä eikä lämmin?
Äkkiseltään voisi ajatella että olet pehmeä syksy tai joku kevät. Jos ihosi on neutraali sanoisin että pehmeä kesä.
Joo, ikääntyessä muuttuu myös se mitkä värit sopivat. Mulle ei enää sovi lainkaan musta. Käytän nykyisin sinistä ja tummanpunaista, tummaa aniliiin punaista. Myös sinivihreä sopii hyvin. Eli melko viileitä sävyjä vaatteissa.
Meikeissä käytän taas lämpimämpiä sävyjä.
Jostain syystä tää vaan toimii.
iho on neutraali, yleensä tarjotaan meikkivoiteista neutraalia sävyä.
ap
mulla sama, siis tummansininen sopii ja vaaleansinistä on kehuttu ylläni, tietty väri siis. Mutta meikeissä aina lämmin sävy. Ei sovi kylmä huulipuna. Nyt ylläni lämmin beige ja sopii loistavasti.
http://www.marksandspencer.com/pure-cashmere-crew-neck-jumper/p/p224919…
ap
Vierailija kirjoitti:
ap:lle tehtiin teininä värianalyysi ja siinä olin kevät, myöhemmin pari vuotta siitä olin kesä. Eli en tiedä uskallanko enää menmä värianalyysiin. En tiedä mikä värisesonki olen. Ihossa siis kellertävä sävy ja pisamia mutta hiuksissa tuhkainen sävy punapigmentillä, silmät täysin siniharmaat.
Sulle sopii murretut lämpimät sävyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle sopii murretut lämpimät sävyt.
eli? syksy? vai kevät?
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat aika samanväriseltä kuin minä. Värianalyysin mukaan olen kesä, ja omat värimieltymykseni tukevat kyllä tätä. Sävyjen pitää olla siniseen taittuvia, viileitä tai kylmiä, ei kovin voimakkaita. Keltaiset ja oranssit (joista kovasti tykkäisin) saavat minut näyttämään ihan sairaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat aika samanväriseltä kuin minä. Värianalyysin mukaan olen kesä, ja omat värimieltymykseni tukevat kyllä tätä. Sävyjen pitää olla siniseen taittuvia, viileitä tai kylmiä, ei kovin voimakkaita. Keltaiset ja oranssit (joista kovasti tykkäisin) saavat minut näyttämään ihan sairaalta.
minkä sävyisiä meikkejä käytät? Tuntuu ettei Suomessa osata tätä värianalyysiä kunnolla.
ap
up