Voiko nimijuhliin pyytää papin siunaamaan lapsen?
En missään tapauksessa halua liittää lasta kirkkoon ja mies taas haluaisi koska se on perinne. Koska tuntuu typerältä riidellä tällaisesta, voisin ehdottaa kompromissina, että kutsuttaisiin pappi paikalle vaikka kastetta ei tulekaan. Onnistuuko?
Kommentit (29)
Naurettava kristitty vanhempi jos suostuu siihen että lapsensa vain siunataan muttei kasteta.
Onnistuu se. Soita teidän seurakuntaan ja keskustele asiasta.
Pitäisi onnistua, jos isä kirkkoon kuuluu.
Onnistuu. Samaa vääntöä käydään perheissä, missä molemmat ovat kristittyjä, mutta toinen haluaa lapsikasteen, toinen uskovien kasteen.
Mutta muista, että jos puolisosi oikeasti uskoo kasteen merkitykseen, se on hänelle isompi asia, koska eihän sinun näkökulmastasi kaste lasta mitenkään vahingoita, joten voisi olla fiksua joustaa siihen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Naurettava kristitty vanhempi jos suostuu siihen että lapsensa vain siunataan muttei kasteta.
Nauretagampaa pakko lastaa lapsi. Aikuiskaste on ok, mutta lapsille ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitimpa taas nopeasti enkä oikolukenut. Naurettavampaa siis.
Eivät tule papit siunaamaan, eivät missään tapauksessa. Evankelisluterilaisen kirkon papit eivät saa siunata, koska kirkko ei halua mitään kevytversiota kasteesta.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluko teistä kumpikaan kirkkoon?
Mies kuuluu, minä en. Kasteella ei ole hänelle sen syvempää merkitystä kuin että se on tapa. Täytyy soittaa seurakuntan ensi viikolla, jos mies suostuisi tähän.
Vierailija kirjoitti:
Niin kastaminen onnistuu, ei siunaaminen. Ei ole olemassa mitääb kirkkoon kuulumattomien siunaamista. 😂 Niin ei toimita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sillä Raamatussakin kastettiin perhekunnittain, myös lapsia. Vanhemman tehtävä on tehdä päätöksiä lapsensa puolesta kunnes tämä on kykenevä tekemään niitä itse. Vastuullinen kristitty vanhempi ei pitkitä päätöstä lapsensa sielun pelastamisesta. Jos lapsi sitten sattuu kääntymään ateistiksi tai muihin uskontoihin niin eipä se kastaminen sitä haittaa, ei siitä mitään vahinkoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kuuluu, minä en. Kasteella ei ole hänelle sen syvempää merkitystä kuin että se on tapa. Täytyy soittaa seurakuntan ensi viikolla, jos mies suostuisi tähän.
Etkö osaa googlettaa? Yle on julkaissut viime vuonna ison jutun, jossa evlut kirkko kertoo, että siunaamista on heiltä pyydetty mutta eivät siihen missään tapauksessa suostu, koska eivät halua luoda mitään kasteen kevytversiota uskottomille.
Koin vahingoittuneeni kasteessa. Omia lapsiani en anna kastaa. He saavat päättää uskontonsa itse, kun ovat siihen kypsiä. Erosin kirkosta. Huvittavaa, kun uskovaiset että sanovat, että kaste olisi jotenkin peruuttamaton riitti (sakramentti)! Jos näin on, niin tämäkin on vahingoittanut itsemäärämisoikeuttani omasta elämästäni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa googlettaa? Yle on julkaissut viime vuonna ison jutun, jossa evlut kirkko kertoo, että siunaamista on heiltä pyydetty mutta eivät siihen missään tapauksessa suostu, koska eivät halua luoda mitään kasteen kevytversiota uskottomille.
Eipä tullut mieleen googlettaa. Ei kai tässä sitten voi mitään muuta kuin jättää miehen vaatimukset huomioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kastaminen onnistuu, ei siunaaminen. Ei ole olemassa mitääb kirkkoon kuulumattomien siunaamista. 😂 Niin ei toimita.
Nykyinen ultraliberaali evlutkirkka areiolaisMäkisineen ja lesbopiispaAskoloineen siunaa vaikka homon pyllyreijästä valuvan ruskeahkon sperman jos sitä vain pyydetään.
Maailmankuva, joka saa ihmisen suoltamaan näppäimistöltään tuonkaltaista tekstiä, on ... aika omituinen. Voisit ehkä miettiä, mikä sinut oikein saa hekumoimaan toisten ihmisten peräaukon ympärillä?
Minulla kokemusta vuosilta 1996, 1998, 2000.
Lapseni syntyivät tuolloin Naistenklinikalla. Sattumalta sairaalapastori oli aina silloin sairauslomalla ja niinpä kiikutin vauvat sinne 2-3 viikon ikäisinä siunattavaksi. Tietenkin sovin asian etukäteen. Läsnä oli vain vauva, pappi ja minä. Poltettiin omaa kastekynttilääni vuodelta 1963. Pappi luki samat litaniat kuin ristiäisissä, mutta kohta "minä kastan sinut" muodossa "minä siunaan sinut".
Erosimme kirkosta kummikysymyksen vuoksi. En halunnut kummeja ja ilman kummeja ei lapsi pääse kirkkoon. Raamatun Jeesus oli yksinäisten ja hyljättyjen ystävä, joka sanoi "antakaa lasten tulla minun tyköni". Ev.lut kirkon Jeesuksen luo ei ole lapsilla mitään asiaa, ellei vanhemmilla ole mistä marssittaa liutaa kavereita/sukulaisia kummiksi.
Olisin mielelläni kastattanut, jos se olisi onnistunut ilman kummeja. Nyt mentiin näin ja lapset ovat opiskelleet koulussakin et:tä. Perheestämme ei siis kukaan kuulu kirkkoon.
Kristityn velvollisuus on siunata, jos joku siunausta pyytää.
Esikoinen syntyi kuolleena ja hänet on siunattu hautaan. Kaikki lapsemme ovat siis saaneet tasa-arvoisen kohtelun.
Jaa no tiedän, että avioparit voivat saada siunauksen, vaikka toinen ei kuulu kirkkoon. Tiedän pappien siunanneen muslimeja, kun seurakunnat on olleet tekemisissä pakolaisten kanssa.
Miten voisivat kieltäytyä lapsen siunaamisesta?! Kirkkohan ei voi kieltäytyä. "Antakaa kaikkien lasten tulla tyköni", sanoi Jeesus.
Hetkinen, miksi kirkkoon kuulumattoman hautajaisiin saa sitten papin siunaamaan?
Aika leväperäistä toimintaa jos syntynyttä lasta ei kuitenkaan onnistu siunata..
Vierailija kirjoitti:
No meillä kaikilla kolmella lapsella oli aikanaan nimenanrojuhla, jonka yhteydessä tuttu pappi siunasi lapsen. Syy oli se, että vaikka itse olen kristitty, haluan että lapseni saavat itse vapaasti aikanaan valita, liittyvätkö johonkin kirkkoon vai eivät. Kyllähän sen kasteen voi sitten ottaa isona /aikuisena jos haluaa liittyä kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Eivät tule papit siunaamaan, eivät missään tapauksessa. Evankelisluterilaisen kirkon papit eivät saa siunata, koska kirkko ei halua mitään kevytversiota kasteesta.
Sulla ei varmaan ole kokemusta tai tietoa asiasta. En tunne yhtäkään pappia, joka kieltätyisi siunaamasta lapsen! Ja tunnen muuten tosi monta pappia.