Miten taltutan migreenin?
Ollut migreeniä 1,5 viikkoa. Burana ei auta. Naproxen 1,5h. Panacod auttaa mutten viittisi kauheesti napsia kun autoakin pitäisi ajaa.
Ei päänsärkyä mulla migreenissä vaan naköhäiriöitä ja humalainen olo.
Nukkunut olen kunnolla, syönyt kunnolla. Antakaas vinkkejä että pääsen tästä eroon. Ei ole koskaan aiemmin kestänyt kuin päivän
Kommentit (26)
pätkääkään auralliseen migreeniin. Mulla migreeni toistaiseksi ollut tosi " rauhallinen" kun imetän ja ilmeisesti hormonit vaikuttavat sen verran, että aurallisia kohtauksia (puutumisia, näköhäiriöitä, valo/ääniherkkyyttä) ei ole ollut pitkiin aikoihin. Buranat ja Pandolit ja muut ei ole koskaan tehonneet mun migreeniin.
Säännölliset ruokailut, liikunta, hyvä tyyny (itse suosin Tempuria), lepo jne ehkä myöskin auttavat asiaa ettei kohtauksia tule. Suosittelen kyllä menemään lääkäriin ja hankkimaan kunnon lääkityksen tuohon vaivaan.
Tarkistin tämän joitakin kuukausia sitten lääkefirmasta saakka, kun sain keskenään ristiriitaisia ohjeita lääkäriltä ja apteekista.
Mulla on kanssa ongelmana nuo näköhäiriöt, jotka on paljon yleisempiä kun varsinaiset särkykohtaukset. Särkyvaihe vie kyllä totaalisesti jalat alta sitten kun tulee.
Noi näköhäiriöt on inhottavia, mulla niihin liittyy aina sellanen jotenkin ahdistava olokin, ja niitä nyt on ollut muutama kuukausi lähes päivittäin. En ole keksinyt mitään millä ne saisi pois, mutta jonkin verran on vähentyneet kun olen alkanut käydä sauvakävelemässä muutaman kerran viikossa. Nyt odottelen aikaa pään magneettikuvaukseen...
Halpa ja helppo ja varsinkin toimiva migreenilääke. Jostain syystä vain huonosti tunnettu.
Muutenkin stressin vähentäminen ja itsestä huolehtiminen ehkäisee migreeniä.
mulla oli monta vuotta 3 päivää kestävä migreeni ja oikein kukaan lääkäri ei uskonu mua. viime syksynä olin tosissani ja sanoin lääkärille että on löydyttävä lääke joka auttaa sillä kolmiolääkkeet veti kädet ja jalat tunnottomiksi 18 tunnin ajaksi mutta hävisi kyllä kipukin... sain verenpaine lääkityksen (atacand) ja siihen loppuui migreeni, vain on ollut päänsärkyä ja sekin helpottaa pamol 400!!!! eli käy lääkärissä ja kysy estolääkitystä :)
yhtä tehokkaita kuin migreenilääkkeet. Näin totesi tutkimus. Särkylääkkeen piti kai olla ibuprofeiinia.
Vierailija:
yhtä tehokkaita kuin migreenilääkkeet. Näin totesi tutkimus. Särkylääkkeen piti kai olla ibuprofeiinia.
Triptaanien teho perustuu siihen, että ne supistaa aivoissa niitä verisuonia joiden laajeneminen aiheuttaa sen helvetillisen kivun. Siihen ei paljon kahvin lipittely buranan kera auta, ainakaan useimmilla tuntemillani migreenipotilailla.
Auravaihee taas aiheuttaa aivoissa aaltomaisesti etenevä sähköinen lamaantumisrefleksi, siten siis tavallaan samaa sukua kun epilepsialle.
Se mikä migreenin/auran laukaisee, on tuntematonta. Yksilöllisesti voidaan tunnistaa joitakin altistavia tekijöitä, muttei mitään yleispätevää.
ja mulla niihin auttoin estolääkkeenä beetasalpaaja (esim Propral-kauppanimellä). Kannattaa puhua neurologisi kanssa asiasta, jos ei ole sulla kokeuiltu
Vierailija:
Tarkistin tämän joitakin kuukausia sitten lääkefirmasta saakka, kun sain keskenään ristiriitaisia ohjeita lääkäriltä ja apteekista.Mulla on kanssa ongelmana nuo näköhäiriöt, jotka on paljon yleisempiä kun varsinaiset särkykohtaukset. Särkyvaihe vie kyllä totaalisesti jalat alta sitten kun tulee.
Noi näköhäiriöt on inhottavia, mulla niihin liittyy aina sellanen jotenkin ahdistava olokin, ja niitä nyt on ollut muutama kuukausi lähes päivittäin. En ole keksinyt mitään millä ne saisi pois, mutta jonkin verran on vähentyneet kun olen alkanut käydä sauvakävelemässä muutaman kerran viikossa. Nyt odottelen aikaa pään magneettikuvaukseen...
vaikka sitä ei luojan kiitos minulla itselläni olekaan ollut. Vaahtoaisit ennemmin niille, jotka ovat tutkimuksen tehneet. Asiallisesti tehdyltä vaikutti, vaikka amerikkalainen olikin.
22
Tilaa aika ja kokeile, itse en vielä ole sitä kokeillut mutta aion kokeilla.
Sinuna kuitenkin kävisin myös lääkärissä koska on noin pitkäksi menny.
On kuulemma jotain valmisteita joita voi raskaana ollessakin harkinnan mukaan käyttää, mutta katson tilannetta sitten jos menee TOSI pahaksi.
18.
mulla ollut paha migreen lapsesta astii, montakin päivää kestäviä kohtauksia, tois puoli puutumista (päästä varpaisiin ) jne. tutun suosituksesta kävin muutaman kerran kiropraktikolla (25¿ käynti) ja kyllä helpotti! migreeni ja yleensäkin päännsärky hävinnyt 99%: sesti! suosittelen lämpimästi kokeilemaan!
myös 5 vuotiaan poikamme migreenit ovat " loppuneet" kokonaan käytettyämme häntä kerran kiropraktikolla! (käytimme pojan tammikuussa, kun migreeniä alkoi olla joka toinen päivä!
Ainoastaan estolääkitys. Verenpainelääke Seloken zoc, se ilmeisesti estää tuon verisuonten laajenemisen niin ei tule sitä särkyä sitten. Syön tuon Seloken zocin aina kuuriluontoisesti kun huomaan että taas alkaa olla migreenikohtauksia turhan usein, sillä nuo kohtaukset loppuvat aina pitkäksi aikaa kunnes taas palaavat ja sitten taas kuuri jne.
ollut aina alhainen. Sain huomiseksi lääkäriajan. Aamu alkoi huonolla ololla, otin panacodin. Auttoi 1,5h. Sitten otin burana 800. Oli taas näköhäiriöitä, humalainen ja oksettava olo.
Täytyy koittaa vielä tää päivä selvitä näillä lääkkeillä mitä on.
Ulkoilla en ole nyt pystynyt migreenin takia, mutta muuten elämäntapani ovat ihan säännöllisiä.
Nyt tosiaan stressi tämän puhkaisi. Itse en pysty nyt poistamaan stressiä, asia ei riipu minusta.
Itselläni myös kokemusta akupunktiosta, poisti migreenin moneksi vuodeksi.
mutta minulla auttaa kun otan heti migreenin alettua kolmesti vuorokaudessa 2 kappaletta burana 400. Aikamoinen määrä lääkettä menee siis noina kolmena päivänä, mutta auttaa. Sun ehkä kannattaisi mennä lääkärille ja yrittää löytää sopiva migreenilääkitys, jos ei kerran buranat auta, otathan niitä tarpeeksi, mullakaan ei yksi 400 auta mitään.
Nyt oon ottanu 4 panacodia päivässä. Tää niin outoa et jatkuu vaan päivästä toiseen..
pakkaseen ja sit kylmänä otsalle.
mutta ainakin se helpottaa, kun makaa sängyl hämärässä ja se otsalla.
Joskus voi joutua jopa olemaan tiputuksessa, kun pitkään kestänyt särkykohtaus laukasitaan (nimim kokemusta on). Mutta eikö sulla AP tosiaan ole migreenin täsmähoitolääkkeitä?? Niitäkin saisit sieltä lääkäriltä.
Ja jos migreenikohtaus tulee esim kolme kertaa kuussa, voisit aloittaa estolääkityksen