Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nostaako pillerit hormonitasoja

Vierailija
09.11.2017 |

Eli siis kysymys kuuluu että nostaako ehkäisypillerit hormoni tasoja. Esim verikokeissa kun eikös ne sisällä hormoneja niin nouseeko kehon omat hormonitasot?Pystyykö veri kokeista näkemään niiden vaikutukset

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Sori kirjoitusvirheet käytän puhelimen sanelinta kirjoittamiseen koska olen ulkona ja sormet jäätyy ap

Vierailija
2/9 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit korvaavat kehon oman hormoonitoiminnan. Ei siis sinällään nosta tasoja. Toki jos oma toiminta on ollut olematonta niin sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testosteroni laskee. Eikös estrogeenit nouse.

Vierailija
4/9 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä hormonitasot on tosiaan tosi alhaalla niin ajattelin että voisko ne nousta niillä Ap

Vierailija
5/9 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että laskisi... eikö ne voi nykyään aikaansaada nuorillekin naisille vaihdevuosioireita jopa, esim kuivuutta emättimeen? Ovat matalahormonisia.

Siis elimistö tunnistaa, että veressä on estrogeenia ja siten vähentää elimistön omaa hormonituotantoa munasarjoissa. Eli oma hormonituotanto ei ole koko ajan sama, jos niitä käyttää ja siten pillerit eivät tule omien lisäksi? Näin mä olen ajatellut, ehkä olen väärässä. Eikö se ole aivolisäke, joka säätelee niitä? Googlatkaa. Vaihdevuosihormoneissa pillereissä taas hormonimäärät ovat isoja.

Esim melatoniinikin on hormoni ja sen käyttöä ei saa lopettaa ns seinään, kun elimistö on vähentänyt omaa tuotantoa sen käytön aikana ja yhtäkkiä ei polkaise tuotantoa pystyyn noin vain.

Vierailija
6/9 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillereiden aikana oma hormonitoiminta loppuu/vähenee huomattavasti, kun tilalle tuodaan synteettiset hormonit. Monet pillereiden haitat joutuvatkin siitä, että elimistössä on tasainen, luonnollista alhaisempi pitoisuus estrogeeniä ja progesteronia (tai siis niiden synteettisiä korvikkeita), eikä normaalia hormonitasojen kuukausittaista vaihtelua tapahdu. Verikokeiden tuloksia tulkittaessa huomioidaan se, että käytät pillereitä.

Vierailija
7/9 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin otsikon jostain syystä "Nostaako pillerit homoilutasoja?" monta kertaa. Niin monta että viimein avasin ketjun. Luin näköjään sitten väärin.

Vierailija
8/9 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis aloitan pillerit niin näkyykö verikokeissa että hormonit ovat esim nousseet? Minulla on alhaiset hormonitasot. Onko pillereiden hormoneilla jotain eroa, eli huomaako verikokeissa että hormonit ovat peräisin pillereistä eikä kehon omasta toiminnasta?

Vierailija
9/9 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis aloitan pillerit niin näkyykö verikokeissa että hormonit ovat esim nousseet? Minulla on alhaiset hormonitasot. Onko pillereiden hormoneilla jotain eroa, eli huomaako verikokeissa että hormonit ovat peräisin pillereistä eikä kehon omasta toiminnasta?

Mihin tarkoitukseen ne pillerit tulevat, ehkäisyyn vai vaihdevuosiin tms?

Mikä verikoe on kyseessä?

Esim kilpirauhashormonia mitataan niin, että kun veressä on paljon hormonia, niin aivolisäkkeen tuottama aine tsh eli kilpirauhashormonin tuotantoa stimuloiva hormoni pienenee.

Vastaavasti kunestrogeenia ei ole tarpeeksi, aivolusäke tuottaa fsh:ta eli munasarjoja eli follikkelia stimuloivaa hormonia ja yrittää piiskata munasarjoja tuottamaan hormonia enemmän. Esim vaihdevuosissa estrogeenin määrä vähenee kun munasarjat hiipuvat ja fsh nousee.

Fsh tutkitaan esim lapsettomuustutkimuksissa ja sen nousu antaa viitettä, että hoidot eivät ehkä enää onnistu ilman ainakaan koeputkihedelmöitystä tai luovutettua munasolua. Fsh arvolla seurataan myös vaihdevuosien kehitystä, noisee ajan kuluessa, kun hormoni vähenee. Mutta jos käytät hormonikorvaushoitoa vaihdevuosiin, niinfsh taas laskee, keinotekoisesti, kun aivolisäke tunnistaa verestä, että aha, nyt estrogeenia on taas riittämiin. Mulle gyne sanoi, että paras olo on vaihdevuosissa, jos fsh saadaan pidettyä hormoneilla alle 5:n.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi