Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8 kk liikkuvuus- ym. taitoasiaa...

09.04.2006 |

Olen varmaan huolissani ihan tyhjästä (toivottavasti), mutta minua on alkanut mietityttämään, pitäisikö 8 kk vauvani jo osata liikkua, siis esim. oikeasti kontata jo miten hyvin. Vaavi viihtyy kyllä ihan hyvin lattialla ja pääsee omalla tyylillään liikkumaan jo esim. huoneessa jokaiseen nurkkaan, mihin sattuu haluamaan, mutta liikkuminen tapahtuu pyörimällä. Ei osaa vielä oikein käyttää käsiään konttausasentoon nousemisessa, tutkii kyllä massullaan muuten leluja. Ei myöskään istu ollenkaan ellei tueta. Ei hajuakaan pystyyn nousemisesta tukea vasten... Nyt 8 kk neuvolassa oli lääkärintarkastus, ja eivät siellä mitenkään pelotelleet mistään liikkumisongelmista, mutta laittoivat kuitenkin lasten fysioterapeutille. Onko muilla kokemuksia, tuntuu että kaikki muut vauvat on jo tuon ikäisenä osanneet jo ainakin istua ja ryömiä " oikein" ?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on 8kk (1.pvä synt)

Meilläkin liikutaan vain pyörimällä, istuu pitkiäkin aikoja tuetta, mutta vain jos äiti tai isä laittaa istumaan eli ei itse nouse vielä.

Mua huolestuttaa eniten se, ettei tytöllä ole vieläkään puhjennut yhtään hammasta (kohta tekareita teetättämään!!!), vaikka jo monta kuukautta olen ollut varma, että nyt...kun on ollut niin kiukkuinen. Taitaa olla vaan sen luontoinen...joku saa äkäisen akan tuosta ;-))

Välillä tuntuu, että seinät kaatuu päälle, kun yöt alkanut taas meneen hullunmyllyksi :``(( Kauhulla odotan sitä, kun tyttö oppii nouseen sängyssä pystyyn, niin sitten ei varmaan nukuta öisin sitäkään mitä nyt.

Vierailija
2/13 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti 8kk2vko konttasi tänään eka kerran, mutta vain puhelimen ja kaukosäätimen perässä. Kivatkaan lelut eivät saa konttaamaan. Viikon verran on istunut itekseen. Ja yölläkin herää ponkaisee istumaan ja on ihan ihmeissään. Nukahtaa heti kun kallsitaa takaisin selälleen/kyljelleen. Nukkumaan alkamisesta (varsinkin päiväunille) on vaan tullut huomattavasti haasteellisempaa tämän uuden ihanan taidon myötä. Vaikka on kuin väsy niin pitää haalaantua istumaan ja sängyssä ihan sinne jalkopäähän ja siellä sitten alkaa itkettämään, kun ei väsyneenä voi mennä itekseen pitkälleen. Leikkiessään kyllä osaa. Saapahan äiti hyvää hyötyliikuntaa, kun ramppaa neitiä kallsitamassa. ;)

Neiti ei ole ryöminyt lainkaan. Liikkui aiemmin pakittamalla, ei siis ole hiffannut, että käsillä voisi kiskoa itseään eteenpäin. Ei myöskään liikkunut pyörimällä mahaltaan selälleen jne. vaan nimen omaa pakittamalla ja jotenkin muutoin hyörimällä.

Pystyyn ei myöskään pyri muuten kuin sylissä, mutta seisoo kyllä esim. sylissä. Jospa ne jalat löytyy aikanaan ja perässäkin saa varmasti vielä juosta ihan tarpeeksi.

Älä murehdi vaikka fysioajan saittekin, ei siitä haittaakaan ole. Luulen että on paikka eroja tuohon fysioon lähettämisherkkyyteen. Omassa kaupungissa en tiedä ketään ketä ois lähetetty, mutta esim. Oulussa olivat laittaneen fysioon kun ei ollut yksivuotis neuvolassa lääkärin tai neuvolatätin mielestä seisonut tarpeeksi hanakasti. No tämäkin kyseinen tapaus oli kuukauden päästä haalaantunut itekseen seisomaan, joten kaikki ajallaan. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei vielä ole hampaan hammasta, mutta ikenessä minusta ihan selvästi pullottaa ;)

Meille on kans sanottu jo varmaan 5kk että sille on varmaan hampaita tulossa, kun niiin kovasti kuolaa, mutta eipä vain ole näkynyt. Serkkuni vauvalle tuli eka hammas kans vasta ihan 8kk loppussa ja tiedän yhden lapsen jolle tuli vasta 1v jälkeen!

Kyllä ne sieltä tulee, kun aika koittaa.

Vierailija
4/13 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi menemään itse istumaan noin kk sitten 8,5-kuisena. Ja sen jälkeen kehitys on ollut huimaa!! Istuminen toi niin paljon uusia ulottuvuuksia, että alkoi kiinnostaa liikkuminen tosissaan. Viikko tai kaksi on noustu polvilleen tukea vasten ja päästy näin taas vähän korkeammalle ja viime perjantaina opittiin konttaamaan, kun kuukauden verran harjoteltiin paikallaan. Ja eilen illalla napero seistä törötti pinnasängyssään hilpeänä, kun piti mennä nukkumaan. =)

Eli meillä maattiin paikallaan ensimmäiset puoli vuotta ja nyt tuntuu, että vilpertti ottaa makoilun takaisin ja oppii kaiken kerralla! Huih, äitillä on ihan hiki.

Hampaita on kaksi ja jo kolme kuukautta on odoteltu lisää. Kaverin vauva täyttää kohta vuoden, mutta ei ole vielä ensimmäistäkään nököä suussa.

Eli huoli pois, kaikki tulee ajallaan!

Vierailija
5/13 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakatkaa nyt hyvät immeiset vertailemasta vauvojanne toisiin, koska kaikki kehittyvät eri tahtia. (Tai kyllähän vertailla saa, mutta paineita ei kannata ottaa!) Meidän esikoiselle tuli eka hammas viikkoa ennen 1. syntymäpäivää, mutta kaikki ne sieltä tulivat ajallaan! Eikä hän kontannut koskaan, mutta silti oppi kävelemään päivää ennen 1. syntymäpäiväänsä.

Vaavi on nyt 8 kk, eka hammas tulossa, mutta liikkuminen ei huvita tippaakaan, hän ei edes pyöri. Istumassa hän sen sijaan pysyy hyvin - lähtee varmaan ylös suoraan istuma-asennosta niin kuin siskonsakin.

elikkä huolet nurkkaan, joka vauvalla on oma tapansa lähteä liikkeelle!

Vierailija
6/13 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika nyt muutamaa päivää vajaa 8kk eikä ryömi tai konttaa. 5kk:n iästä saakka liikkunut kierimällä, nyt viimeisien viikkojen aikana tuo vielä muuttunut yhä selkeämmin tavoitteelliseksi, eli menee sinne minne haluaa. Pyörii myös vikkelästi napansa ympäri ja jonkin verran peruuttaa. Konttausasentoon yrittää nousta ja ihan pikkuhetken siinä pysyykin jos äiti vähän avittaa. :) Istuu ilman tukea jos jaksaa olla rauhassa, mutta heti kun vähänkin alkaa touhuamaan niin kellahtaa kyljen kautta maahan. Itse ei nouse istumaan. Olen miettinyt että tuo konttaamisen vaikeus saattaa myös johtua pojan isosta koosta: onhan se selvästi vaikeampaa nostaa lattiatasosta lähes 12kg massaa kuin vaikka 8kg! :)

Kukin aikanaan, kyllä mekin näiden laiskamatojen perässä vielä ehditään juosta ihan tarpeeksi!

Vierailija
7/13 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opittiin ryömimään käsivedolla 8-kuisena (ei kierinyt koskaan). Vauva ei kuitenkaan noussut istumaan, saati kontannut ennen kuin vasta 10,5 -kuisena (makoili vaan maan matosena...ja kiukkuisena ja istui kun laitettiin istumaan) ja samaan syssyyn nousi sitten seisomaankin. Saatiin kanssa lähete fysioterapiaan, mutta vasta 10kk neuvolassa, kun ei noussut istumaan. FT vaan antoi kotiin neuvoja liikkeelle houkuttelusta ja siitä se sitten samantien lähtikin. Nyt tulee vuosi täyteen kolmen viikon päästä ja neiti nousee koko ajan pystyyn, muttei osaa lakeutua, vaan huutelee aina äidin apuun. Tuetta seisomisesta ei ole hajuakaan eli kävelyä saadaan vielä odottaa...

Eli älä ole huolissasi, kyllä hän siitä lähtee, kun niin päättää. Mekin houkuteltiin ryömimään kaikilla mahdollisilla leluilla vaikka kuinka kauan. lopulta lähti mittanauhan perään, kun sitä vedettiin hitaasti aina kymmenen senttiä kauemmas juuri, kun meinasi ylettyä...

Vierailija
8/13 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kierimällä (äidiltä peritty taito muuten) menty parisen viikkoa, sujuvasti pääsee ympäri taloa surffailemaan ja matkalla kiva potkia seiniä kun on selällään. Istuu melko hyvin ilman tukea jos nostaa istumaan, itse ei vielä nouse. Ei hampaita, ei jokeltele tavuja, lähinnä kiljuu. Enkä ole neidistä yhtään huolissaan, varmasti ehtii vielä tarvittavat taidot oppia. Tyytyväinen ja iloinen vauva.

Vierailija
9/13 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 8,5kk ja ei vielä kauheasti liiku. käsillä vetää itteensä napansa ympäri ja saataa hakea lelun jos on lähellä. istua osaa syöttötuolissa, sohvalla jne mutta ei ilman tukea ja ei nouse itse istumaan. hampaita on 4 ja kulmahampaat pullottaa. osaa sanoa iti, äittä,elle ja ei. mutta ei kai huolta vaikkei liikukaan vielä..eiköhän nuo opi sitten suoraan kävelemään jossain vaiheessa:) en ainakaan haluaisi minnekkään fysioterapiaan viedä..

Vierailija
10/13 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesi kiinnostamaan tämä juttu. Pikaisen googlailun perusteella SAATTAISI olla, että tässä on viitattu sensorisen integraation häiriöön. Siitä hyvä artikkeli tuolla:

http://wwwedu.oulu.fi/sampo/98-99/avoin/cumu/justme/neuro.htm

Siellä sanotaan esim. näin:

" Lapsella, jolla on sensorisen integraation häiriö, hermot ja lihakset toimivat hyvin, mutta aivoilla on vaikeuksia viestien yhdentämisessä. Jotkut vauvat, joilla on sensorisen integraation häiriöitä, eivät käänny, konttaa, istu tai seiso yhtä varhain kuin vauvat yleensä. Puheenkehityksen viivästyminen on erittäin yleinen ongelma ja varhainen vihje siitä, että aivotoiminnassa saattaa olla häiriö."

Eli konttaamattomuus saattaa olla oire kyseisestä lievästä aivotoiminnan häiriöstä ja enteillä ongelmia myös puheen kehityksessä, koska tätä häiriötä sairastavalla lapsella on vaikeuksia koordinoida lihasten toimintaa.

Mutta kuten on tullut todetuksi, on paljon lapsia jotka lähtevät liikkeelle " väärässä järjestyksessä" tai keskimääräistä myöhemmin, mutta joilla ei kuitenkaan ole mitään vikaa. Vielä 8,5 kk iässä en todellakaan kiirehtisi fysioterapeutille. Ehkä sitten, jos vuoden ikäisenä ei vielä liikuta minnekään. Jos vaavi on muuten iloinen ja aktiivinen, kyllä se liikkuminen sieltä perässä tulee.

Vierailija
11/13 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä TODELLAKAAN oteta resssiä mistään höpönlöpö -artikkeleista! Meillä oikein mukava aurinkoinen poika 8,5 kk. Oppi ryömimään toissapäivänä, siihen asti on vedetty pyörien ja kierien ja lentoonlähtö-asennossa erityisesti. Hampaita on alhaalla kaksi ja ylös nyt tulossa yhtäaikaa neljä (! ihmeen rauhallinen ollut siihen nähden!), joista 3 puhjennut ja yksi aivan kinthaalla. On se vaan ollut mukavaa vielä kun on voinut jättää vauvan hetkeksi lattialle ja käydä esim. vessassa, ohi ovat kohta ne ajat!

Muistan vauvapuolelta joskus aiemmin tyypin joka myös aina veti esiin tyyliin aivovaurion tai CP-vamman jos joku ei vielä 2-kuisena juossut maratonia alle kolmen tunnin..

Jos saatte jostain innokkaasta neuvolasta ajan fysioterapeutille niin sehän on vain tosi mukavaa, itse ainakin mielelläni esittelen maailman kauneinta, viisainta, terveintä ja osaavinta vauvaani vaikka kenelle joka vielä ammattinsa puolesta on velvoitettu kuuntelemaan!

Erittäin mukavaa viikonvaihdetta vauveleittenne kanssa!

t. Ulpu & naurunaama

Vierailija
12/13 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oppi ryömimään 11,5 kk ikäisenä. 1-v neuvolasta saatiin ohje mennä fysioterapeutin luokse opettelemaan istumaan nousemista. Käytiin siellä vain sen yhden kerran, fysioterapeutin mielestä ei ollut mitään aihetta huolestua. 13 kk ikäisenä poika oppi konttaamaan ja viikkoa myöhemmin osasi istua (oli jo aiemminkin osannut, jos laitettiin istumaan) ja samalla kertaa otti pinnasängyn reunasta kiinni ja nousi seisomaan.

Kuopus on nyt 10kk ja liikkuu ryömimällä, ei siis vielä konttaa eikä nouse itse istumaan. Osaa kyllä istua ilman tukea, jos laitetaan ja osaa siitä lähteä itse ryömimään. Viikon verran hän on noussut tukea vasten polvilleen.

Joten älä huolestu, kukin lähtee liikkeelle omassa tahdissaan!

Vierailija
13/13 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tuetta istuminen 7kk

- ryömiminen (veti itseään ensin käsillä eteenpäin) 10kk

- seisomaannouseminen n. 10-11kk (veti käsillä itsensä sohvan reunasta kiinni pitäen seisomaan)

- 10-11kk liikkui tuen varassa (sohvanreunaa pitkin)

- vähän alle 1v istumaannousu

- 1v3vk ensiaskeleet (siirtyi pelkkään kävelyyn 1v2kk iässä)

- 1v1kk konttaus.

Eli aika vaihtelevasti on tuo motoriikka kehittynyt, mutta vauhdilla sitten kun asiat oppi. Sai nopeasti kiinni ikätoverinsa jotka olivat harjoitelleet samoja asioita jo viimeiset yli puoli vuotta. Eli kun alkoi kehitystä tapahtumaan, se tapahtui sitten isolla harppauksella.

Minähän siitä eniten huolissani olin, edes neuvolassa eivät laittaneet fysioterapeutille vaikkei 10kk neuvolassa vielä ryöminyt. Sitä vain luki aina lehdistä ja kirjoista että tämän ikäisenä tehdään sitä ja tätä.. Paha mielihän siitä tuli kun ei vastaavaa kehitystä ollutkaan ja kova huoli että mikä on vikana.

Mutta toisaalta meidän neiti on (ja on edelleenkin) tooodeeelllaaa rauhallinen ja herkkä luonne. Tämän takia hänellä ei ollut mikään kiire lähteä minnekään. Hän oli oikein tyytyväinen kun sai lekotella mobilen alla ja ihmetellä erilaisia kuvioita kun makaili masullaan matolla.

Nyt tyttö on 2v2kk ja enemmän mukana jo menoa ja mekastusta, mutta hyyyviin rauhallinen on edelleen. Kiltisti leikkii, rauhassa kiipeilee, mutta juoksee ja on ketterä muutenkin toimissaan, eli ihan kuin muutkin ikätoverinsa. Toisaaltahan siitä olisi pitänyt olla vain kiitollinen, ettei hän lähtenyt nousemaan puita pitkin 7kk iässä kuten eräs tuttavamme poika, jonka jokaista liikettä sai sitten vahtia alvariinsa. Milloin kaatuili, milloin nappaili esineitä käsiinsä jne.

Anna lapsesi vain kehittyä omaan tahtiinsa. Minä olin tyytyväinen, ettei esikoisemme ollut mikään " oppikirjatapaus" . Olen varmasti paljon rennommin tämän toisen lapsemme kanssa, sitten kun hän lähtee liikkeelle.

t. Mikaela ja tytöt 2v2kk ja 7vk