Onko naisen hiusten/vaatteiden kehuminen ahdistelua?
Monesti oon spontaanisti kehunut jompaakumpaa ja testannut lähteekö nainen juttuun mukaan, mutta aina vastaus on todella nihkeä tyyliin:
"Öö okei"
"Jaa kiitos"
Ja sitten nainen kääntääkin pään pois ja juttelu loppuu siihen. Kaikki sanomani on ihan ystävällisesti ilman mitään seksuaalista vihjailua, mutta onko toimintani silti väärin? Mitä teen väärin ja miten mun kannattaisi tekemisiäni korjata?
Kommentit (38)
Se tuntuu flirttailulta kyllä ja saattaa siksi olla ahdistavaa jos kehumisen kohteesi ei ole kiinnostunut. En kehuisi ulkonäköä millään lailla.
Se riippuu mistä roikkuu. Kun arvostelet jotakuta niin asetat hänet alemmaksi kuin itse olet. Sillä ei ole väliä sanotko negatiivista vai positiivista sillä joka tapauksessa olet ylentänyt itsesi henkilöksi jolla on varaa esittää arvioita. Miksi luulet, että sinulla on?
Toisekseen kun arvostelusi kohdistuu ulkonäköön niin alistat toisen omille makumieltymyksillesi joilla ei ole mitään merkitystä. Jokaisen ulkonäkö on pyhä asia johon ei tule koskea. Ok, yksi on hottis ja toisella on mielestäsi hörökorvat, mutta miksi ihmeessä sinun pitäisi esittää mielipiteitäsi jonkun tukkatyylistä?
Millä oikeudella ylennät itsesi arvioimaan toisia suuntaan tai toiseen?
No suomalaiset nyt ovat sellaisia ettei oikein osata ottaa kehuja vastaan. Ainakin itse vaivaannun jos joku kehuu ulkonäköä (yleensä kyllä nainen) enkä tiedä miten siihen pitäisi suhtautua. Seksuaalisesta häirinnästä, että on aika eri vaikutelma jos kehuu vaikka paitaa siksi, että väri sopii sulle kuin että koska se korostaa ihanasti sun isoja rintoja. Jos ymmärrät pointin?
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu mistä roikkuu. Kun arvostelet jotakuta niin asetat hänet alemmaksi kuin itse olet. Sillä ei ole väliä sanotko negatiivista vai positiivista sillä joka tapauksessa olet ylentänyt itsesi henkilöksi jolla on varaa esittää arvioita. Miksi luulet, että sinulla on?
Toisekseen kun arvostelusi kohdistuu ulkonäköön niin alistat toisen omille makumieltymyksillesi joilla ei ole mitään merkitystä. Jokaisen ulkonäkö on pyhä asia johon ei tule koskea. Ok, yksi on hottis ja toisella on mielestäsi hörökorvat, mutta miksi ihmeessä sinun pitäisi esittää mielipiteitäsi jonkun tukkatyylistä?
Täh? Eli jos sanoin jollekin, että sulla on kivat hiukset/kiva rotsi niin asetan itseni yläpuolelle? Okei, en ajatellutkaan sitä näin eikä mulla tulisi mieleenkään, jos joku kommentoisi vastaavalla tavalla. Tämä selittäisi reaktiot
Riippuu tilanteesta. Jos olette hyviä kavereita, ja tilanne on rento ja epämuodollinen, voi ihan hyvin sanoa että onpa sulla makee uus kampaus. Mutta esim. töissä, tai kenellekään vieraammalle ei pidä sanoa mitään ulkonäköön liittyvää. Se ei ole sun tehtäväsi jaella mitään kommentteja kenenkään ulkonäöstä, oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia. Annetaan ihmisten ulkonäön olla kokonaan kommentoimatta, niin ei tule väärinkäsityksiä.
Tuntemattoman taholta tympeää käytöstä, sävystä riippuen ahdisteluakin. Oman miehen sanomana tuollaiset kommentit ovat tietysti mukavia.
En mäkään tykkäisi, että joku tuntematon alkais kommentoimaan mun vaatteita tai hiuksia. Edes kehumalla.
Reaktio olis just se ' aha, selvä'. Onneksi kukaan ei ole tullut esim kampausta kehumaan. Se olis tosi outoa.
Kännipäissään jotkut välillä länkyttää 'oot ihana,kaunis...blaa blaa'. Mutta näistä 'kehuista' nyt ei varmaan ollut kyse.
Kun ollaan tutumpia, niin silloin tuntuu kivalta ja mukavalta kun joku kehuu. Sukupuolesta riippumatta.
Ei tuossa tarvitse mitään "korjata", vaan se vain pahentaa asioita. Jos ihminen osoittaa elekielellä, ettei ole juttuvalmiudessa, annat vain olla. Korjaaminen on enemmänkin kohteen syyllistämistä ja erilaisen vastauksen vaatimista.
Mutta se, että vastaanotto on viileä, ei välttämättä johdu sinusta, vaan esim.siitä, että naisen lemmikki tai mummo on kuollut, on muita huolia tai itseluottamus muuten matalalla ja suojelee itseään tuolla tavalla esim.kiusaamismuistojen tai monen muun asian takia.
Kehutko sä samalla tavalla myös tapaamisiesi miesten hiuksia tai vaatteita? Mitä tarkoitat että "lähteekö nainen juttuun mukaan"? Yrität siis tuolla kehumisella flirttailla ja saada aikaan jotain enemmänkin?
Mitäs jos kohtelisit kaikkia ihmisiä ihan samalla tavalla riippumatta heidän sukupuolestaan. Ole asiallinen ja ystävällinen, ja jätä kaikki vihjailu ja kehuskelu pois.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemattoman taholta tympeää käytöstä, sävystä riippuen ahdisteluakin. Oman miehen sanomana tuollaiset kommentit ovat tietysti mukavia.
Ei pahalla vaan uteliaisuudesta: osaatko tarkemmine eritellä ja / tai kuvata, että miksi se -toisen hiusten tai vaatteiden kehuminen on typerää käytöstä. - Tokihan "kehuja" voi eleillää ja ilmeillään viestiä muutakin kuin sanoo, jolloin voidaan käydän rajankäyntiä siitä, että onko kyse ahdistelusta. Mutta en ymmärrä miksi neutraali ja tahdikas kehuminen typerää. - Vai onko kyse vain väärin valitusta ilmaisusta; kehumisen ymmärtää tällöin tarpeettomana ylistämisenä ja ihasteluna. - Kun taas muutama kaunis sana taas ei ole kehumista huomaavaista ja kaunis ele, eikä siten vastenmielistä. Vaikka tällaiseen ei heti osaisikaan vastata samalla mitalla takaisin. - Vaikka ainakin omasta mielestäni vastaukseksi hyvä vastaus on vain kiitos ja osaa vielä hieman hymyillä samalla, niin se ei ainakaan vähennä kiitoksen arvoa.
Käydään kampaamossa laittamassa satasen tukka ja sitten, kun joku kehuu niin suututaan :-)
On sekin vähän outoa jos oletus on, että kun mies kehuu, niin pitäis heti kiinnostua ja olla valmis lähempään kanssakäymiseen. Nainen saattaa ilahtua, jos olet kohtelias mutta ei hänellä ole mitään velvollisuutta tutustua sinuun sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Eli jos sanoin jollekin, että sulla on kivat hiukset/kiva rotsi niin asetan itseni yläpuolelle? Okei, en ajatellutkaan sitä näin eikä mulla tulisi mieleenkään, jos joku kommentoisi vastaavalla tavalla. Tämä selittäisi reaktiot
Se on kaksipiippuinen juttu ja kaikki riippuu myös siitä kuinka laajasti ajattelet asiaa.
Mulla on todella negatiivinen suhtautuminen kehumiseen, suomessa.
Koska olen tottunut siihen, jos suomalainen kehuu, niin se liittyy aina kiusaamiseen, miehillä vaginahimoon ja saattaa tulla huorittelua, joskus tullut päälle sylkemistä (helsingissä) yms, naisilla se liittyy mukamas hienovaraiseen *ittuiluun, yleensä siis.
Olen asunut pitkiä aikoja ulkomailla ja muualla suhtaudun ihan normaalisti kehumiseen ja ilahdun siitä, mutta suomessa en koskaan.
Eli et tee varsinaisesti mitään väärin ap, suomalaiset on vaan varuillaan aina kehumisen kanssa, koska täällä siihen liittyy niin paljon negatiivista.
Ehkä kannattaa yrittää avata keskustelua jotenkin neutraalisti suomessa, ei kehumisen kautta?
Niin miten tuosta pitäisi jatkaa? Itse olen sanonut kiitos, hymyillyt ja jatkanut askareitani. Onhan se mukava kuulla, mutta mitä odotit sitten tapahtuvan?
"kehumiseksi" voidaan mieltää monenlaisia vuorosanoja:
-onpa pirteän värinen pusero!
-tyylikäs kampaus
-sopiipa hyvin sulle
-onpa jännittävä leikkaus
-kopiseepa sun kengät
-kiva kaula-aukko
-tuo hyvin esiin sun takapuolen
-puserrettavat tissit!
-lääähätiläähäti
Jossain listan alkupäässä on sopivia kehuja. Loppupäässä on selvää ahdistelua. Keskellä kannattaa olla varovainen, äänensävy, katseen kohde ja pahimmassa tapauksessa adiktiivin lisääminen voivat kääntää kommentin kumpaan suuntaan vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla vaan uteliaisuudesta: osaatko tarkemmine eritellä ja / tai kuvata, että miksi se -toisen hiusten tai vaatteiden kehuminen on typerää käytöstä. - Tokihan "kehuja" voi eleillää ja ilmeillään viestiä muutakin kuin sanoo, jolloin voidaan käydän rajankäyntiä siitä, että onko kyse ahdistelusta. Mutta en ymmärrä miksi neutraali ja tahdikas kehuminen typerää. - Vai onko kyse vain väärin valitusta ilmaisusta; kehumisen ymmärtää tällöin tarpeettomana ylistämisenä ja ihasteluna. - Kun taas muutama kaunis sana taas ei ole kehumista huomaavaista ja kaunis ele, eikä siten vastenmielistä. Vaikka tällaiseen ei heti osaisikaan vastata samalla mitalla takaisin. - Vaikka ainakin omasta mielestäni vastaukseksi hyvä vastaus on vain kiitos ja osaa vielä hieman hymyillä samalla, niin se ei ainakaan vähennä kiitoksen arvoa.
Kuten itsekin aloituksessasi kerrot, käytät tuollaisia ulkonäkökehuja "testataksesi, lähteekö nainen juttuun mukaan".
Se on se ongelma. Jos haluat tehdä tuttavuutta tuntemattoman naisen kanssa, tee se herrasmiesmäisesti. Ja lopeta heti, kun nainen viestittää, että ei omasta puolestaan halua tehdä tuttavuutta sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Jos olette hyviä kavereita, ja tilanne on rento ja epämuodollinen, voi ihan hyvin sanoa että onpa sulla makee uus kampaus. Mutta esim. töissä, tai kenellekään vieraammalle ei pidä sanoa mitään ulkonäköön liittyvää. Se ei ole sun tehtäväsi jaella mitään kommentteja kenenkään ulkonäöstä, oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia. Annetaan ihmisten ulkonäön olla kokonaan kommentoimatta, niin ei tule väärinkäsityksiä.
Tässä tekisi mieli sanoa, kliseisist että jotenkin niin perin suomalaista. - Suomessa on itselläni toisinaan ollut hankalaa kun se, minkä itse olen luullut olevan vain tavanomaista käytöstäni, niin toinen on ottanut sen, niin että olen aikeissa iskeä häntä.
Ja ainoat paikat, missä olisi luvallista ja hyväksyttyä lähestyä vastakkaista sukupuolta ovat baarit ja yökerhot, silloinkin kai mieluummin hieman alkoholia nauttineena, niin ei ensimmäiseksi puheenaiheeksi tule sen selittäminen, että miksei ole nauti alkoholia ja onko kenties uskossa (ja eksynyt väärään paikkaan) vai onko autolla liikkeellä, ellei, niin mikä sitten... Suomessa kun on monesti joutuu selittämään, että miksi ei juo, eikä sitä että juo.
Mutta toki olisimyös kiintoisaa tietää, että, missä on tai ovat ne paikat, joissa me alkoholista vähemmän välittävät ja jotka emme niin hyvin viihdy baareissa saati yökerhoissa on lupa yrittää lähestyä vastakkaista sukupuolta? - Ja miten silloin on edettävä, jos tai kun muutama kaunis sana toisen ulkonäöstä tulkitaan heti typeryydeksi.
Tuntemattoman ihmisen ulkonäköä ei todellakaan pidä kommentoida. On satoja muita puheenaiheita, joilla voi aloittaa keskustelun neutraalisti ja kohteliaasti.
Kiva olisi tietää