Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahja ristiäisiin? Pitääkö olla, onko tapana?

09.04.2006 |

Hei,

miten on nykyään: viedäänkö ristiäisiin lahja vauvalle? Emme ole kummeja emmekä isovanhempia. Olemme vieneet vauvalle paketin, kun näimme hänet ekan kerran.

Millainen ristiäislahja voisi olla?

Kun olimme kummeja, veimme kummilusikan. Serkkuje ristiäisissä en muista että olisi ollut lahjoja. Kerran kun olimme vain ystävinä paikalla, veimme ruusukimpun. Se ei ollut välttämättä kovin hyvä idea, kun muistaa, miten täynnä ruusuja oma koti oli esikoisen synnyttyä.

Itse pidän vähän turhana mutta jos kuuluu tapoihin, niin tietenkin viemme lahjan. Mutta millaisen? Mikä kestäisi aikaa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut antoivat lahjoja vaikkeivat olleet kummeja eivätkä isovanhempia. Yksi kiva lahja oli tinattu säästölipas. Se tulee olemaan käytössä kunhan lapsi vähän kasvaa, siihen voi kaivertaa muistoksi jotain ja se säilyy. Kukat kuihtuu ja vaatteet jää pieniksi joten niitä en olisi itse toivonut eikä onneksi niitä saatukaan. Yksi antoi rahaa tilin avaamista varten ja sekin oli kiva juttu.

Vierailija
2/8 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ihmisillä on omat tapansa monissa asioissa, joten eiköhän tässäkin. Itse en ole reiluun 10 vuoteen ollut ristiäisissä, mutta meidän tyttäremme ristiäisissä jokaisella vieraalla oli jonkinnäköinen lahja pikkuiselle. Ei sen välttämättä tarvitse olla mikään ihmeellinen, kunhan muistaa jollakin tavalla. Itse en osaa mennä edes kylään ilman viemisiä, joten en osaisi mennä ristiäisiinkään ilman pientä lahjaa. Riippuu varmaan näistä ystävistäsikin, millaisia ovat? Mahtavatkohan odottaa lahjaa ja onko teillä yleensä ollut tapana vaihdella lahjoja?

Lähimmiltä sukulaisilta ja lapsen kummeilta tuli hintavimmat lahjat (kultasepänliikkeestä ostettuja valokuvakehyksiä ja koriste-esineitä kaiverruksineen), muilta tuli mm. mekkoja, kylpypyyhe, valokuvakansio. Isomummot laittoivat kumpikin pesämunan pikkuisen tulevalle tilille. Kaikki lahjat olivat mielestämme ihania ja tarpeellisia.

Jos sinusta tuntuu vähänkin siltä, ettet " kehtaa" mennä ilman lahjaa, niin eiköhän silloin pieni paketti olisi paikallaan? Esim. valokuvakansio vauvan kuville on varmasti tarpeellinen monessa perheessä. Meillä on ensimmäinen 200 kuvan kansio jo miltei täynnä.. :)

-Pilkku & Sara-Ellen 4 kk-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäisethän on juhla, ja ainahan juhlan sankaria lahjotaan.

Eri juttu on sitten, minkä arvoisen lahjan vie, tarkoitushan on tärkein!

Eikä vaatekaan ole mun mielestä yhtään huono idea, kunhan vie sen kokoisen, että se mahtuukin jonkin aikaa. Lahjakortti on myös kiva juttu, siinä tosin se summa tulee ilmi.

Vierailija
4/8 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kai ristiäisiin viedään jotain. Kun meidän vauva kotiutui, saimme yhdeltä ystävältämme vauvan hammasharjan ja toiselta ensilusikan. Molemmat todella tarpeellisia ja jäivät erityisen hyvin mieleen. Ja jos olette jo jotain vieneet, eivän nämä maksa paljon =)

Vierailija
5/8 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olivatkin pääasiassa lähisukulaisia, joten sinänsä ihan ymmärrettävää =) Ainoastaan yksi ystäväni ei tuonut kuin kukkasen, mikä oli ymmärrettävää, koska kyseessä oli opiskelija, jonka talous ei paras mahdollinen ole ja oli jo muistanut meitä käydessään synnärillä katsomassa =D Eli ehkä en itse menisi ihan ilman mitään, vaan veisin edes jotain pientä mukanani.

Vierailija
6/8 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olimme kutsuneet myös muutamia ystäviä tasapainottamaan vierasmäärää (= äidin puoleista sukua on enemmän kuin isän) ja heille ilmoitimme että emme odota heiltä mitään lahjoja. Paras lahja olisi jos he pääsisivät paikalle juhlistamaan päivää kanssamme. No, vieraat tulivat kuitenkin lahjojen kanssa jotka tietenkin kiitollisina otettiin vastaan.

Eli kai se nykyisin on tapana jotain viedä, mutta itse en katsoisi pahasti jos joku olisi ilmaantunut ilman lahjaakin. Hyvä lahjavinkki voisi olla esim. satukirja tai ruokailuvälinesetti.

Vierailija
7/8 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni suvussa on ollut tapana viedä lahja ristiäisiin, omassa suvussani taas ei. Meidän vauvamme ristiäisissä miehen suku kantoi siis lahjoja lapselle, mutta omat sukulaiseni eivät... eikä se tuntunut kenestäkään oudolta. Minun sukulaiseni olivat käyneet katsomassa vauvaa jo ennen ristiäisiä ja toivat jo silloin pienet tuliaiset. Jokainen tavallaan siis ;)

Vierailija
8/8 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Taidan ostaa jonkun kivan kirjan, josta oma muksu on tykännyt. Hyvät kirjat kestää aikaa. Meilläkin luetaan vielä omia rakkaita Elsa Beskowiani.