Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lihoa raskaana tarpeeksi?

Vierailija
08.11.2017 |

Minun tulisi lihoa nyt raskaana ollessani loppuaika puoli kiloa viikossa. En ole koskaan ollut erityisen nälkäinen ihminen, enkä ole nytkään. Olen pieniruokainen. Syön kyllä kaikkea, minulla ei ole mitään rajoitteita, enkä ole eläissäni ajatellut painoani tai ruokailutottumuksiani, koska tiedän että ne ovat hyvät. Paino on aina pysynyt kutakuinkin samana (hoikka, ei alipainoinen) ja olen aina syönyt mitä mieli tekee, mikä on käytännössä hyvin monipuolista ruokaa.

Nyt on kuitenkin niin, että lapsen vuoksi olisi lihottava kunnolla. Ruokahaluni vaan ei ole kasvanut. En ole onnistunut lihomaan toivottua tahtia, vaikka vasta toisella kolmanneksella olen. Tähän asti en ole edes yrittänyt erityisemmin lihoa, olen vain mennyt, kuten aina ennenkin eli syönyt sen verran kuin on nälkä ja olettanut, että kehoni "lisäisi" nälkää luonnostaan. Mutta ei ole lisännyt.

Pitäisikö minun alkaa ostaa jotain nälkiintyneille tarkoitettuja super energiapitoisia juomia? Tämmöisiä kai myydään apteekeissa? Vai alkaa syödä enemmän kaloripitoista ruokaa (pähkinöitä, suklaata?)? Määrällisesti en voi "pakottaa" itseäni syömään enempää kuin kykenen, joten muut keinot on keksittävä. Ruuan laatua on muutettava.

Mitkä ruuat on lihottavia? Siis terveellisistä normaaleista ruuista, toki sipsi ja karkit lihottaa sokerin ja rasvan avulla, mutta niillä ei varmasti ole hyvä alkaa paikkaamaan tätä energiantarvetta, vaikka ovatkin pieniä kooltaan ja kaloririkkaita.

Esim. Eilen söin ruuaksi spagetti bolognesea. Pastaa, jossa vähän voita, tomaattimurskaa, sipulia ja jauhelihaa (sika-nautaa eli rasvaisempaa).

Oliiviöljy ei tällä hetkellä oikein maistu, mutta voi maistuu. Pistän nyt voita leivän päälle, mutta ruuanlaitossa olen kyllä aina käyttänyt oikeaa voita. Oliiviöljyn syömistä yritän lisätä, mutta se tosiaan maistuu tällä hetkellä vähän pahalta, ehkä parin viikon päästä helpottaa ja voin alkaa syömään esim desin oliiviöljyä päivässä lisänä.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoikan ole mitään pakkoa lihoa, lapsi ottaa kyllä tarvitsemansa. Mun tyttäreni on nyt 20 viikolla lihonut kilon, eli vauva on ottanut tarvitsemansa hänestä ja hänen painonsa on pudonnut. Ihan hyvä että on varaa sitten loppuvaiheessa jos paino lähtee nousemaan.

Itse kärsin niin pahasta refluxista viimeisen raskauden aikaan että paino nousi raskausaikana 3,5 kg ja laitokselle jäi 5,5kg eli kaikki mitä vauva ja raskaus tarvitsi. Aiemmissa raskauksissa lihonut n 8 kg oman lähtö bmin ollessa 19. Eikä kukaan kehottanut syömään enempää! Vain anorektikkojen ja muuten nälkiintyneiden pitää syödä enemmän kuin normaalisti.

Vierailija
22/22 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista hyvistä vinkeistä! Avokadot ja banaanit varsinkin aion ottaa välipaloiksi. Juustoista minun pitää ottaa vielä vähän selvää, että uskaltaisin syödä niitä enemmän/monipuolisemmin.

Huvittavia kommentteja kaikki nämä "ei tarvitse" ja "ei ole mahdollista" ja "sikiö ottaa tarvitsemansa". Itselläni on kuitenkin toiveissa pysyä hyvässä kunnossa ihan itsekin, ei vain vauva. Ja varmasti vauvakin voi paremmin, mikäli itse olen hyvässä "lihassa" ja muutenkin normaalissa kunnossa. Raskaus ottaa osansa vartalostani, ja aivan ehdottomasti haluan pitää oman vartaloni kunnossa, näin voin paremmin, olen energinen enkä esimerkiksi voipunut, riutunut ja nuutunut. En oikein ymmärrä, mitä ideaa on vauvapalstalla olla pätemässä muiden asioihin, miten he tietävät paremmin aloittajan asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi