Ei kai kukaan täällä kuvittele, että becel on terveellistä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 vuotta sitten markkinoilla olleisiin jenkkimargariineihin mielipiteensä perustavat salaliittoteoreetikot täällä taas vauhdissa. Kuinka söpöä. Kertoo vain siitä, miten helppo nykypäivän käärmeöljykauppiaiden on netin välityksellä höynäyttää hyväuskoisia hölmöjä.
Käärmeöljykauppiailla tarkoittanet rypsiöljybisnestä, margariinibisnestä ja lääketeollisuutta yhdessä? Kansankielellä sanottuna sairausteollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no minulle tuota suositteli lääkäri, eikä tuo nyt lukaistessa näytä sisältävän mitään järkyttävän tappavaa tai vaarallista.
Oikeesti huvittaa tuo usko, että lääkärit tietää jotain ravinnosta ja terveydestä. Heidät on koulutettu hoitamaan sairauksia, ei terveyttä. Lääkärien koulutukseen ei kuulu ravinto.
Tarkoitat kai, että heidät on koulutettu lukemaan käypä hoito-suosituksesta mitä lääkkeitä milloinkin on sopivaa kirjoitella. Käypä hoito-oppaan takana taas on tahot, jotka lääketeollisuus on hyvin voidellut tehtäväänsä. Oikein hyvin.
Joo, no näinhän se oikeasti menee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no minulle tuota suositteli lääkäri, eikä tuo nyt lukaistessa näytä sisältävän mitään järkyttävän tappavaa tai vaarallista.
Oikeesti huvittaa tuo usko, että lääkärit tietää jotain ravinnosta ja terveydestä. Heidät on koulutettu hoitamaan sairauksia, ei terveyttä. Lääkärien koulutukseen ei kuulu ravinto.
Tarkoitat kai, että heidät on koulutettu lukemaan käypä hoito-suosituksesta mitä lääkkeitä milloinkin on sopivaa kirjoitella. Käypä hoito-oppaan takana taas on tahot, jotka lääketeollisuus on hyvin voidellut tehtäväänsä. Oikein hyvin.
Täydennyskoulutus lääkefirmojen käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Becel: vesi, auringonkukkaöljy, pellavaöljy,rypsiöljy. palmuöljy, suola, emulgointiaineet, säilöntäaine, happo, luontainen aromi, A- ja D2 vitamiinit
Voi: kerma, suola
Voin kohdalta unohtui transrasva, joka tappaa kuin Zyclon B Auschwitzissa.
Ja sinun kohdalta puuttuu tieto, mitä se voin transrasva on ja miten se eroaa kovetetuissa kasvirasvoissa olevasta transrasvasta.
Lääkärinoikeutensa menettäneen tohtori Pingpongin kirjasta huolimatta ne eivät eroa mitenkään.
"Most artificial trans fats are chemically different from natural trans fats."
https://en.wikipedia.org/wiki/Trans_fat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärithän eivät ravinnosta paljonkaan tiedä. Hehän ehdottavat aina sitä, mitä "suositukset" sanoo. Sä et varmasti ymmärrä lukemaasi.
Ja sinun ylimaallinen tietämyksesi asiaan on mikä? Mistähän olet ajatellut näiden suositusten tulevan? Olet ehkä etäisesti luullut, vaikket ehkä ymmärtänyt, ravitsemissuositusten sisältävän mm. Runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä, täysjyväviljoja, ja pehmeitä rasvoja.
Lääkärit eivät pelkästään hoida jo olemassa olevaa katastrofia, heillä on myös tietämys perusasioista terveydestä ja ravitsemuksesta.
Sulle kerrottakoon (koska et varmaankaan tiedä) että ravintosuositukset tulevat ravitsemusneuvottelukunnalta, jonka jäsenet ovat suurimmaksi osaksi ruokateollisuuden hallitusten jäseniä. Ihan julkista tietoa ja jokaisen saatavissa.
Vierailija kirjoitti:
Becel: vesi, auringonkukkaöljy, pellavaöljy,rypsiöljy. palmuöljy, suola, emulgointiaineet, säilöntäaine, happo, luontainen aromi, A- ja D2 vitamiinit
Jos lääkärit suosittelee beceliä, niin kyllä täytyy ihmetellä, miksi.
Käytän vain voita, margariinit jää kauppaan. Haluan huolehtia terveydestäni.
Statineiden(kolestrolilääke) haittavaikutuksiin taas lääkettä! Ei ihme että lääketeollisuus kukoistaa!
Vierailija kirjoitti:
Noita on voissa vain jos teet sitä itse...
Kaikkea ei tarvitse listata tuoteselosteeseen, FYI
T: voita suomalaisessa isossa meijerissä tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt kertoa, että mitä levitettä siihen leivälle kuuluu laittaa??
Voi on paha ja margariini on paha...Kasviöljy ;)
Itse käytän oliiviöljyä, silloin harvoin kun syön leipää ilman ruokaa. Ruoan kanssa syötävälle leivälle en laita mitään, mutta jos muuten syön leipää, vaikka viinin ja juuston kanssa, laitan tassille hyvää oliiviöljyä ja ripauksen suolaa, ehkä vähän yrttejäkin ja dippaan leivästä repäisemiäni paloja siihen.
Jos on terve, niin kai silloin voi syödä mitä haluaa.
Itselläni on matala-asteinen tulehdus ja yritän nyt sitä lieventää ruokavaliolla. Olen opetellut käyttämään leivän päällä pähkinälevitettä tai en mitään, Vehnän olen jättänyt pois ja sokerin tietysti ja yritän käyttää vain oliiviöljyä ruuanlaitossa ja herkuksi kovia juustoja. Paljon kasviksia ja marjoja kohtuullisesti kanaa ja kalaa. Varmaan kokeeksi pitäisi kaikki maitotuotteet unohtaa.
Joku uusi avokado- tai vastaava levite on markkinoilla, mutta maistuu aika lailla sille, kuin kuvittelisin talitiaisille syötettävien talipallojen maistuvan, joten ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita on voissa vain jos teet sitä itse...
Kaikkea ei tarvitse listata tuoteselosteeseen, FYI
T: voita suomalaisessa isossa meijerissä tehnyt
No kerro toki mitä kaikkea siihen voihin lisätään, kun kerran oikein asiantuntijaksi itsesi julistit.
Vierailija kirjoitti:
Jos on terve, niin kai silloin voi syödä mitä haluaa.
Itselläni on matala-asteinen tulehdus ja yritän nyt sitä lieventää ruokavaliolla. Olen opetellut käyttämään leivän päällä pähkinälevitettä tai en mitään, Vehnän olen jättänyt pois ja sokerin tietysti ja yritän käyttää vain oliiviöljyä ruuanlaitossa ja herkuksi kovia juustoja. Paljon kasviksia ja marjoja kohtuullisesti kanaa ja kalaa. Varmaan kokeeksi pitäisi kaikki maitotuotteet unohtaa.
Joku uusi avokado- tai vastaava levite on markkinoilla, mutta maistuu aika lailla sille, kuin kuvittelisin talitiaisille syötettävien talipallojen maistuvan, joten ei jatkoon.
Ei terveenkään kannata ihan mitä tahansa syödä. Saattaa sairastua.
Professori Salmisella on kyllä fiksut ajatukset http://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/merkittava-puheenvuoro-rasvak…
"Ravitsemussuositukset ovat vuosikymmeniä korostaneet ylimalkaisesti hiilihydraattien määrää ravinnossa erittelemättä niiden laatua. Rasvan ja erityisesti tyydyttyneiden rasvahappojen (SAFA) määrää on samalla voimakkaasti rajoitettu ja painotettu monityydyttymättömien rasvahappojen (PUFA) tärkeyttä kiinnittämättä huomiota kummankaan rasvahapporyhmän sisäisiin laatueroihin. Kasviöljyjen kemiallisessa hydrauksessa syntyneet, sydänhaitalliset trans-rasvahapot (TFA) ovat hiipineet ravintoomme PUFA-suosituksen myötä.
Väestö on lihonut ja kakkostyypin diabetes on lisääntynyt kilvan ravitsemussuositusten painotusten kanssa. Ravitsemusvalistuksen erityinen kohde, sydän- ja verisuonikuolleisuus, on säilynyt johtavana kuolinsyynä, jos tosin siirtynyt aikaisempaa vanhempiin ikäluokkiin.
Konsensusryhmältä kannanotto
Tanskalainen professori Arne Astrup on koonnut seitsemäntoista tunnettua rasvatutkijaa käsittävän ryhmän tarkastelemaan nykytiedon valossa SAFAn yhteyttä sydän- ja verisuonitautiin (CHD). Erityisesti on tarkasteltu tilannetta, missä SAFA korvattaisiin PUFAlla, mutta myös kertatyydyttymättömillä rasvahapoilla (MUFA) tai hiilihydraateilla.
Konsensusryhmä on nyt julkaissut merkittävän kannanottonsa (Astrup ym. 2011), joka osin toistaa jo aiemmin esitettyjä näkemyksiä, mutta tuo paljon uutta raikasta näkemystä kiisteltyyn aihepiiriin. Ryhmään ei kuulunut yhtään suomalaista.
Olen julkaissut 2000-luvulla Kehittyvä Elintarvike -lehdessä 5-osaisen kirjoitussarjan rasvoista ravitsemuksessa ja terveydessä (Salminen 2003,2005,2007,2010,2011). Toivoin kirjoitusten herättävän keskustelua lehdessä. Näin ei tapahtunut. Siksi nyt onkin syytä kriittisesti tarkastella näiden katsausten sanomaa arvovaltaisen konsensusryhmän kannanoton valossa."
jne.
On kaksi eri ei automaattisesti toisiinsa liittyvää asiaa kolesterolin lasku ja valtimoriskin lasku.
Oon nyt varmaan 10 vuotta käyttänyt beceliä, margariineja 20 vuotta. Vielä hengissa, raportoin seuraavan kerran 10 vuoden päästä.