Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysturvan aktiivimalli

Vierailija
07.11.2017 |

1.1.2018 on tulossa työttömien tukiin ns aktiivimalli. Vaikuttaako tämä niihin henkilöihin, jotka saavat liitosta rahansa? Ilmeisesti siis ei, mutta kunhan varmistelen. On muuten aika tiukat ehdot, voi olla aika hiljaista löytää parhaalla tahdollakaan vaatimukset täyttäviä toimia.

"Täyden työttömyysetuuden saaminen edellyttää, että 65 maksupäivän ajanjaksoon sisältyy vähintään 18 tuntia työskentelyä tai osallistumista työllistymistä edistävään toimenpiteeseen. Muutoin työttömyysetuutta leikataan 4,65 %/pv seuraavan 65 maksupäivän ajaksi. Käytännössä leikkaus tarkoittaa noin yhden työttömyyspäivän korvausta, joka on 32,40 e/pv."

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sanotut aktiivipäivät saa suoritettua palkkatyössä, yritystoiminnassa tai osallistumalla työllistymistä edistäviin palveluihin. Näitä ovat muun muassa työvoimakoulutus, omaehtoinen opiskelu ja työkokeilu."

Miten omaehtoinen opiskelu todennetaan? Sitähän nimittäin teen koko ajan, minkä työnhaulta ehdin, ja sen katson parhaiten edistäväni työllistyistäni.

Luultavasti tätä pikku detaljia ei ole aktiivimallia suunniteltaessa edes ajateltu.

Mun pitää toimittaa välillä työkkäriin selvitys opintojen etenemisestä. Jos ovat epäileväisiä, varmistavat vielä koululta asian. Poissaoloja ei saa olla ja jos on pakko vaikka lapsen sairaalakäynnin vuoksi olla pois, niin kaikesta pitää säilyttää itsellä vaadittavat dokumentit, kun saattavat yhtäkkiä vaatia selvityksen poissaoloista. Jos sattuu vaikka pska päivä sun asioista vastaavalle virkailijalle. Ovat olleet todella inhottavia ja epäkohteliaita, onneksi olen saanut vähintään hyviä arvosanoja niin ei ole tarvinnut avata enempää opintojen kulkua heille.

Koululta? Siis eihän opiskeluun mitään koulua tarvita, eikä sellaista työttömällä saa ollakaan ilman työkkärin lupaa.

Mulle on nyt ihan parasta se, että opiskelen itsekseni moderneja web-teknologioita kotona. Eli päivitän alan osaamistani. En tarvitse siihen mitään koulua, osaan jo opiskella ihan itse.

Luulen että sitten kun valmistun ja siirryn työelämään, olet ihan hyvilläsi että olen käynyt koulua 😅

Puhuttiin nyt vähän eri asiasta. Käy sinä kouluasi ihan rauhassa. Minä puhun työttömästä, joka ei edes saa hakeutua päätoimiseksi opiskelijaksi ilman työkkärin lupaa. Työttömästä, joka on jo koulua käynyt ja parikin tutkintoa suorittanut, joka osaa opiskella itsekin ja tietää mitä kannattaisi opiskella, ja opiskelee sitä omin päin.

Vierailija
22/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että kannattaisiko perustaa koulutusfirma "omaehtoisille" IT-alan opiskelijoille. Saisivat opiskella rauhassa ihan itse, vähän seuraisin edistymistä (ja samalla oppisin lisää minäkin).  Tällaisten työllisyyspalveluiden tarjoajathan taitavat saada aika hyvin rahoitustakin nykyään? Ja minulla on myös alan ammatillisen opettajan koulutus, eli vaikuttaisin pätevältä tuollaista pyörittämään. Siinähän voittaisivat kaikki, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä niille työmaata vähäksi aikaa,kun selvittelevät missä ollaan 18 tuntia oltu vai ollaanko missään.

Lasketaankohan tuohon vain työkkärin määräämät paikat vai saisikohan opiskella vaikka tuon ajan opistossa tms.

On tämä perkele kummaa toimintaa kun ensin ei saa tehdä mitään tai tuet katkeaa ja nyt siihen sitten pakotetaan.

Vierailija
24/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä tuota mallia ollenkaan mutta tarkoittaa ilmeisesti sitä että on varauduttava ensi vuonna siihen että työttömyyskorvaus on jatkuvasti 5% alempi

Vierailija
25/44 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkinkenkää kirjoitti:

en ymmärrä tuota mallia ollenkaan mutta tarkoittaa ilmeisesti sitä että on varauduttava ensi vuonna siihen että työttömyyskorvaus on jatkuvasti 5% alempi

Kyllä, huhtikuusta alkaen.

Vierailija
26/44 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ansiosidonnaisesta eli kassan ja liiton rahoista otetaan tuo vähennys.

Omaehtoinen opiskelu tarkoittaa että olet sopinut työkkärin kanssa opiskelevasi jossain koulussa työttömyystuilla. Jos kotona/kansalaisopistossa/nettilukiossa opettelet mitä tahansa se ei liity tähän.

Tammikuussa alkaa ensimmäinen 3 kk seurantajakso jolloin saa vielä normaalia tukea. Siitä eteenpäin sitten riippuu täyttyykö ehdot.

Vähennyksiä ei kasaannu päällekkäin.

Vierailija
27/44 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisella toi tulee paljon kalliimmaksi.

Ja sairaana ei voi mennä töihin, ja eläkkeelle ei pääse kuin vasta omissa hautajaisissaan.

Taitaa olla paras mennä tekeen harakirit eduskuntaan.

Vierailija
28/44 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/44 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kuulleet tästä tarkemmin?

Vierailija
30/44 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ytk tiedotti jäsenilleen.

Vierailija
31/44 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkinkenkää kirjoitti:

Ainahan voit viikoksi ilmoittautua jollekin "näin täytät CV:n"-kurssille aina uudestaan ja uudestaan, mikäli vaan mahtuu.

Vierailija
32/44 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkuri iskee. Säästäkää. Lopetetaan kotimainen kulutus ja toki muukin.

Säästetään myös veronmaksajien rahat eikä mennä niille kursseille.

Vierailija
33/44 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs meinaat tehdä?

Vierailija
34/44 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omalla kohdallani tehnyt riskiarvioita asiaan liittyen ja luonnostellut kulukuuria ensi vuodeksi ja siitä eteenpäin. Edustamani yhtiön eli itseni prioriteetti on jatkossakin selviytyminen minimaalisilla resursseilla pitäen huoli siitä että mitään yllättäviä kulueriä ei tule. Se mikä nyt käytettävissä olevilla tiedoilla on kohdallani varmaa on se, että ensi vuodesta alkaen työttömyyskorvaus on sitten se reilu 30 euroa pienempi per kuukausi. Todennäköisesti tulen vähentämään ruoan kulutusta sekä käytännössä lopetan vaatteiden ostamisen ja alan parsimaan itse.

Vierailija
35/44 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen omalla kohdallani tehnyt riskiarvioita asiaan liittyen ja luonnostellut kulukuuria ensi vuodeksi ja siitä eteenpäin. Edustamani yhtiön eli itseni prioriteetti on jatkossakin selviytyminen minimaalisilla resursseilla pitäen huoli siitä että mitään yllättäviä kulueriä ei tule. Se mikä nyt käytettävissä olevilla tiedoilla on kohdallani varmaa on se, että ensi vuodesta alkaen työttömyyskorvaus on sitten se reilu 30 euroa pienempi per kuukausi. Todennäköisesti tulen vähentämään ruoan kulutusta sekä käytännössä lopetan vaatteiden ostamisen ja alan parsimaan itse.

Hienoa! Tällä linjalla mennään.

Vierailija
36/44 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivista tässä on se, että normipainon jälkeen minusta tulee jälleen hoikka, sillä joudun pihistämään ruoasta, kun ensi vuonna ään työttömäksi. Ehkäpä sitten on helpompi löytää joku sugardaddy yllättävien menojen rahoittajaksi.

Vierailija
37/44 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tulkitsen tuon tarkoittavan että korvaus ei pienene pienenemistään, mutta pysyy vajaa 5% pienempänä kunnes osallistuu johonkin. Tällä mallilla oli tarkoitus pienentää työttömyyskorvausta siten, että voidaan sanoa että niitä ei pienennetty. Mutta toi noin 5% leikkaus lienee tulossa nyt monelle pysyvästi. Näin itse tuon ymmärrän.

http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tyottoman-aktiivisuus-vaikutt…

Vierailija
38/44 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä niille työmaata vähäksi aikaa,kun selvittelevät missä ollaan 18 tuntia oltu vai ollaanko missään.

Lasketaankohan tuohon vain työkkärin määräämät paikat vai saisikohan opiskella vaikka tuon ajan opistossa tms.

On tämä perkele kummaa toimintaa kun ensin ei saa tehdä mitään tai tuet katkeaa ja nyt siihen sitten pakotetaan.

Turha toivo. Omaa aktiivisuutta ei saa todellisuudessa olla opiskelun suhteen yhtään tai tuet katkaistaan kokonaan. TE-keskus katsoo, että opiskelusi on este työllistymiselle ja laittaa sinut päätoimiseksi opiskelijaksi, jolloin et ole enää oikeutettu työttömyystukeen.

Ainoastaan TE-keskuksen tarjoamat pupuaskartelukurssit ovat sallittuja. En kyllä ymmärrä, miten tämä parantaa työttömäksi jääneiden työllistymismahdollisuuksia, mutta näin hallitus Sipilän johdolla on suuressa viisaudessaan päättänyt.

Vierailija
39/44 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sanotut aktiivipäivät saa suoritettua palkkatyössä, yritystoiminnassa tai osallistumalla työllistymistä edistäviin palveluihin. Näitä ovat muun muassa työvoimakoulutus, omaehtoinen opiskelu ja työkokeilu."

Miten omaehtoinen opiskelu todennetaan? Sitähän nimittäin teen koko ajan, minkä työnhaulta ehdin, ja sen katson parhaiten edistäväni työllistyistäni.

Luultavasti tätä pikku detaljia ei ole aktiivimallia suunniteltaessa edes ajateltu.

Mun pitää toimittaa välillä työkkäriin selvitys opintojen etenemisestä. Jos ovat epäileväisiä, varmistavat vielä koululta asian. Poissaoloja ei saa olla ja jos on pakko vaikka lapsen sairaalakäynnin vuoksi olla pois, niin kaikesta pitää säilyttää itsellä vaadittavat dokumentit, kun saattavat yhtäkkiä vaatia selvityksen poissaoloista. Jos sattuu vaikka pska päivä sun asioista vastaavalle virkailijalle. Ovat olleet todella inhottavia ja epäkohteliaita, onneksi olen saanut vähintään hyviä arvosanoja niin ei ole tarvinnut avata enempää opintojen kulkua heille.

Koululta? Siis eihän opiskeluun mitään koulua tarvita, eikä sellaista työttömällä saa ollakaan ilman työkkärin lupaa.

Mulle on nyt ihan parasta se, että opiskelen itsekseni moderneja web-teknologioita kotona. Eli päivitän alan osaamistani. En tarvitse siihen mitään koulua, osaan jo opiskella ihan itse.

Useimmat työnantajat vaativat kuitenkin koulun virallisen tutkintotodistuksen. Tämä pätee ainakin muilla aloilla kuin IT-alalla.

Vierailija
40/44 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha toivo. Omaa aktiivisuutta ei saa todellisuudessa olla opiskelun suhteen yhtään tai tuet katkaistaan kokonaan. TE-keskus katsoo, että opiskelusi on este työllistymiselle ja laittaa sinut päätoimiseksi opiskelijaksi, jolloin et ole enää oikeutettu työttömyystukeen.

Ainoastaan TE-keskuksen tarjoamat pupuaskartelukurssit ovat sallittuja. En kyllä ymmärrä, miten tämä parantaa työttömäksi jääneiden työllistymismahdollisuuksia, mutta näin hallitus Sipilän johdolla on suuressa viisaudessaan päättänyt.

Ministerien kavereill luvattiin bisneksiä. Ja kun ei niitä kolmen kuukauden haastatteluja sopinutkaan teettää yksityisillä firmoilla, kun piti lakeja noudattaa, keksittiin lisätä koulutusbisnestä näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme