Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysturvan aktiivimalli

Vierailija
07.11.2017 |

1.1.2018 on tulossa työttömien tukiin ns aktiivimalli. Vaikuttaako tämä niihin henkilöihin, jotka saavat liitosta rahansa? Ilmeisesti siis ei, mutta kunhan varmistelen. On muuten aika tiukat ehdot, voi olla aika hiljaista löytää parhaalla tahdollakaan vaatimukset täyttäviä toimia.

"Täyden työttömyysetuuden saaminen edellyttää, että 65 maksupäivän ajanjaksoon sisältyy vähintään 18 tuntia työskentelyä tai osallistumista työllistymistä edistävään toimenpiteeseen. Muutoin työttömyysetuutta leikataan 4,65 %/pv seuraavan 65 maksupäivän ajaksi. Käytännössä leikkaus tarkoittaa noin yhden työttömyyspäivän korvausta, joka on 32,40 e/pv."

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa ton leikkauksen vastaan, niin mitä 65 päivän jälkeen tapahtuu, jos ei vieläkään ole osallistunut mihinkään? Leikataanko taas seuraavaksi kuukausiksi? Lasketaanko leikkaus siitä alkuperäisestä summasta vai jo kertaalleen leikatusta?

Vierailija
2/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää mennä töihin että saa työttömyyskorvausta. Derp.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäkysymys, jatkuuko tuo aina vain vähentävänä, jos ei löydä työtä tms? Eli väheneekö tuo aina nollaan euroon saakka? Eli jos minua ei ikinä palkattaisi, tai valittaisi kouluun, niin voisiko minulla teoriassa olla edessä tilanne, etten saisi lainkaan työttömyysetuutta?

"Työttömyysetuuden määrä palautuu normaaliksi, kun aktiivimallin ehdot 65 maksupäivän ajalta täyttyvät.

Niin sanotut aktiivipäivät saa suoritettua palkkatyössä, yritystoiminnassa tai osallistumalla työllistymistä edistäviin palveluihin. Näitä ovat muun muassa työvoimakoulutus, omaehtoinen opiskelu ja työkokeilu."

Vierailija
4/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulkitsen tuon tarkoittavan että korvaus ei pienene pienenemistään, mutta pysyy vajaa 5% pienempänä kunnes osallistuu johonkin. Tällä mallilla oli tarkoitus pienentää työttömyyskorvausta siten, että voidaan sanoa että niitä ei pienennetty. Mutta toi noin 5% leikkaus lienee tulossa nyt monelle pysyvästi. Näin itse tuon ymmärrän.

Vierailija
5/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, tuo on STM:n hallinnonalaa, ei TM:n, joten koskee vain STM:n rahoittamia työttömiä henkilöasiakkaita.

Vierailija
6/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärit, työnantajat ja työvalmentajat ovat jo tyrmänneet tuon ja pitävät sitä harvinaisen typeränä päätöksenä joka lisää turhaa töitä kaikille.

Vierailija
7/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu mitä osallistuminen työllistymistä edistävään toimenpiteeseen tarkoittaa; puhelua, tarkoituksetonta hakemusta, infoklubia, askartelua ja laululeikkiä..?

Vierailija
8/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sanotut aktiivipäivät saa suoritettua palkkatyössä, yritystoiminnassa tai osallistumalla työllistymistä edistäviin palveluihin. Näitä ovat muun muassa työvoimakoulutus, omaehtoinen opiskelu ja työkokeilu."

Miten omaehtoinen opiskelu todennetaan? Sitähän nimittäin teen koko ajan, minkä työnhaulta ehdin, ja sen katson parhaiten edistäväni työllistyistäni.

Luultavasti tätä pikku detaljia ei ole aktiivimallia suunniteltaessa edes ajateltu.

Vierailija
9/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten omaehtoinen opiskelu todennetaan? Sitähän nimittäin teen koko ajan, minkä työnhaulta ehdin, ja sen katson parhaiten edistäväni työllistyistäni.

Luultavasti tätä pikku detaljia ei ole aktiivimallia suunniteltaessa edes ajateltu.

Mun pitää toimittaa välillä työkkäriin selvitys opintojen etenemisestä. Jos ovat epäileväisiä, varmistavat vielä koululta asian. Poissaoloja ei saa olla ja jos on pakko vaikka lapsen sairaalakäynnin vuoksi olla pois, niin kaikesta pitää säilyttää itsellä vaadittavat dokumentit, kun saattavat yhtäkkiä vaatia selvityksen poissaoloista. Jos sattuu vaikka pska päivä sun asioista vastaavalle virkailijalle. Ovat olleet todella inhottavia ja epäkohteliaita, onneksi olen saanut vähintään hyviä arvosanoja niin ei ole tarvinnut avata enempää opintojen kulkua heille.

Vierailija
10/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoinen opiskelu on TE-toimiston hyväksymää (ainakin yleensä tutkintoon johtavaa) opiskelua, jonka ajalta saa työttömyyskorvausta ja jonka etenemistä TE-toimisto valvoo. Ominpäin opiskelu ei sitä ole ja siitä saattaa saada sanktioita, jos opiskelee työttömyyskorvauksella ominpäin!

Vierailija
11/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoinen opiskelu on siis hyvin harhaanjohtava termi.

Vierailija
12/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapatyöttömät taas nillittämässä heräämisensä jälkeen.

Menkää töihin.

Vierailija
13/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa tuossa se, kun sanotaan, että voi suorittaa yritystoiminnassa. Sehän ei ainakaan ennen ole ihan helppoa ollut, kun on pitänyt voida todistaa työkkärille, että yritystoiminta tosiaankin on osa-aikaista eikä estä kokoaikatyön vastaanottamista. Todella helposti ovat pistäneet tuet poikki. Oikeastikko nyt mahdollistetaan työttömille yrityksen perustaminen ilman kauheaa selvittelyä ja sotaa?

Vierailija
14/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pitää toimittaa välillä työkkäriin selvitys opintojen etenemisestä. Jos ovat epäileväisiä, varmistavat vielä koululta asian. Poissaoloja ei saa olla ja jos on pakko vaikka lapsen sairaalakäynnin vuoksi olla pois, niin kaikesta pitää säilyttää itsellä vaadittavat dokumentit, kun saattavat yhtäkkiä vaatia selvityksen poissaoloista. Jos sattuu vaikka pska päivä sun asioista vastaavalle virkailijalle. Ovat olleet todella inhottavia ja epäkohteliaita, onneksi olen saanut vähintään hyviä arvosanoja niin ei ole tarvinnut avata enempää opintojen kulkua heille.

Koululta? Siis eihän opiskeluun mitään koulua tarvita, eikä sellaista työttömällä saa ollakaan ilman työkkärin lupaa.

Mulle on nyt ihan parasta se, että opiskelen itsekseni moderneja web-teknologioita kotona. Eli päivitän alan osaamistani. En tarvitse siihen mitään koulua, osaan jo opiskella ihan itse.

Vierailija
15/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin enemmän rahaa jos lopettaisin opiskelun, en myöskään ole elämäntapatyötön. En vain ymmärrä miksi TE-toimistolla pitää olla niin ilkeitä työntekijöitä. Tietääkö joku säilyykö työttömyystuki ennallaan vielä vuodenvaihteessa vai putoaako entisestään?

Vierailija
16/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän vittua nyt taas.. 

Vierailija
17/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululta? Siis eihän opiskeluun mitään koulua tarvita, eikä sellaista työttömällä saa ollakaan ilman työkkärin lupaa.

Mulle on nyt ihan parasta se, että opiskelen itsekseni moderneja web-teknologioita kotona. Eli päivitän alan osaamistani. En tarvitse siihen mitään koulua, osaan jo opiskella ihan itse.

Luulen että sitten kun valmistun ja siirryn työelämään, olet ihan hyvilläsi että olen käynyt koulua 😅

Vierailija
18/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin.

Missä sinulla olisi tarjota paikka jonne voin mennä? 

Ja ei , turha tarjota työkkärin sivuja, ei niihin paikkoihin noin vain mennä. Nimim. "kokemusta on".

Vierailija
19/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee jännää. Leikataanko työttömyyspäivärahaa, jos et ole ollut töissä vai asumistukea, jos olet ollut ja paljonko ja mitä ja saako toimeentulotukea jne.

Vierailija
20/44 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan on huutava työvoimapula, töitä pitäisi siis riittää ihan kaikille! Eiku...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme