Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulu ahdistaa ja ketuttaa jo nyt, vaikka rakastan joulua :(

Masentunut jouluihminen
06.11.2017 |

Olen siis 30 vuotias lapseton nainen ja tähän asti joulua on vietetty miehen kanssa minun vanhemmillani. Joka vuosi jokin tai jotkin jouluperinteet ovat tippuneet pois, koska siskojeni kanssa olemme jo aikuisia ja meidän joulu näyttää nykyään tältä:

Ei riisipuuroa, ei joulukirkkoa, ei hautakynttilöitä. Ruoka viimeistään klo 11, jonka jälkeen avataan heti lahjat. Ja joulu oli vähän niinkuin sitten siinä. Minä ja puolisoni siivotaan keittiö ja ruuat pois. Tällä välin koko muu porukka menee joko päiväunille tai näpläämään kännykäänsä. Klo 18 kaikki heräilee, kun mummot ja sukulaiset tulevat joulukahville ja joulukahvin aikana ohjelmanumerona on aina sen tuotosten haukkuminen kenen tehtävä oli tuoda jotakin kahvipöytään. Kun kahvit on juotu, klo on noin. 18:15, koska kellekkään ei maistu, koska juuri ollaan syöty. Tämän jälkeen mummot ja papat pelaavat korttia sen parisen tuntia, jonka jälkeen/aikana olemme yleensä lähteneet kotiin.. Tähän toki vielä mummojen syyllistykset perään "joko te lähdette, kun vastahan me tultiin".

Em. ketuttaa suunnattomasti, eikä tuossa ole mitään jouluisaa tai tunnelmallista! Ilmoitin, että tänä vuonna emme ole tulossa, koska em. ei kiinnosta. No kauhea haloo ja syyllistys tästä sitten tuli ja meille oltiin vihaisia :O. Koitin hoitaa tilanteen aikuismaisesti ja ehdottaa mitä voitasiin tehdä, jotta joulu olisi enemmän yhdessä oloa esim. käydä ulkoilemassa yhdessä tai laulaa joululauluja tai katsoa yhdessä jokin elokuva tai jotakin, mutta mikään ei käy ei ja ei..

Olen jouluihminen ja rakastan ihmisten kanssa keskustelua ja kiireetöntä yhdessäoloa ja ahdistaa tämä haluttomuus! Joulusta on tullut väsynyt velvollisuus. Lahjojakaan ei enää aikuisten kesken osteta, kun joulu on lasten juhlaa sanoi äitini ja sisareni. No arvaatte varmaan ketä on se ainut lapseton pariskunta, joten lahja-automaatteja pitäisi tässä olla.

Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa? Joulu on perhejuhla, joten masentavaa, kun oma perhe on haluton. Miehellä on yksi sisko, mutta ei viitsitä siihenkään suuntaan olla enää lahja-automaatteja. 10-vuotta tätä tehtiin ilman, että edes joulukorttia saatiin.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas aika tuo 11. Ei mitään järkeä.

Vierailija
22/24 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin ennen joulusta, se oli suosikkijuhlani. Sitten äiti sairastui ja kuoli. Sen jälkeen on ollut aina loppuvuodesta ja joulun aikaan niin kipeän surullinen mieli ettei joulu tunnu enää oikein miltään. En saa tunnelmasta kiinni, en viitsi panostaa enkä tehdä mitään mitä ehkä voisin haluta. Valoköynnökset jäävät laatikoihinsa ja koti on vaan hirveän sotkun ja kaaoksen vallassa. Aattona aina itkettää.

Kierrän silti monessa paikassa, isän ja isovanhempien ja appivanhempien luona. Saan syödä jouluruokaa ja istua siisteissä ja kauniissa kodeissa hetken verran viihtymässä. Ilman tuota kulkemista minulla ei olisi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tässä tarinassa oltiin anopin luona. Muuten 100% sama

Vierailija
24/24 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkö ymmärtänyt lukemaani, vai kuinka kaikilla on vatsat täynnä iltakahvilla, vaikka on syöty klo 11?

Jos matka miehen kanssa jouluna kiinnostaa, niin eläimet vaan eläinhotelliin ja lähdette minne lystää.

Meillä on kaksi lasta, mutta yli 10 lapsetonta joulua ennen sitä. Alkuun menimme vuoronperään molempien vanhemmille, mutta jossain vaiheessa jäimme aatoksi kotiin ja vietimme joka kerta ihanan tunnelmallisen aaton kahdestaan. Pyhinä sitten kävimme sukuloimassa. Suosittelen!