Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä ihmisistä, joilla on huono itsetunto?

Vierailija
06.11.2017 |

Kukaan ei synny huonolla itsetunnolla, vaan sellainen kehittyy ympäristön vaikutuksesta, ja on tuurista kiinni, millainen ympäristö etenkin elämän alkuvaiheilla on. Itsetuntoon vaikuttaa kaikkein eniten juuri lapsuuden ja nuoruuden tapahtumat. Itsetuntoaan voi pyrkiä muuttamaan aikuisena, kun itse saa enemmän valtaa elämässään, mutta lapsuudessa ja nuoruudessa kehittynyt minäkäsitys on tiukassa, ja sitä voi olla erittäin vaikea muuttaa. Vaikka muuttumisessa jotenkin onnistuisi, siltä jossain sisällä elää aina se pikku versio omasta itsestä, muistuttamassa omasta vähäpätöisestä olemassaolostaan.

Ensivaikutelma on tärkeä – myös itsensä suhteen.

Mitä mieltä olet ihmisistä, joilla on huono itsetunto?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuntoakaan ei ole vain yhtää lajia. Mulla esim. on rautainen ammatillinen itsetunto mutta siviiliminä onkin sitten ihan päinvastoin.

Vierailija
2/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmalla on huono itsetunto joka suhteessa. En suhtaudu sen kummemmin kuin muihinkaan ihmisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn, koska AV:llä usein toisen oletettu huono itsetunto tuodaan esille moittivaan sävyyn. Mietityttää, että onko huono itsetunto todella niin "noloa" tai "väärin".

ap.

Vierailija
4/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla huono itsetunto?

ylänuoli = kyllä

alanuoli = ei

Vierailija
5/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn, koska AV:llä usein toisen oletettu huono itsetunto tuodaan esille moittivaan sävyyn. Mietityttää, että onko huono itsetunto todella niin "noloa" tai "väärin".

ap.

Tämä on ihan totta muuallakin kuin av:lla. Huono itsetunto on hyvin epämääräinen termi, mutta siihen sisältyy tosi negatiivisia assosiaatioita ihmisten mielissä (että henkilö ei tunne itseään, ettei voisi olla hyvä parisuhteessa jos on huono itsetunto jne. Vaikka kyllä huono itsetunto voi olla myös itseään toteuttava ennustus). 

Vierailija
6/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap.

Minua hieman ärsyttää täällä esiintyvä itsetuntojeesustelu. Jos jollakulla on miltein mikä tahansa ongelma, ratkaisuksi tarjotaan itsetunnon kohentamista. Ihan kuin kaikki ongelmat olisivat ihmisestä itsestään lähtöisin ja ratkaistavissa kehittämällä itsetuntoa, jonka heikkous on tietysti kyseisen henkilön omaa syytä.

Vierailija
7/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmillapa se hökkeli keikkuu siinä pintasaven päällä. Tämä vaikuttaa hyvältä, kunnes tulee tulva. Vahvat rakenteet täytyy kuitenkin paaluttaa mutakerrosten läpi peruskalliioon. Jo mudassa rämpivällä on oikea suunta, täytyy vain pysyä liikkeessä.

Vierailija
8/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on itsetunto, tietääkö kukaan kuka oikeasti itse on. Siihen vaikuttaa niin moni tekijä, eli menneisyys ja tämähetki.

Vierailija
9/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että ne jotka kokevat huonon itsetunnon olevan ongelma löytäisivät keinot tuntea olonsa paremmaksi ja itsetuntonsa paremmaksi.

Oma itsetuntoni on tietyillä osa-alueilla aika huono ja työskentelen asian kanssa. Eikä sillä ole väliä mitä mieltä jotkut muut olisivat musta jos sen tietäisivät. Jokaisella on omat juttunsa, enemmän ne niitä miettii.

Vierailija
10/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä mikä on huono itsetunto.. Välillä itseluottamus ja itsetunto ja itsevarmuus sekoitetaan toisiinsa.. :D

Ei se mun mielestä tee ihmistä huonommaks tai paremmaks, jos ei oo normaali tai hyvä itsetunto. Mutta parempi on ehkä normaali tai hyvä itsetunto, kun huono (tai sit ei? :D)... Vaikea selittää...

Vierailija
11/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin huonoitsetuntoinen ei särje ja kiusaa muiden elämää ja hae tukea liiaksi muista  ja esitä tahi väitä syyksi, että koska huono itsetunto, niin rahtusen yritän ymmärtää. - Saattaa tosin olla, että sen sijaan, että huonoitsetuntoinen kiusaaja ei itse myönnä tai tuo julki, että hänellä on huonoitsetunto, vaan me sivustaseuraajat tai huonoitsetuntoisen uhrit teemme tämän päätelmän hänestä (huonoitsetuntoisen) harjoittaman toiminnan perusteella. 

Vierailija
12/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itsetuntosi muuttunut elämäsi aikana jossain kohtaa huomattavasti? Esim. hyvästä huonoksi tai keskinkertaisesta surkeaksi tai huonosta hyväksi tai keskinkertaisesta erinomaiseksi. En tarkoita hetkittäisiä vaihteluja, vaan pysyvämpää kokonaisvaltaista käsitystä itsestä.

yläpeukku = kyllä

alapeukku = ei

Vierailija
13/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Minua hieman ärsyttää täällä esiintyvä itsetuntojeesustelu. Jos jollakulla on miltein mikä tahansa ongelma, ratkaisuksi tarjotaan itsetunnon kohentamista. Ihan kuin kaikki ongelmat olisivat ihmisestä itsestään lähtöisin ja ratkaistavissa kehittämällä itsetuntoa, jonka heikkous on tietysti kyseisen henkilön omaa syytä.

Ennen sanottiin että joku on kateellinen jos se tekee jotainmistä ei tykätty tai mitä ei ymmärretty, ja sitä käytettiin haukkumiseen. Nykyään ehkä sitten sanotaan että jollain on huono itsetunto (jotkut vielä sanovat että "sillä on huono omatunto" vaikka tarkoittavat itsetuntoa ;)) samalla tarkoituksella. Asettavat itsensä toisen yläpuolelle ja ehkä vielä antavat sieltä ohjeita toiselle miten elää elämäänsä tullakseen yhtä hyväksi ihmiseksi.

Ei kannata korvaansa lopsauttaa näille ihmisille, niiltä puuttuu yleensä ymmärrys ihmisyyteen ja siihen että jokainen meistä on oma yksilöllinen kokonaisuutensa jota ei patenttiratkaisuin korjata. 

Vierailija
14/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Tämä on ihan totta muuallakin kuin av:lla. Huono itsetunto on hyvin epämääräinen termi, mutta siihen sisältyy tosi negatiivisia assosiaatioita ihmisten mielissä (että henkilö ei tunne itseään, ettei voisi olla hyvä parisuhteessa jos on huono itsetunto jne. Vaikka kyllä huono itsetunto voi olla myös itseään toteuttava ennustus). 

Todella TYHMÄÄ ajatella negatiivisesti ihmisestä, joka ei tunne itseään. Vittu sellaiset on saatanoita. Vitun idiootteja suorastaan. Hekään eivät tunne itseään, kuvittelevat vain. Ja mitä se kenenkään napaa kaivaa, voiko joku huonoitsetuntoinen olla parisuhteessa?

Vierailija
15/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Todella TYHMÄÄ ajatella negatiivisesti ihmisestä, joka ei tunne itseään. Vittu sellaiset on saatanoita. Vitun idiootteja suorastaan. Hekään eivät tunne itseään, kuvittelevat vain. Ja mitä se kenenkään napaa kaivaa, voiko joku huonoitsetuntoinen olla parisuhteessa?

Usein kommentoidaan, että pitäisi hoitaa itsetunto ensin kuntoon, ennen kuin hakeutuu parisuhteeseen. Se on ihan älytöntä. Oma itsetuntoni pomppasi normaaliksi, kun aloin seurustella.

Vierailija
16/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos täysin rehellisiä ollaan niin en kyllä tykkää...

Vierailija
17/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolla itsetunnolla varustetut ihmiset eivät minua erityisemmin haittaa, ellei heidän käytöksensä heijastu omaan elämääni. Tällaisilla on usein tarve:

- Suorittaa elämää joka aihealueella, mikä monesti näkyy hyväksynnän ja kehujen kerjäämisellä muilta ihmisiltä, koska ei luoteta ja uskota siihen omaan tekemiseen vaan yritetään olla yli-ihmisiä eikä koskaan kuitenkaan olla itseensä tyytyväisiä 

- Kontrollointi, yritetään päsmäröidä, kontrolloida ja määräillä muita ihmisiä, että tuntee oman olemisen tärkeäksi ja arvokkaaksi ts. nostetaan itseä ylöspäin muiden kustannuksella

- Yleinen itsenäisyyden puute, ei pärjätä yksin missään tilanteessa vaan tarvitaan aina muiden mielipiteitä, tukea, rohkaisua, kehuja ja läsnäoloa

Vierailija
18/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itsetunto voi vaihdella! Lapsena olin todella huonoitsetuntoinen arka jännittäjä, jota joutui koulukiusatuksi.

Myöhäisteininä ja nuorena aikuisena itsetuntoni parani kohisten, kun löysin omanhenkisiä kavereita, sain onnistumisen kokemuksia, kaunistuin ja miehet piirittivät. Asuin hetken ulkomailla ja tunsin koko maailman olevan minulle auki.

No, nyt kolmekymppisenä tietyt elämän realiteetit ovat selvinneet ja tunnen itsetuntoni taas painuvan alaspäin. Nuoremmat pyyhältävät työelämässä ohi ja olen tajunnut olevani keskinkertainen monissa asioissa, joissa kuvittelin ennen olevani hyvä. Taisin rakentaa tuon nuoruuden "hyvän itsetuntoni" melko pinnallisten asioiden varaan ja pohjimmiltani olenkin paljon lähempänä sitä arkaa lasta, joka joskus olin.

Vierailija
19/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imagin_dragons666 kirjoitti:

No jos täysin rehellisiä ollaan niin en kyllä tykkää...

Miksi et tykkää ihmisistä, joilla on huono itsetunto?

Mistä tunnistat heidät, eli mistä tiedät olla tykkäämättä heistä?

Vierailija
20/31 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetunto ei ole väärin, eikä noloa, - se on vain ihmiselle itselleen ikävää - mutta huonon itsetunnon paikkaaminen toisia mollaamalla on sekä noloa että väärin.

Itsetunto (kokemus siitä, olenko riittävän hyvä vai en) on eri asia kuin itsetuntemus (tieto siitä, kuka ja millainen minä olen).