Miehet valmiimpia rikkomaan sukupuolirooleja?
Tämmöinen väite esitettiin palstalla.
Kirjoittajan perustelut:
- lyhyet miehet halukkaampia ottamaan pitkiä naisia kuin päin vastoin (uros isompi)
- alistuvia miehiä kymmenen kertaa enemmän kuin dominoivia naisia (mies vie)
- lääkärimiehelle käy hoitajanainen, lääkärinaiselle ei käy hoitajamies (mies elättäjä ja korkeammassa asemassa)
- toimintasankarinaiset suositumpia kuin kodinhenkimiehet (mies metsästää, nainen hoitaa kotia)
Onkohan oikeasti näin? Moni kyllä sanoo näin, mutta entäs tositilanteessa?
Kommentit (18)
Normaalia perhe-elämää katsoessa on helppo huomata naisten töiden muuttuneen yhteisiksi, mutta miesten työt ovat edelleen miesten töitä.
Kyllä toi todelta kuulostaa mitä tunnen kavereitani. Monelle ukolle käy melkeen mikä vaan..
Vierailija kirjoitti:
Mistä löydän alistuvan miehen?
Hep!!!
En välttämättä halua olla koko ajan alistuva osapuoli, mutta parasta olisi jos usein miten nainen olisi se joka määrää seksissä :)
En mä koe rikkovani mitään sukupuolirooleja vaikka olen pitemmän naisen kanssa tai jos olen alistuva. Se vaan on niin.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia perhe-elämää katsoessa on helppo huomata naisten töiden muuttuneen yhteisiksi, mutta miesten työt ovat edelleen miesten töitä.
Suurimmaksi osaksi juuri noin. Perinteisiä miesten töitä ei oikein enää lähiökerrostaloissa olekaan, joten jotta miehelläkin olisi perheessä jotain tekemistä, perinteiset naisten työt ovat yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toi todelta kuulostaa mitä tunnen kavereitani. Monelle ukolle käy melkeen mikä vaan..
En tarkoittanut sitä, vaan miehiä jotka SUOSIVAT esim. pidempää tai dominoivaa naista.
- ap
Hassua toisaalta, että kun rinta rinnan puhutaan tasa-arvon tärkeydestä, niin miehet ja naiset "eivät kohtaa toisiaan". Tämä tarkoittaa sitä, että koulutetulle naiselle ei kelpaa alempiarvoinen mies. Myöskään pitkälle naiselle ei kelpaa lyhyt mies. Tai lihavalle naiselle laiha mies, jos ei ole samalla pitkä. Tai vahvalle naiselle alistuva mies, koska naine ei halua olla äiti.
Vierailija kirjoitti:
Olen aloituksen kanssa samaa mieltä.
Noin muuten naisten työt ovat kyllä muuttuneeet pitkälti yhteisiksi. Syy vain on se, ettei niitä miesten töitä enää kaupungissa kovin paljoa ole. Ei ole metsä- eikä peltotöitä, harva korjaa uutta autoaan tai jatkuvasti remontoi kerrostaloasuntoaan. Mitä miesten töitä on jäljellä? Lampun vaihto tai uuden telkkarin paikalleen asentaminen?
Vierailija kirjoitti:
Hassua toisaalta, että kun rinta rinnan puhutaan tasa-arvon tärkeydestä, niin miehet ja naiset "eivät kohtaa toisiaan". Tämä tarkoittaa sitä, että koulutetulle naiselle ei kelpaa alempiarvoinen mies. Myöskään pitkälle naiselle ei kelpaa lyhyt mies. Tai lihavalle naiselle laiha mies, jos ei ole samalla pitkä. Tai vahvalle naiselle alistuva mies, koska naine ei halua olla äiti.
Ihmiset yleensä haluavat niin parisuhteessa kuin ystävyyssuhteissaankin samanlaisia ihmisiä kuin mitä itsekin ovat. Lika barn leka bäst.
Noinhan se on.
Periaatteessa voisi ajatella ettei kohtaamisongelmaa olisi, koska miehet ovat keskimäärin naisia isompia ja ainakin toistaiseksi enemmän tienaavia. Dominointi/alistuminen ei toki mene tasan, suhdeluku on lukemieni tutkimuksien perusteella tuota luokkaa.
Ongelma on siinä että moni siro ja pieni kodinhengetärnainen ottaakin _huomattavasti_ itseään menestyneemmän tai isomman.
Nyt jokaiselle isolle/menestyneelle/tms naiselle ei löydykään riittävän kokoista ja riittävän korkeassa asemasa olevaa miestä. Kun nätti lyhyt sihteeri kaappaa työpaikan pitkän yritysjuristin, yli jää lyhyt toimistoassistenttimies ja pitkä ei-nätti verotusjuristinainen. Assistenttimiehelle kävisi juristinainen, mutta ei toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Minä tapaan vain sellaisia kun pitäisi löytää niitä päinvastaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset yleensä haluavat niin parisuhteessa kuin ystävyyssuhteissaankin samanlaisia ihmisiä kuin mitä itsekin ovat. Lika barn leka bäst.
Ei, vaan kaikki naiset haluavat samoja miehiä riippumatta siitä millaisia itse ovat.
Pitkä ja roteva, menestynyt uranainen haluaa samanlaisen kuin itsekin on ("samanlaiset leikkivät parhaiten yhdessä").
Lyhyt ja siro, pehmeä kodinhengetärnainen haluaa oman vastakohtansa ("vastakohdat täydentävät toisiaan").
Samanlaisuus/erilaisuus on rationalisointihamsterin tuotos, jolla perustellaan miksi se pitkä/raamikas/menestynyt mies sopisi juuri sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä olisi myös yksi! :)
Meillä suhteessa vaimo paremmin koulutettu.Haluaa olla suhteessa muutenkin dominoivampi osapuoli!Itse Joskus mietin asiaa,että onko noloa kun itse alistuvampi!?En kuitenkaan koe epämukavaksi asemaani,koska ei kuitenkaan ole mikään hirviö asemassaan.No,se ei muita luulisi kiinnostavan miten meillä hommat toimii!
Täällä ois kans yks alistuva mies
Minä sanoisin että ap on oikeassa.
Etenkin n. +-30v naiset ovat todella konservatiivisia, ja tuohan on se ikä jolloin naisten halut pariutua ovat huipussaan.
Mistä vetoa että max 15 min niin tämä ketju on poistettu :D