IMETYKSEN ONNISTUMINEN KESKOSILLA
Elikkäs, miten olette onnistuneet imettämään? Meillä ollaan harjoiteltu tuttipullosta syömistä ja se onnistuu nyt. Nyt harjoitellaan tissiä, ja sepä ei tahdo onnistua kun ollaan totuttu pullosta maito saamaan helposti. Otetaan tissi suuhun, pari imasua, tiputetaan tissi suusta ja hermostutaan... Onko mahdollista vielä oppia, ja miten? Kun niin kovasti haluaisin imettää.. Poika siis syntyi 15.3. tasan viikolla 33.
Kertokaahan omia kokemuksia ja vinkkejä, kiitos.
Kommentit (12)
kannattaa kirjautua jäseneksi seuraavaan foorumiin www.kevyt.net/keskustelu, sieltä löytyy juttua mm. tästäkin aiheesta.
Vastasin jo Kevyen sivuilla, mutta laitetaas tännekin.
Meillä oli vähän erilainen tilanne, koska tytöllä (s. 35+3, 1620 g) oli alusta alkaen hyvä imuote. Määrät vain olivat aluksi pieniä. Jossain vaiheessa tulivat rintaraivarit, jotka helpottivat pääasiassa kahdella kikalla. 1) Annettiin imeä tuttia ja sitten livautettiin tissi tilalle. 2) Nousin seisomaan heti kun tyttö oli tarttunut tissiin ja lähdin kävelemään.
Vauva voi suuttua, jos maitoa tulee liian paljon liian nopeasti. Silloin voi lypsää enimpiä alta pois. Tai sitten vauva voi hermostua, jos maitoa ei heti tule. Ja kun äiti hermostuu vauvan huudosta, herahtaminen kestää ja kestää ja vauva huutaa ja huutaa. Usein imetys onnistuu paremmin, kun vauva on puoliunessa. Tai sitten tosi nälkäinen. Herahtamisen nopeuttamiseksi rintoja voi lämmittää vaikka suihkulla tai lämpimällä pyyhkeellä ennen imetystä.
Joka tapauksessa kannattaa pitää vauvaa paljon lähellään ihokontaktissa. Voit puristaa vauvalle muutaman maitotipan maisteltavaksi. Vauva on vielä pikkuinen, joten älä odota huikeaa edistymisvauhtia. Tsemppiä harjoitteluun, ei se keneltäkään hetkessä luonnistu!
Meillä myös saturaatiolaskuja oli vähemmän rinnalla kuin pullolla, eivätkä laskut rinnalla olleet niin syviä.
Tyttö syntyi rv 34+ ja parin ensimmäisen viikon aikana ei imenyt rinnasta käytännössä juuri lainkaan, koska väsyi heti muutaman imaisun jälkeen. Tyttö oli syntyessään alle parikiloinen ja tuntui, että suukin oli niin pieni, ettei rinnasta saanut kunnon otetta. Tuttipullosta sen sijaan meni helposti vaadittavat annokset. Kotiutumisen jälkeen (rv 36+) jatkoin kuitenkin harjoittelua ja pikku hiljaa annokset kasvoivat niin, että kuukauden iässä n. puolet maidosta meni pullosta ja puolet rinnasta ja siitä kun pari viikkoa meni vielä eteenpäin (noin lasketun ajan tienoilla) pullot jäivät kokonaan käytöstä ja tyttö olikin sitten täysimetyksessä puolivuotiaaksi asti. Imetyksen onnistumiseen vaadittiin myös siis kasvamista sekä voimien vahvistumista tekniikan ohella. Joskus 3 kk:n tienoilla ei pullosyöttö itse asiassa sujunut enää ollenkaan, jolloin vähän jopa harmittelin että päästettiin se taito kokonaan ruostumaan.
Sitähän tässä oon miettinny, että miksi ruvettiin harjoittelemaan pullolla eikä suoraan rinnalla.. Koska nyt pullo onnistuu ja kun tissistä ei niin helposti tule, luovutetaan muutaman imasun jälkeen. Eli siis minäkin pumppaan, pumppaamasta päästyäni.Eli tarkottaako harjoittelu vain aina uudelleen sitä tissin tarjoamista?
Tänään onneksi luvattiin poika kotiin keskiviikkona tai torstaina, ja pääsee omaan rauhaan harjoittelemaan.
Kiitos kaikille ja kokemuksia mielellään vielä lukisin muilta!
Meillä tyttö sai maistaa rintaa " vasta" kahdeksan päivän ikäisenä. Imetin sairaala-aikana kerran tai kaksi päivässä. Tyttö kotiutui n. 5 viikon iässä keskoskorvikkeen kanssa. Korviketta oli annettava 1-2 annosta päivässä, joten sillä kuitattiin hyvin lisämaidon tarve. Parin viikon kuluessa imetys alkoi sujua niin, ettei lisämaitoa oman maidon riittävyyden puolesta olisi tarvinnut antaa.
Yritä vain sitkeästi tarjota rintaa. Voisi auttaa, jos saisit herumista nopeutettua ennen kuin vauva on rinnalla. Pullolla aloitetaan yleensä siksi, että imeminen vie voimia. Tyttömme ei aluksi jaksanut syödä rinnasta niin paljon kuin pullosta eikä pienikokoisena syntynyttä, aneemista lasta voinut aina väsyttää imettämisellä.
tilulii76:
Sitähän tässä oon miettinny, että miksi ruvettiin harjoittelemaan pullolla eikä suoraan rinnalla.. Koska nyt pullo onnistuu ja kun tissistä ei niin helposti tule, luovutetaan muutaman imasun jälkeen. Eli siis minäkin pumppaan, pumppaamasta päästyäni.Eli tarkottaako harjoittelu vain aina uudelleen sitä tissin tarjoamista?
Olen hieronut myös niitä maistiaistippoja tissin päähän, ja alku vaikuttaa aina hienolta, mutta sitten tulee uuvahdus... Ja kun oikein ajattelee että onnistu nyt, tuntuu että maitoa tulee heti vähemmin.. Eli stressiä ei saisi ottaa..., mutta mutta, minkäs teet kun pakostakin sitä miettii.
Tyhmä kysymys varmaan, mutta miten sitä herumista voi nopeuttaa? Vai onko just nää lämpöset kääröt ja hieronta? Vieläkö muita konsteja?
Kokeile lämpimiä kääreitä ainakin. Ja yritä rentoutua. Tiedän, helppo se on sanoa. Yritä ajatella imetysharjoituksia " vain" hellimishetkinä ja nauttia siitä, että vauva on siinä lähellä. Ootteko kokeilleet kenguruhoitoa?
kiitos paljon neuvoista. Alkaa ehkä olla liikaa mulla jo suorittamisen paineita. joten unohdan ne ja keskityn vauvan hellimiseen. Kenguruhoitoa ollaan kanssa tehty ja tehdään jatkossakin.
nyt Hyvää yötä, ja huomenna uusi parempi päivä!!
hienoa että noin monella on imetys onnistunut keskosen kanssa!!
itse haaveilin PITKÄSTÄ imetyksestä mutta kun vauva syntyi rv 35+4 ja oli hengityskoneessa ja huonossa kunnossa niin ilmeisesti stressi oli liian suuri kun maito ei vaan noussut... 2 kk pumppasin parin tunnin välein.. vauva ei suostunut rintaa suuhunsa ottamaan millään.. satunnaisesti onnistuttiin aikaisin aamulla... maitoa ei tullut kuin nimeksi vaikka kokeilin kaiken mahdollisen... kantoliinat, vyöhyketerapiat, energiahoitajat, pesimiset, mammateet jne jne... no ehkä en yrittänyt tarpeeksi. lopulta vain itkimme sekä minä että vauva....
Siiis hienoa jos onnistuu, mutta halusin vain sanoa että ainakin täällä on yksi jolla ei onnistunut, vauva sai koko sairaalassa olo aikansa luovutettua maitoa minun toivomuksesta ja on tällä hetkellä terve 10 kk menijä...
niin ja älä ota sellasta stressiä asiasta kuin minä otin niin saattaa onnistua hienosti!!
tulla kertomaan että nyt sitä mennään täysimetyksellä eteenpäin!! Olo on aivan mahtava kun ei antanut periksi, ja sain eilen pakata rintapumpun takaisin laatikkoon.Painoa on pojulle tullut kovasti lisää, 200-300grammaa viikossa. Nyt jo 3,530kg painoa!
Eipä tässä kauhiasti muuta ehdi ku tissi pitää olla suussa kahden tunnin välein ja illalla melkein koko ajan.
Että näemmä voi onnistua, ja kiitos kaikille neuvoista!!
Onnellinen äippä ja suloinen poju
Meidän 32 vkolla syntynyt tyttö osasi myös aluksi juoda vain pullosta, mutta rintakumin kanssa oppi aika pian imemään myös rinnasta, ja rintakumin jätin sitten pois kun homma oli hallussa. Rintakumin kanssa nännin saa helpommin suuhun kun se muistuttaa vähän pullon tuttia.
Onnittelut pienokaisesta ja siitä että olet päässyt jo yrittämään imetystä! Meidän poika syntyi rv 26+3 ja alkuun tietysti jouduin pumppaamaan maitoa. Se oli kyllä yhtä pumppausta pumppausta pumppausta.... mutta maito onneksi tuli! En ihan tarkkaan muista enää millä viikoilla pääsimme opettelemaan imemistä, mutta silloin poika oli vielä saturaatiomittareissa ja sai lisähappeakin. Nenämahaletkusta annettiin loput mitä ei jaksanut imeä rinnasta/pullosta. Meillä poika hapettui huomattavasti paremmin rinnalla kuin pullosta imiessä. Ilmeisesti pullosta tuli maitoa niin vuolaasti, että hengitys oli siksi vaikeaa. (itse en pullosta syöttänyt kovinkaan monesti, mutta hoitajat tietysti silloin kun en ollut paikalla) toki rinnallakin syömistä piti välillä tauottaa kun saturaatiot laskivat, mutta pääasiassa syöminen sujui paremmin rinnalla.
Meillä imetyksen onnistumiseen vaikutti varmasti paljon se, että minulla oli mahdollisuus olla paljon sairaalassa vauvan luona ja näin ollen vauva pääsi usein rinnalle, sitten kun se fyysisen voinnin mukaan oli mahdollista. Imemistekniikan vauva osasi heti eikä kyllä antanut periksi jos ei maito heti herunut. Olisiko tämäkin vähän temperamentista riippuvainen juttu?? toinen luovuttaa helpommin kuin toinen? Kannustaisin sinua vain imettämään vauvaasi usein, jos vain voit olla sairaalassa. Ja yrittämään imetystä vaikka vauva irrottaisikin otteen. Tarjoa uudestaan. Tietenkään imetyksestä ei saisi tulla itsetarkoitus, mutta haluan kirjoituksellani rohkaista sinua siihen että imetyskin voi onnistua :-)
Minä imetin poikaa 1v8kk :-) tsemppiä!!