Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lontoo, Berliini, Pariisi vai Wien koululaisen kanssa?

Vierailija
06.11.2017 |

Hei mietin kaupunkilomakohdetta matkalle kahdestaan 12-vuotiaan pojan kanssa. Poika on erittäin kiinnostunut oikeastaan kaikesta ja rakastaa museoita ja nähtävyyksiä. Mikä näistä kohteista olisi kivoin tuon ikäiselle? Olen itse kyllä käynyt kaikissa ja kaikki ovat kivoja omalla tavallaan, mutta mietin nyt siis pojan kannalta.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkis vaan kun 12-vuotias suomalainen puhuu jonkun työväenluokkaisen bussikuskin kanssan Lontoossa!

Vierailija
42/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa muissa täytyy koko ajan miettiä hintoja ja tippausta, Berliinissä ei.

Berliinissä tipataan myös.

Ja niin Suomessakin.

Juu, mutta ei samoissa mittasuhteissa kuin vaikka Lontoossa ja Pariisissa. Olen asunut Saksassa joten kyllä tiedän.

Niin mäkin olen asunut Saksassa, eli so?

Väitän kuitenkin tuntevani kulttuurin paremmin kuin sinä :)

Mistä sinä sen voit tietää?

Miksi vastaat kaksi kertaa?

Kuka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka väittävät että Lontoo on "kaunis" ovat näitä talvisaapasmammoja.

Vierailija
44/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin Suomessakin.

Juu, mutta ei samoissa mittasuhteissa kuin vaikka Lontoossa ja Pariisissa. Olen asunut Saksassa joten kyllä tiedän.

Oletko niitä, jotka luulevat, että juttelee palstalla aina vain yhden ja saman henkilön kanssa? 

Vierailija
45/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 9-vuotias pystyy jo lukemaan Shakespearea alkukielellä. Myös Sanskritin opinnot on aloitettu ja kovva vauhtia mennään eteenpäin.

Vierailija
46/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariisi on komeampi kaupunki kuin Lontoo. Berliinin nyt on kuin loputon Kallion kaupunginosa, ei mitään kauneutta. Wien on kyllä taideaarteiden kaupunki, mutta muuten ei oikein avaudu helposti.

Et ole tainnut koskaan edes käydä Berliinissä. Berliini on täynnä kauniita aukioita, koristeltuja taloja Schönebergissä ja Charlottenburgissa.

Nähtävyyksiä:

Alexanderplatz

Die goldene Else (Siegessäule)

Televisiotorni (Fernsehturm)

Reichstag

Jüdisches Museum (juutalainen museo)

Gedächtniskirche

Museuminsel (museosaari)

Muun muassa

Vierailija
47/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 9-vuotias pystyy jo lukemaan Shakespearea alkukielellä. Myös Sanskritin opinnot on aloitettu ja kovva vauhtia mennään eteenpäin.

Onhan swahilikin jo hallussa? Sinuhe pitäis kohta kääntää. Voisko teidän napero hoitaa homman?

Vierailija
48/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berliini on tosi ihana. Varsinkin joulun alla.

Vierailija
49/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin Suomessakin.

Oletko niitä, jotka luulevat, että juttelee palstalla aina vain yhden ja saman henkilön kanssa? 

Molempien vastaukset tulivat samalta ihmiseltä, koska vastaus oli henkilökohtainen.

Vierailija
50/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meidän teinit ovat käyneet noissa kaikissa ja Lontoo on kyllä ylitse muiden. Jo siksikin, että siellä pärjää englannilla, jota ainakin mun teinit osaa parhaiten.

Ja siellä on ihan valtavasti tekemistä. Meillä tykättiin kovasti taidegallerioista ja Thamesin risteilystä Greenwichiin.

Älkää vaan unohtako Warner Bros:ien elokuvastudioita ja Madame Tussaudin vahakabinettia kaikkien museoiden joukossa, ne ovat populaarikulttuurin saralla aivan erinomaisia kohteita ja ainakin näin elokuvafriikistä äidistäkin hauskoja. Tussaudilla kannattaa ehdottomasti käydä siinä Marvel-sankarien elokuvanäytöksessä kierroksen lopulla.

Molempiin varataan tietty sisäänmenoajankohta (Madame T:lle voi ostaa toki kalliimman lipun, jolla pääsee koska vaan, mutta peruslipun ostaessa varataan tietty 15 min aikaikkuna, jossa mennään sisälle).

Varoituksen sana: varsinkin elokuvastudioiden myymälässä kuluu rahaa....

https://www.madametussauds.com/london/en

https://www.wbstudiotour.co.uk/

Muuten hyvä, mutta myös Berliinistä löytyy Madame Tussauds ja elokuvastudiot.

Löytyy, Madame Tussaudin suurin ja alkuperäinen paikka on silti Lontoossa.

Ja Berliinin elokuvastudioilla ei pääse näkemään 12.-vuotiaita poikia aika lailla kiinnostavia Potter-leffojen lavasteita ja puvustoa. Enemmän semmoinen huvipuisto yhdistettynä tv-studioihin.

https://www.filmpark-babelsberg.de/en/

9

Aika harvaa nyky-12-vuotiasta kiinnostaa mitkään Potterit, ellei ole joku ernu supernörtti. No ehkä sinun nuoruudessasi.

Sinulla ei selvästi ole 12-vuotiasta ikinä ollutkaan...

Olen muuten 50-vuotias. Olen lukenut lapsilleni kaikki Potterit ja leffat on katsottu lävitse moneen, moneen kertaan. Päätellen siitä, että ko. leffat ovat edelleen erittäin katsottuja ja esineistö hyvin myynnissä esim. Gamestopeissa, nuo kiinnostavat aika laillakin nykymuksuja (minun lapseni tietysti ovat ihan kivikaudelta, koska 15 ja 17).

Joka tapauksessa voisit painua helvettiin pätemästä. Ap tuntee oman lapsensa ja valitsee. Sinulle en edes ehdottanut noita, vaan ap:lle.

9

No nyt ei puhuttukaan kenellä on OLLUT 12-vuotias ja kellä ei. Jos sinulla on ollut niihin aikoihin, kun Potterit oli vielä in ja leffoja tuli, niin silloin se oli ajankohtaista.

Usko tai älä, kaikkia ei kuitenkaan kiinnosta Potterit eikä etenkään enää tällä aikakaudella.

En minä ole mitään pätenyt, täällä saa vapaasti kommentoida muitakin kuin ap:tä ja jos et sitä kestä ilman että täytyy lähettää ihmisiä helvettiin asti, niin pyydän sinua sulkemaan palstan.

Vierailija
51/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin Suomessakin.

Molempien vastaukset tulivat samalta ihmiseltä, koska vastaus oli henkilökohtainen.

Ei tullut. :)

Vierailija
52/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä ääni Berliinille, nimenomaan pojan kannalta ajateltuna :)

Vierailija
53/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoo tuon ikäiselle ehdottomasti, vanhemmalle Berliini (siellä historia on aika paljon kraavimpaa). Pariisiin en jaksaisi edes toiste lähteä ja Wien on myös enemmän aikuisten kohde.

mitä tarkoitat "kraavimmalla"? Kai tiesit, että kraavi=graavi=tuoresuolattu

Jos tarkoitat vakavaa, vakavahenkistä, niin englannin kielen sanaa grave ei voi noin vääntää suomalaiseksi adjektiiviksi.

Kraavi on murresana, joka tarkoittaa tässä yhteydessä julmaa, kovaa, voimakasta

En tiedä mistä sana on alunperin kotoisin.

Vierailija
54/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoo tuon ikäiselle ehdottomasti, vanhemmalle Berliini (siellä historia on aika paljon kraavimpaa). Pariisiin en jaksaisi edes toiste lähteä ja Wien on myös enemmän aikuisten kohde.

Hahhah, kyllä Berliini on paljon enemmän nuorisolle suunnattu kuin Lontoo.

Jaa, minusta tuon ikäinen on vielä lapsi jolloin Lontoossa on minusta enemmän katsotaavaa ja koettavaa.

Vierailija
55/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meidän teinit ovat käyneet noissa kaikissa ja Lontoo on kyllä ylitse muiden. Jo siksikin, että siellä pärjää englannilla, jota ainakin mun teinit osaa parhaiten.

Ja siellä on ihan valtavasti tekemistä. Meillä tykättiin kovasti taidegallerioista ja Thamesin risteilystä Greenwichiin.

Älkää vaan unohtako Warner Bros:ien elokuvastudioita ja Madame Tussaudin vahakabinettia kaikkien museoiden joukossa, ne ovat populaarikulttuurin saralla aivan erinomaisia kohteita ja ainakin näin elokuvafriikistä äidistäkin hauskoja. Tussaudilla kannattaa ehdottomasti käydä siinä Marvel-sankarien elokuvanäytöksessä kierroksen lopulla.

Molempiin varataan tietty sisäänmenoajankohta (Madame T:lle voi ostaa toki kalliimman lipun, jolla pääsee koska vaan, mutta peruslipun ostaessa varataan tietty 15 min aikaikkuna, jossa mennään sisälle).

Ja Berliinin elokuvastudioilla ei pääse näkemään 12.-vuotiaita poikia aika lailla kiinnostavia Potter-leffojen lavasteita ja puvustoa. Enemmän semmoinen huvipuisto yhdistettynä tv-studioihin.

9

Aika harvaa nyky-12-vuotiasta kiinnostaa mitkään Potterit, ellei ole joku ernu supernörtti. No ehkä sinun nuoruudessasi.

Olen muuten 50-vuotias. Olen lukenut lapsilleni kaikki Potterit ja leffat on katsottu lävitse moneen, moneen kertaan. Päätellen siitä, että ko. leffat ovat edelleen erittäin katsottuja ja esineistö hyvin myynnissä esim. Gamestopeissa, nuo kiinnostavat aika laillakin nykymuksuja (minun lapseni tietysti ovat ihan kivikaudelta, koska 15 ja 17).

Joka tapauksessa voisit painua helvettiin pätemästä. Ap tuntee oman lapsensa ja valitsee. Sinulle en edes ehdottanut noita, vaan ap:lle.

9

No nyt ei puhuttukaan kenellä on OLLUT 12-vuotias ja kellä ei. Jos sinulla on ollut niihin aikoihin, kun Potterit oli vielä in ja leffoja tuli, niin silloin se oli ajankohtaista.

Usko tai älä, kaikkia ei kuitenkaan kiinnosta Potterit eikä etenkään enää tällä aikakaudella.

En minä ole mitään pätenyt, täällä saa vapaasti kommentoida muitakin kuin ap:tä ja jos et sitä kestä ilman että täytyy lähettää ihmisiä helvettiin asti, niin pyydän sinua sulkemaan palstan.

juu ei kyllä sun pätemiskommentit on jo täällä nähty, kehotan mäkin sua painumaan niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. 

ohis

Vierailija
56/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat vakavaa, vakavahenkistä, niin englannin kielen sanaa grave ei voi noin vääntää suomalaiseksi adjektiiviksi.

Juu ei ole murretta,  vaan stadilaisnuorten väännös englannin sanasta grave. Kraavi tarkoittaa suomessa kumminkin kielitoimistonkin mukaan sitä tuoresuolattua.

Vierailija
57/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariisi on komeampi kaupunki kuin Lontoo. Berliinin nyt on kuin loputon Kallion kaupunginosa, ei mitään kauneutta. Wien on kyllä taideaarteiden kaupunki, mutta muuten ei oikein avaudu helposti.

Et ole tainnut koskaan edes käydä Berliinissä. Berliini on täynnä kauniita aukioita, koristeltuja taloja Schönebergissä ja Charlottenburgissa.

Nähtävyyksiä:

Alexanderplatz

Die goldene Else (Siegessäule)

Televisiotorni (Fernsehturm)

Reichstag

Jüdisches Museum (juutalainen museo)

Gedächtniskirche

Museuminsel (museosaari)

Muun muassa

Ymmärsit varmaan pointin, Alexanderplaz nyt ei ole millään lailla kaunis tekemälläkään. Ja onhan tv-torni aika korni esitys DDR:n historiasta. Iso osa kaupungista on koko ajan rakennustyömaana. Aivan eri verrata ulkoisesti Wieniä ja Berliiniä. Itse tykkään eniten näistä kaupungisa Berliinistä, mutta ei se kaunis ole tekemälläkään.

Vierailija
58/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9

9

Mitä ihmettä?

Minä opetan kuudesluokkalaisia lapsia ja juuri pari viikkoa sitten äänestytin viimeksi lasten lempielokuvia, jotta hankin sen sitten katsottavaksi puuhaperjantaiksi (kerran kuussa palkintona, jos on opinnot edenneet hyvin ja hyvässä opiskelurauhassa). 

Jo toisen kerran tänä syksynä mun luokkalaiset (juuri 12-vuotiaita) halusivat katsoa Potter-elokuvan.

Mutta en sitten vissiin opetakaan 12-vuotiaita, vaan salaa keski-ikäisiä ernuja.

Vierailija
59/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei ole murretta,  vaan stadilaisnuorten väännös englannin sanasta grave. Kraavi tarkoittaa suomessa kumminkin kielitoimistonkin mukaan sitä tuoresuolattua.

No täälläpäin Suomea se tarkoittaa tuota josta kerroin. En ole koskaan Helsingissä asunut enkä tuollaisesta kuullut. Ja toki sillä on tämä suolaussynonyymi =)

Vierailija
60/73 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoo on todennäköisesti kielen puolesta helpoin pojan kannalta eli ei tunne itseään siellä ihan pihalla olevaksi. Berliini on todella helppo kaupunki, jossa on helppo liikkua, kaikki toimii ja nähtävää ja historiaa on paljon. Pariisi on joo hieno, mutta sen voi hyvin jättää myöhemmäksi pakkovierailukohteeksi. Wien taas on kallis vaikka kaunis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi