Onko oikein. Koskee omaisuuden jakoa.
Ollaan mieheni kanssa asumuserossa. Ehkäpä se erokin tulee lopullisesti. Mieheni on hyvin varakas, hän on maksanut taloamme jne. Minä olen käynyt töissä reilun vuoden ja palkka on pieni. Olen kuitenkin maksanut ruokaa ja jotain laskujakin. Kun olin kotona hoitamassa kahta lastamme, nyt 3-ja 5 vuotiaat, en juuri maksanut mitään, koska eihän sitä rahaa juuri tullutkaan.
Meillä ei ole avioehtoa, enkä aio alkaa sen asian suhteen hankalaksikaan. Mieheni on kuitenkin luvannut talomme ja auton minulle. Talon arvo on n.260 000 e ja autokin on kallis bmw. Olen aikonut myydä talon ja ostaa tilalle halvemman talon ja myös auton vaihtasin halvempaan. Nyt olen alkanut miettiä onko tämä oikein, pitäisikö muuttaa vain omien varojen puitteissa johonkin halvasti vaikka vuokralle ja ostaa halpa auto. Onko oikein kuitenkaan ottaa rahaa, jonka eteen en ole mitään tehnytkään. Mieheni on rikastunut perinnöllä ja meillä on yhteishuoltajuus. Talosta on velkaakin yli 100 000 e vielä. Ensin ajattelin, että vaadin kunnon kodin kuitenkin lasten takia. Jos olisin yksin sillä ei olisi väliä.
Kommentit (8)
mutta jos ei itse halua sittä puolta osuutta ottaa, koska ei tunne, että se olisi oikein. Jotkuhan saattaisivat myös ajatella, että olen alunpitäenkin ollut mieheni kanssa vain rahasta ja näin asia ei ole.
ja ainahan voit luopua avio-osastasi jos niin kerran haluat. tuskinpa miehelläsi on mitään sitä vastaan.
Mutta olethan miehesi lasten äiti ja luulisi että mieskin haluaa että asutte hyvässä kodissa. Ei mitään pahaa ottaa avio-oikeutta vastaan, varsinkin kun mies sitä vielä haluaa.
Sellaisen ratkaisun kanssa on helpompi elää loppuikä.
Voihan laskea myös niin, että hoidit miehen osuuden lastenhoidosta ilmaiseksi/ruokapalkalla kun olit kotona. Mielestäni lapset ansaitsevat kunnon kodin vaikka vanhemmat eroavat. Ei kai heidän tarvitse asua vuokrakasarmissa äidin kanssa kun isällä on ykisnään suuri lukaali. Mitä yhteishuoltajuus teillä tarkoittaa asuvatko lapset puoliksi kummankin vanhemman luona. Useimmiten kuitenkin lapset asuvat äidin luona pääsääntöisesti.
Olette menneet naimisiin ja omaisuutenne on yhteistä. Olet tehnyt tärkeää työtä hoitamalla miehesi lapset ja kodin. Ja sinulla on täysi oikeus ottaa 50% kaikesta. Olet todella lyhytnäköinen, jos et niin tee.
Olen tänään tätä asiaa miettinyt ja otin asian puheeksi myös mieheni kanssa. Hän sanoi, että haluaa, että otan talon ja auton. Lasten takia. Ja onhan se tietenkin lasten takia niin parempi. Hän ei halua lapsiaan mihinkään vuokralähiöön asumaan. Tietenkään en jää tähän asuntoon, koska tämä on liian kallis. Muutan halvempaan, mutta kuitenkin hyvään asuntoon ja normaali alueelle, missä lasten on hyvä kasvaa. Auton aion vaihtaa huomattavasti halvempaan ja maksaa ennemmin asuntoa enemmän.
Kiitos vastauksista, on mukava kuulla ulkopuolisten mielipiteitäkin.
Joku kysyin onko meillä yhteishuoltajuus ja on. Lapset ovat läheisiä isälleen, eli asuvat sitten kummankin luona. Toistaiseksi lapset asuvat enemmän kuitenkin minulla, mies käy paljon täällä heitä tapaamassa.
Rikkaampi maksaa tasinkoa köyhemmälle.