Törkeyden huippu! (Virpomisesta)
Meillä kävi kolme isoa (arviolta 10-vuotiaita) poikaa virpomassa. Oksassa oli pari teipattua höyhentä. No ei siinä mitään...mutta: POJILLA OLI TAVALLISET VAATTEET PÄÄLLÄ ja iso muovikassi mukana palkkoja varten! Eikö vanhemmat voi yhtään katsoa lastensa perään, minä en ikinä lähettäisi lapsia virpomaan jos heillä ei ole noidan vaatteita päällä. Olisi edes pari pisamaa voinut naamaan piirtää, mutta ei. Tavalliset pipot ja lippikset päässä. Oli pakko avata ovi, sillä tiesin että meillä käy pari sukulaislasta virpomassa. Pakkohan siinä oli palkka pojille antaa, mutta ihmetyttää todella vanhempien käytös. Eihän siinä poikia voi syyttää, jos vanhemmat on niin idiootteja etteivät vaadi lapsia pukeutumaan asiaan kuuluvalla tavalla.
Kommentit (48)
Jus mun oven taakse olisi tullut esimurrosikäisiä lippisnicoja, olisin jopa saattanut tehdä jotain ennennäkemätöntä, ja sanoa, ettei tarvitse virpoa...
Kerran mun oven takana kävi 12-v tyttöpari (tiesin iän tarkalleen ammattini puolesta). Tytöt eivät tienneet mun perheineni asuvan ko. oven takana. Virpoivat sitten oksalla, joka oli koristeltu Fazerin Parhaat karkkien papereilla. Huh-huh. Harmitti, kiukutti, hämmennytti kaikkea tuota yhtä aikaa....
Noidat kun eivät tuohon kristilliseen perinteeseen kovin hyvin sovi.
Palkankin sai vasta pääsiäissunnuntaina. Karkkipapereista koristeet tehtiin tai vietiin vain pajunoksa. Tarkoitus oli toivottaa hyvää onnea eikä esittää mitään noitanäytelmää tuntemattomille. Ja kyllä aikuisetkin voivat käydä virpomassa.
Tämä on niin hassua, kun eri puolilla maatamme on eri perinne... Toisaalla virvotaan tänään ja viikon päästä saa palkan, ja yleisimmin virvotaan vaan tutut, ei siis kierretä ympäriinsä...
Minä ainakin odotan virpojilta pukeutumista, ja voi että nuo pienet pukeutuneet nassikat on sitten niin suloisia...
Joskus on noitien seassa ollut joku kissa, pääsiäispupu tms.
Ja täältä Vantaalta on tämä oma kokemukseni.
Kaikki odottavat sitä ja en ole ainut joka ihmettelee kun oven taakse saapuu virpojia tavallisissa vaatteissa. Ymmärrän kyllä, että joka puolella Suomea ei ole samat perinteen, mutta puhunkin nyt MEIDÄN ALUEEN perinteestä! Sitä en sitten tiedä mitä kouluissa opettavat jne. mutta omassa lapsuudessani täällä pukeuduttiin noidiksi ja odotan sitä myös nykyajan lapsilta. ap
Joten kyllä meillä odotetaan noitia palmusunnuntaina! Se pukeutuminenhan siinä hauskinta ja jännintä on! Pikkuveljenikin oli kerran mukana noidaksi pukeutuneena ja kaikki luuli tytöksi ;) Ja minä asun eteläsuomessa, en rajan takana Karjalassa. Ja uskonto taas ei meillä liity tähän asiaan millään lailla, vaikka Jumalaan uskonkin.
Ottakaa hyvät ihmiset löysin rantein, niin ei ala päätä pakottamaan! LASTEN HUVIahan se on, eikä mitään kuoleman vakavaa!
hyvää joulua. Että ei ollut kyllä lapsenkaan taidot huomioiden mitään yritystä askarrella ja panostaa niihin tosi ihaniin kortteihin.
palkka tulee pääsiäisenä. ELi todellakin en Etelä-Suomessa päästäisi lapsiani virpomaan vieraita ilman pukeutumisia, vaikka karjalaisessa perinteessä näin tehtäisiinkin. Nyky-Suomessa on sen verran sekoittuneet trullit ja virpominen.
T: ei ap, joka myös odottaa vaivannäköä ja pukeutumista vierailta
Pääsiäinen
Pääsiäinen on ortodokseille kirkkovuoden suurin juhla. Luterilaisillekin se on vakava juhla. Hiljainen viikko vietettiin ahtisaarnoja kuunnellen ja kiirastorstaina käytiin ehtoollisella. Pitkänäperjantaina käytiin vain kirkossa.
Kylässä käynti oli lapsillakin ehdottomasti kielletty. Pääsiäismämmi oli varsin nuori tulokas Karjalassa. Se yleistyi1920- ja 1930-luvulla. Kananmunia värjättiin sipulinkuorilla ja kreppipaperilla. Ortodoksit nauttivat pääsiäisenä paaston päättyessä pääsiäisleipää eli kulitsaa, pashaa ja babaa.
Noita-perinne on vanha Länsi-Suomalainen pakanallinen perinne joka liittyy pääsiäiseen. Virpominen on karjalainen perinne joka liittyy pääsiäisen aikaan eli Palmusunnuntaihin. Toisen maailmansodan jälkeen tynkä-Suomeen sijoitetun karjalaisväestön mukana tullut virpomisperinne sekoittui läntisen trulliperinteen kanssa. Sen seurauksena syntyi nykyinen lasten harjoittama tapa kulkea ovelta ovelle virpomassa pääsiäislauantaina noidiksi pukeutuneena.
valkene että eri puolilla Suomea on erilaiset perinteet?
Mekin lasten kanssa odotimme pääsiäisnoitia virpomaan, mutta tulikin
vain kaksi kertaa n 10-vuotiaita poikia velhohattuineen. No , palkan saivat kumminkin. Kuka sen määrää mikä on oikea tapa?
Niin ja pääkaupunkiseudulla asumme
Vierailija:
valkene että eri puolilla Suomea on erilaiset perinteet?
Mekin lasten kanssa odotimme pääsiäisnoitia virpomaan, mutta tulikin
vain kaksi kertaa n 10-vuotiaita poikia velhohattuineen. No , palkan saivat kumminkin. Kuka sen määrää mikä on oikea tapa?
Niin ja pääkaupunkiseudulla asumme
rauhassa. Etelämmässä virvotaan palmusunnuntaisin, esm. pohjanmaalla trullit (pukeutuneina, kasvot " maalattuna" ) kiertävät ensi lauantaina...
Vierailija:
No mikäs neropatti se 46 on ja mistä päin, kun ei osaa edes kirjoittaa?
Suomenmaassa lukuunottamatta paria av-mamman torppaa karjalassa.
Itse asun nykyään Pohjois-Suomessa ja muuten just minuutti sitten kävi 2 noitaa ja yhteensä on 5 pääsiäis-ämmää (täällä heitä kutsutaan ämmiksi) on jo käynyt tänään.
Itse olen myös lapsena virponut, päivää en muista, mutta noidaksi oltiin pukeuduttu ja kierreltiin ympäri korttelia, myös vieraiden luona.
Tein pojan kanssa oksia, olivat osa haarautuvia, osa yksiosaisia, koristeltiin höyhenin ja paperinaruin, tuli tosi kauniita, mutta joku täällä kommentoi jotenkin negatiivisesti, että oli vain pajunoksa....eikö saa olla yksioksainen sitten vai???
Vaivannäön (esim. vitsojen koristelun) puuttuminen on asia erikseen. Noidaksi pukeutuminen ei todellakaan kaikkien virpomisperinnettä tuntevien vanhempien mielestä kuulu virpomiseen, vaikka kuinka asuttaisiin alueella, jossa osa tai suurin osa lapsista näin tekee.
Epärehellisyyttä: " En halunut antaa karkkia, mutta pakkohan se oli."
Kiihkoilua ja taikauskoa: " Noidat eivät kuulu kristilliseen perinteeseen."
Kaikki hauskat perinteet eivät ole vain kristillisiä, osa on muuttunut ja osa on alunperin ollut pakanallisia tai myöhemmin. Ei se niin vakavaa ole, että tavat vaihtelevat eri puolella maata...
Ja maallistuneet kristityt ja ateistit voivat nauttia perinteestä, koska se on mielenkiintoista ja hauskaa... Ja uskovaisemmat kristityt voivat käyttää anteeksiantoaan ja nauttia pakanallisuudesta ottamatta sitä liian vakavasti... Ei ne pienet lapset mitään oikeita noitia ole... :)
Alhaista mieltä: " Harmittaa kun lapset tulevat virpomaan saadakseen karkkia."
(Ei ole pakko antaa, mutta ei se nyt niin kamalaa ole jos lapset sitä pyytävät.)
ja siellä 25 vuotta sitten käytiin virpomassa tuttuja lähipiirin (sukulaiset, naapurit, kaverien vanhemmat) ihmisiä siistit tavalliset vaatteet päällä. Yhtään trullia tai muuta naamiaisasua en kertaakaan nähnyt kuin lankalauantaisin televisiossa, kun oli juttua Pohjanmaalta. Virpominen tapahtui palmusunnuntaina ja palkkio saatiin saman tien, paitsi mummini piti kiinni siitä, että palkkio annetaan lankalauantaina. En tiedä, miten asia on nykyisin, kun olen muuttanut pois jo 10 vuotta sitten.
Karkin kerääminen naamiaisasuun pukeutuneena kuulostaa ihan Halloweenin suomalaisversiolta.
Minusta on todella mautonta, että tuolla tavalla tullaan kerjuulle.
Muovipussit ja pari höyhentä oksassa.. ei hyvää päivää.