Sairaslomatodistus, lapsi
Jos olen esimerkiksi tiistaina töissä ja illalla kotona huomaan että lapsi kipeä. Jos menen tiistaina illalla lääkäriin niin alkaako paperissa sairasloma tiistaina vai keskiviikkona?
Kommentit (34)
Lapsi on sairas tiistaista alkaen, mutta koska sinä olit töissä, niin se 3 päivää sairaan lapsen hoitamista alkaa vasta keskiviikkona.
Se alkaa silloin kun sairauslomapaperi kirjoitetaan. Eli tässä tapauksessa tiistaina.
Mun mielestä tuollaisen pitäisi olla palkatonta vapaata.
Sinä et saa siitä sairauslomaa, vaan todistuksen olla tilapäisesti hoitovapaalla. Tiistaina et luonnollisesti voi enää olla hoitovapaalla, koska työvuorosi on jo päättynyt, eli ensimmäinen poissaolopäiväsi on tietysti keskiviikko. Tiistai kuitenkin lasketaan jo lapsen sairauspäiväksi, joissain työehtosopimuksissa sillä on merkitystä palkanmaksun kannalta.
Tarvitsetko oikeasti sairauslomapaperin sairaan lapsen hoitoon? Kaikissa työpaikoissa missä olen ollut on riittänyt oma ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Se alkaa silloin kun sairauslomapaperi kirjoitetaan. Eli tässä tapauksessa tiistaina.
Tämä on paskaa. Edellinen kirjoittaja sanoi oikein eli tiistaina olit vielä töissä.
Tuota etua käytetään räikeästi väärin. Hävetkööt sellaiset lusmut!
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on sairas tiistaista alkaen, mutta koska sinä olit töissä, niin se 3 päivää sairaan lapsen hoitamista alkaa vasta keskiviikkona.
4 päivää
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsetko oikeasti sairauslomapaperin sairaan lapsen hoitoon? Kaikissa työpaikoissa missä olen ollut on riittänyt oma ilmoitus.
Se ei silti tarkoita, että kaikissa työpaikoissa olisi samoin. Kun olin töissä ravintolassa, siellä vaadittiin niin omasta kuin lapsen sairaudesta todistus heti ensi hetkestä alkaen. Jos oma ilmoitus olisi riittänyt, sairauslomat olisivat räjähtäneet käsiin. Niitä oli paljon siitä huolimatta, että piti vaivautua lääkäriin.
Mikä on lusmuilua jos lapselle nousee illalla lähes 40 asteen kuume ja on tosi heikkona. Vien siis hoitoon aamulla niinkö etten vaan lusmuile? ?????
Meillä riittää oma ilmoitus, mutta jos samalle työntekijälle alkaa kertyä runsaasti lapsen sairastumisia esim. maanantaista keskiviikkoon, niin silloin työnantaja alkaa vaatia tällaiselta työntekijältä sairauslomatodistuksen lapsen sairaudesta heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Muutamalla työntekijällä loppuivat lapsen sairastamiset kuin seinään.
Työntekijällä on oikeus saada tilapäistä hoitovapaata 4 TYÖpäivää, joista 3 KALENTERIpäivää on palkallista.
Jos lapsi sairastuu tiistaina vaikka kesken työpäivän (jos siis vanhempi on jo ehtinyt tiistaina tehdä töitä ja lähtee kesken päivän hakemaan sairastunutta lasta päiväkodista), ensimmäinen poissaolopäivä on keskiviikko.
Palkka tulee siis ke-to-pe, riippumatta siitä milloin lääkärin/terveydenhoitajan todistus on kirjoitettu. Tämä on näin työsopimuslaissa ja se on minimi.
Monissa työpaikoissa on sovittu, ettei lapsen sairauden takia tarvitse toimittaa mitään todistusta, ei tarvitse sairaan lapsen kanssa lähteä mihinkään jonottamaan ja esim. meillä saa olla lapsen sairastuessa saman 5 päivää esimiehen luvalla poissa kuin oman sairaudenkin kohdalla.
Ei pitäisi maksaa palkkaa kuin 50%.
henkilöstösihteeri kirjoitti:
Työntekijällä on oikeus saada tilapäistä hoitovapaata 4 TYÖpäivää, joista 3 KALENTERIpäivää on palkallista.
Jos lapsi sairastuu tiistaina vaikka kesken työpäivän (jos siis vanhempi on jo ehtinyt tiistaina tehdä töitä ja lähtee kesken päivän hakemaan sairastunutta lasta päiväkodista), ensimmäinen poissaolopäivä on keskiviikko.
Palkka tulee siis ke-to-pe, riippumatta siitä milloin lääkärin/terveydenhoitajan todistus on kirjoitettu. Tämä on näin työsopimuslaissa ja se on minimi.
Monissa työpaikoissa on sovittu, ettei lapsen sairauden takia tarvitse toimittaa mitään todistusta, ei tarvitse sairaan lapsen kanssa lähteä mihinkään jonottamaan ja esim. meillä saa olla lapsen sairastuessa saman 5 päivää esimiehen luvalla poissa kuin oman sairaudenkin kohdalla.
Tutustupa muidenkin alojen työehtosopimuksiin, ennen kuin alat pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei silti tarkoita, että kaikissa työpaikoissa olisi samoin. Kun olin töissä ravintolassa, siellä vaadittiin niin omasta kuin lapsen sairaudesta todistus heti ensi hetkestä alkaen. Jos oma ilmoitus olisi riittänyt, sairauslomat olisivat räjähtäneet käsiin. Niitä oli paljon siitä huolimatta, että piti vaivautua lääkäriin.
Voi olla noinkin. Toisaalta on huomattu, että sairauslomat ovat päin vastoin vähentyneet kun henkilö itse päättää milloin on työkykyinen. Useimmiten lääkäri kirjoittaa tavalliseen flunssaan heti sen kolme päivää ja henkilö voi päivän tai kaksi levättyään tuntea olevansa valmis töihin. Jos on lääkärintodistus kolmelle päivälle, helposti kotiin jäädään kolmeksi päiväksi. Itse olen sairauslomalla keskimäärin 1-2 päivää/vuosi.
Meillä on esitetty suorastaan käsky, ettei lääkäriin mentäisi ellei sairauden hoitoon tarvita nimenomaan lääkäriä tai reseptiä. Työterveys on Mehiläisessä ja jokainen lääkärikäynti ja labrakokeet maksaa työnantaja. Jos on tavallinen flunssa, mahatauti, kuume tms. joka menee ohi itsekseen, ei siihen tarvita lääkäriä.
Minä olen yrittäjä ja minä en palkkaa ikinä naisia töihin. Syyn tiedätte.
Vierailija kirjoitti:
Tutustupa muidenkin alojen työehtosopimuksiin, ennen kuin alat pätemään.
Tuo alku olikin työsopimuslaista , kuten kirjoitin. Laki koskee ihan kaikkia työpaikkoja. Paremmat ehdot voi sopia työehtosopimuksessa, huonompia ei.
Sulla on ihan oma työsopimuslaki.
Näin meillä muilla:
"6 §
Tilapäinen hoitovapaa
Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. (29.6.2006/533)
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta."
Huomioi, että palkasta ei puhuta mitään, se riippuu työehtosopimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ihan oma työsopimuslaki.
Näin meillä muilla:
"6 §
Tilapäinen hoitovapaaTyöntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. (29.6.2006/533)
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta."
Huomioi, että palkasta ei puhuta mitään, se riippuu työehtosopimuksesta.
Kerro joku työehtosopimus jossa tilapäinen hoitovapaa on palkaton.
???