Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 20-vuotias liian nuori vanhemmaksi?

Vierailija
05.11.2017 |

Olisin 21-vuotias lapsen synnyttyä. Kysymys on vain se pitäisikö lapsen? Olen aina toivonut lasta mutta ikämme mietityttää. Rahallisesti tulisi tietenkin tiukempaa.

Mitä mieltä te olette? Onko jollekulle käynyt samoin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että vahinkolapsi...

Vierailija
2/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa lapsen ja kykenee sitä huolehtimaan niin ikä on sopiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisestä iästä se on enemmän kiinni. Omat vanhemmat olivat 26-vuotiaita ja isäkin myöntää nykyään että tuli liian varhain isäksi.

Vierailija
4/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että vahinkolapsi...

Jaa? Suurinosa lapsista on vahinkoja.

Vierailija
5/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ikäsidonnaista. Itse tutustuin vauvakerhossa äitiin, joka oli saanut juuri esikoisensa (äiti oli silloin 21-vuotias). Hän oli ollut miehensä kanssa jo reilun vuoden naimisissa ja lapsi oli harkittu, kyse ei ole edes uskiksista tms. vaan ihan "tavallisista" ihmisistä. Tämä nainen on todella hyvä äiti, hänellä oli ammatti ja vakipaikka, samoin kuin miehellä (joka tosin oli tuolloin 26-vuotias).

Itse siis sain esikoiseni 23-vuotiaana, enkä ollut alkuunkaan niin kypsä kuin tuo yllä kuvailemani nainen. Kasvoin toki henkisesti raskausaikana, samaten vauva-aikana (ja yhä edelleen, lapsi nyt 4v), olen kantanut vastuuni yhdessä isän kanssa (emme siis rellestä ja lykkää lasta jatkuvasti hoitoon, lapsi ei ole kaupassa kiljuva Jessica-Julia tms.), mutta en voi sanoa olleeni mitenkään valmis äidiksi. Toki siihen kasvoin, ja rakastan äitiyttä ja lastani, tämä on parasta mitä on tapahtunut, mutta olisi se voinut tapahtua myös myöhemminkin... Ei olisi ollut niin kova "pakkotahti" kasvussa eikä niin iso pesäero aiempaan (juhlinnat, spontaanisuus yms.).

Siispä ikäsi tuskin määrittää kypsyyttäsi, se riippuu niin monesta muustakin asiasta. Kuka tahansa voi kasvaa vastuulliseksi, hyväksi vanhemmaksi niin halutessaan, mutta sitä kannattaa punnita tarkasti omalla kohdalla, itsensä tuntien - ei todellakaan kannata hankkia lasta, jos ei ole 100% varma että HALUAA olla äiti.

Vierailija
6/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin äidiksi 21-vuotiaana. Vahinkohan se raskaus oli, mutta en edes harkinnut aborttia.

Se on ihmisestä kiinni, ei iästä tai tilanteesta.

Vierailija
7/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sinulla ole oikeutta abortiin vain sen takia että olet nuori, abortti on murha ei mitäään muuta kuin murha

Vierailija
8/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni tuli raskaaksi jo 19-vuotiaana. Toki se laittoi elämän vähän tauolle, mutta opiskeli sitten kolmenkympin lähestyessä ammatin. Asuvat poikansa kanssa kaksiossa. Raha on tiukassa edelleen, mutta hyvin läheinen perhe ja rakkautta riittää.

Kyllä mä uskon, että ihminen tietää haluaako pitää lapsen vai ei. Ei ole mitään oikeaa ikää. Parhaiten lapset sopivat perhekeskeiselle tyypille, joka ei tykkää rellestää, matkustaa tai elää jotenkin spontaanisti. Toki lapsia voi noihinkin kuvioihin hankkia, mutta ei se sitä perhe-elämää ainakaan vähemmän raskaaksi tee.

Vierailija
9/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuusmesssiaassa kirjoitti:

ei sinulla ole oikeutta abortiin vain sen takia että olet nuori, abortti on murha ei mitäään muuta kuin murha

Hohhoijaa..

Vierailija
10/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian nuori. Malttia vaan vielä 25 v asti jolloin on aivotkin kehittyneet loppuun. Sain 21-vuotiaana ja en ollut se vielä miksi muutuin vanhetessa, mutta kyllä se lapsen kasvatus on rankkaa ihan sama missä vaiheessa sen tekee. Tein yliopistotutkinnon lapsen ollessa pieni ja erosin 23-vuotiaana lapsen isästä.

Parikymppinen ei tiedä vielä yhtään mitä on tekemässä. T. 33 v ja onnellinen kun lapsi teini ja saan olla pois kotoa!

Vierailija
11/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On liian nuori. Malttia vaan vielä 25 v asti jolloin on aivotkin kehittyneet loppuun. Sain 21-vuotiaana ja en ollut se vielä miksi muutuin vanhetessa, mutta kyllä se lapsen kasvatus on rankkaa ihan sama missä vaiheessa sen tekee. Tein yliopistotutkinnon lapsen ollessa pieni ja erosin 23-vuotiaana lapsen isästä.

Parikymppinen ei tiedä vielä yhtään mitä on tekemässä. T. 33 v ja onnellinen kun lapsi teini ja saan olla pois kotoa!

niin eikun murhaamaan lapsi abortilla ja uusi sitten 5 vuoden päästä, se lapsi siellä vatsassa on ihminen eikä mikään apina

Vierailija
12/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo ammatti ja opiskelen nykyään korkeakoulussa. Mies käy töissä.

En ole kertonut miehelle vielä.

Vierailija
13/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni 13v tytär tuli raskaaksi ja oli 14v kun lapsi syntyi. Tuossa ei kyllä ollut mitään järkeä. Isoäiti oli aivan innoissaan vauvasta, vaikka tuohan on tragedia saada lapsi kun on itse vielä lapsi. Tuohon ap:n kysymykseen, niin et ole liian nuori, itse en olisi siinä iässä vielä ollut valmis mutta olemme erilaisia.

Vierailija
14/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian nuori. Odottakaa muutama vuosi. Ihan senkin takia ettei ole rahasta tiukkaa, koska olet opiskelija, eli elätte aikalailla miehen tuloilla nytkin. Ei ne riitä jos tilanteeseen tuodaan vielä lapsi.

Vierailija
15/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikäsidonnaista. Aikaisemmin oli hyvin tavallista tehdä lapsia sinun iässäsi. Nykyään opiskellaan pidempään ja oitää sitten saada työ ja asunto jne. Itse olet vielä nuori kun lapsesi on aikuinen.

Vierailija
16/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini oli 19-vuotias tullessaan vahingossa raskaaksi ja äskettäin täyttänyt 20, kun synnyin. Isä oli juuri täyttämässä 21. Se mitä olen heistä kuullut, niin olivat kyllä aika lapsellisia. Isä häipyi kuvioista käytyään kerran katsomassa lastaan. No se oli sellaista aikaa, ettei seksivalistusta ollut lainkaan ja ehkäisyvälineetkin tiskin alla apteekissa ja kemikaliossa. Pienellä paikkakunnalla kaikki tunsivat toisensa, joten ei niitä kumeja nuoret ilenneet käydä ostamassa. Asia olisi varmasti levinnyt vanhempien korviin. Toisaalta monet parikymppiset perustivat siihen aikaan jo perheen, oli sitten kyseessä pakkoavioliitto tai ihan vapaaehtoinen. Monella oli jo vastuuntunto hyvin korkealla tasolla, mutta tiedollinen puoli on vähäinen. Tänä päivänä tilanne taitaa olla juuri toisin päin. 

Vierailija
17/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että vahinkolapsi...

Jaa? Suurinosa lapsista on vahinkoja.

Mitä? Naurettava kommentti. Sopii kuvaan, että kirjoitat kuten kirjoitat.

Vierailija
18/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli 21 saadessaan minut 70-luvun alussa. Oli ollut töissä jo 16-vuotiaasta asti ja muutenkin kypsä ikäisekseen. Oli ollut aina lapsirakas, epäitsekäs, lempeä ja avulias luonteeltaan. En olisi voinut saada parempaa äitiä. Nuoresta iästä oli ainoastaan iloa mulle. Jaksoi touhuta kanssani. Ja ollessani 20-vuotias, äitini oli nelikymppinen ja meillä oli aina mukavaa yhdessä sen jälkeenkin, kun olin muuttanut pois kotoa. Olimme läheisiä aina. Valitettavasti hän kuoli viiskymppisenä, joten siksikin oli hyvä, että sai mut nuorena.

Vierailija
19/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Nuori on kylläkin, mutta ei  kuitenkaan enää  liian nuori.

Vierailija
20/21 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian nuori. Alle 30- vuotias ei ole kypsä näin lopullisiin päätöksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi