Kaihileikkaukseen nelikymppisenä - kokemuksia kenelläkään?
Minulla todettiin näköhäiriöiden syyksi alkava kaihi eli mykiön samentuma. Harvinaista ikäisilläni, hiukan 40v+. Silmälääkäri epäili että parin vuoden kuluessa olisi kaihileikkaus edessä molempiin silmiin. Onko kenelläkään kokemusta? Mitä vaikuttaa työhön, tarvitsen tarkkaa lähinäköä ja leikkauksessahan silmän tarkennuskyky häviää? Tietysti lukulasit tai moniteholasit sitten tulee. Entä harrastukset esim laskettelu, voiko sitä jatkaa? Siinähän pitää tehdä havaintoja vaihtelevalla etäisyydellä pinnan muodoista yms. Mitenkähän kaihileikattu siinä pärjää?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Leikkaus ok, ei kivulias ja sen jälkeen näkee superhyvin! Minulla vain lukulasit, mutta ilmankin näen melko hyvin. Mitään ongelmia en ole havainnut, hahmotan etäisyydet kuten ennenkin. Tosiaan, mitään hankaluuksia ei ole.
Hei! Tosi kiva kuulla. Oli aika järkytys nelikymppiselle kuulla joutuvansa kaihileikkaukseen. Vaikkakin yleinen vaiva, niin ajattelin sen kuuluvan vain +70 vuotiaille.
Eihän siinä muitakaan vaihtoehtoja ole, jos on kaihi, niin joko se leikataan tai sitten ei näe juuri mitään, kun se kehittyy pitkälle.
Itse odotin liian kauan leikkaukseen menoa, uusilla laseilla näin hyvin jotain pari kuukautta ja olisin säästänyt leikkauksen hinnan, kun olisin mennyt aikaisemmin (enkä aina vain laseja uusinut), mutta pelotti niin kamalasti ja ihan turhaan,
Hyvä lääkäri osaa aika tarkkaan tehdä sellaisen näön kuin asiakas haluaa. Itse tarvitsen enemmä lähinäköä, niin sen sitten sain. Oikeastaan ihan nauroivat optikot, kun tarkistettiin näkö leikkauksen jälkeen, niin se oli ihan justiin suunnitelman mukainen. Nyt lähinäkö tietysti huononee normaalisti ikänäkönä ja kohta tarvitse lukulasit.
Jos olet runsaasti likinäköinen niin valmistaudu ettet leikkauksen jälkeen enää näe tosi lähelle tarkasti .Esim.lanka neulan silmään.Itselle tuo oli ainoa miinus muuten leikkauksen jälkeen avautui kirkas maailma.Likinäköisyys ,joka osaksi kaihin aikaansaamaa muuttui -10stä -2n kuten oli suunniteltu.En halunnut täysin lasittomaksi ,koska hajataittoa +ikänäköä.
Sinun diagnoosi on nuoruusiän kaihi 😊
Itselläni leikattiin juurikin reiluna nelikymppisenä harmaakaihi ja n. Vuotta myöhemmin jälkikaihi. Mitä nuorempana tulee kaihi, sen varmemmin tulee jälkikaihi, kertoi silmälääkäri. Jälkikaihin leikkaaminen on nopea lasertoimenpide eikä siihen anneta saikkua.
Leikkaukset menivät hyvin ja lukemiseen tarvitsen lasit, muuten kaikki sujuu ilman laseja.
Varsinaisesta leikkauksesta Parantumiseen sain muistaakseni pari viikkoa saikkua, koska työskentelin tuolloin konttorihommissa ja ajoin paljon autoa myöskin työn puolesta. Pari päivää leikkauksen jälkeen olin jo häissä, mutta ilman meikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä muitakaan vaihtoehtoja ole, jos on kaihi, niin joko se leikataan tai sitten ei näe juuri mitään, kun se kehittyy pitkälle.
Itse odotin liian kauan leikkaukseen menoa, uusilla laseilla näin hyvin jotain pari kuukautta ja olisin säästänyt leikkauksen hinnan, kun olisin mennyt aikaisemmin (enkä aina vain laseja uusinut), mutta pelotti niin kamalasti ja ihan turhaan,
Hyvä lääkäri osaa aika tarkkaan tehdä sellaisen näön kuin asiakas haluaa. Itse tarvitsen enemmä lähinäköä, niin sen sitten sain. Oikeastaan ihan nauroivat optikot, kun tarkistettiin näkö leikkauksen jälkeen, niin se oli ihan justiin suunnitelman mukainen. Nyt lähinäkö tietysti huononee normaalisti ikänäkönä ja kohta tarvitse lukulasit.
Tämä on jo vanha viesti niin varmaan on sullekin jo selvinnyt, mutta muillekin tiedoksi: kaihileikkausessa vaihdetaan silmä mykiö kokonaan, joten ikänäköä ei tule.
Leikkaus ok, ei kivulias ja sen jälkeen näkee superhyvin! Minulla vain lukulasit, mutta ilmankin näen melko hyvin. Mitään ongelmia en ole havainnut, hahmotan etäisyydet kuten ennenkin. Tosiaan, mitään hankaluuksia ei ole.