Minkä ikäisenä naisilla tyypillisesti alkaa paino kertymään vyötärölle?
Nuorenahan se taitaa kertyä enemmän peppuun, reisiin ja rintoihin. Tapahtuuko muutos vasta vaihdevuosien jälkeen vai jo aiemmin?
Kommentit (18)
Miksi sen painon pitäisi kertyä yhtään mihinkään?
Ei kai se iästä?
Mulla ainakin, kun takaliston ja reisien määrä on ”täysi, niin alkaa tulla mahaan...ja jenkkakahvat. Ehkä vähän kiinni vartalon mallista.
Ihan minkä ikäisenä hyvänsä. Aika monella 16-vuotiaallakin on vatsamakkara. Raskauksien myötä tietysti sitten riski lisääntyy. Kaikille ei tule mutta toisille tulee, minulle tuli kolmannen lapsen jälkeen. Siihen mennessä olin palautunut aina ennalleen synnytyksen jälkeen. Näin siitäkin huolimatta etten lihonut kolmannessakaan raskaudessa liikaa.
Riippuu vartalotyypistä, mihin se kertyy. Osalla keskivartaloon, osalla alavartaloon jne. Kun hormonitaso laskee, niin sitä kertyy siihen kyseiseen paikkaan helpommin. Mulla henk koht ei ole koskaan kertynyt takapuoleen eikä lanteille, vaan jo nuorena vyötärölle, kun satun kuulumaan siihen ryhmään, että on pieni luiseva peppu.
Minulla alkoi 1-2 vuotta kuukautisten päättymisen jälkeen. Siihen asti olin hoikka. En bmi:n perusteella edelleenkään ole muuta kuin normaali, mutta pömppömaha minulle on tullut, enkä yhtään pidä siitä.
Sisaret, ottakaa kohtalostani oppia. Vähentäkää ruoka-annostenne kokoa jo hyvissä ajoin ennen vaihdevuosia tai viimeistään niiden alkaessa. Älkää kuvitelko, että vaikka olette tähän asti olleet hoikkia, tulee tilanne jatkumaan lopun ikäänne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan minkä ikäisenä hyvänsä. Aika monella 16-vuotiaallakin on vatsamakkara. Raskauksien myötä tietysti sitten riski lisääntyy. Kaikille ei tule mutta toisille tulee, minulle tuli kolmannen lapsen jälkeen. Siihen mennessä olin palautunut aina ennalleen synnytyksen jälkeen. Näin siitäkin huolimatta etten lihonut kolmannessakaan raskaudessa liikaa.
Aloituksessahan sanottiinkin, että "tyypillisesti". Se nyt on ihan päivänselvä asia, että iän myötä ylimääräinen rasva alkaa kertyä enemmän vyötärölle, koska hormonitasot muuttuvat.
Ylimääräisen ihran kertyminen alkaa siinä iässä, kun ryhtyy syömään säännöllisesti enemmän kuin kuluttaa. Yksi herkutteluateria silloin tällöin ei aiheuta mitään.
Mulla kun siirryin istumatyöhön 35+ -vuotiaana.
En usko mihinkään tyypillisyyteen tässäkään asiassa. Eiköhän se ole tyypillistä kun repsahdetaan roskaruokaan ja lakataan vaan välittämästä. Ja se voi tapahtua missä iässä tahansa, katsokaa katukuvaa Suomessa!
Ei ole mikään sääntö eikä kohtalo että synnytyksen, useammankaan, jälkeen läskiä jäisi jotenkin väkisin roikkumaan kroppaan! Raskauden aikana painon ei pitäisi nousta enempää kuin noin 12 kg. Siitä osa on lisääntynyttä verimäärää, nestettä, istukan ja lapsiveden paino, lapsen paino.
Raskaana olevan ei tarvitse syödä kahden edestä, raskaus ei lisää energian tarvetta normaalista kuin ehkä jonkun voileivän verran! Imetysaikana paino putoaa ja silloin on syötävä hyvin mutta ei pullaa vaan normaalia ruokaa. Imetys kuluttaa suuren määrän kaloreita.
Vanhetessaan naisen (ja miehen!) kroppa muuttuu. Lihasmassa vähenee ja rasvakudos lisääntyy, mutta sen ei tarvitse olla mitään roikkuvaa pullottavaa rasvaa, silloin se on jo liikaa! Vanhenemisprosessi on edessä kaikilla jotka vanhemmaksi elävät. Joillakin naisilla lantio levenee synnytyksen jälkeen, mikä on normaalia, mutta ei kaikilla.
Se että raskaus ja lapsen saanti lihottaa vääjäämättä, että läski vain tulee jostain tyhjästä vaikka mitään en syö, on näitten "kehopositiivisten" puolustuspuhetta laiskuutta ja mukavuudenhalua selittämään. Tutustukaa ihmisen fysiologiaan, ehkä opitte jotain!
Mulla nous paino 27-28 vuoden iässä +20 kg. Suurin osa mahaan, sitten käsivarsiin, reisiin ja pohkeisiin. 27 ikävuotta ennen olin alipainoinen koko elämäni. Ilmeisesti nyt olen sitten läski koko loppuelämäni :(
Mulla se oli aika tarkkaan joskus 33-vuotiaana, sitä ennen olin hoikka ja litteämahainen, vaikka lapsia jo olikin. Mulla paino kertyy aina lähinnä mahaan, ei mihinkään muualle. Käsivarret, peppu, sääret ja reidet pysyy samanlaisina mutta vatsa näyttää siltäkin lähtisin ihan kohta synnyttämään...
Mulla alkoi 48 vuotiaana, kun loppui kokonaan menkat.
Minulla alkoi siinä 13-vuotiaana.
Mun mielestäni on erittäin seksikästä, kun naisella on pyöreä vatsa ja ns. allit. Riippurinnatkin ovat seksikkäät. Katselen nykyään juuri kyseisellä tavalla pullukoita naisia kaikkein ihailevimmin. Olen itse aina ollut luonnostani hoikka ja pienirintainen & pyöreäpeppuinen kropaltani, joten naisellinen pehmeys on erittäin viehättävää -- sekä kilojen kertyminen sellaisiin paikkoihin, joista itse olen aina ollut hoikka.
T. Hoikka bi-nainen
Vierailija kirjoitti:
Mulla kun siirryin istumatyöhön 35+ -vuotiaana.
Minä taas aloin vastaavassa tilanteessa laihtua, kun unohdin syödä työn viedessä ajatukset.
Vaihevuodet ohi 4v sitten eikä ole ainakaan vielä kertynyt mitään. Olen muutaman kilon kevyempi, normaalipainoinen ja harrastan pilatesta ja vesijuoksua.
Mulla 30+