Mietitkö koskaan, tarvitaanko ammattikuntaasi lainkaan enää 20 vuoden kuluttua?
Vai onko sen miettiminen ja sinun työllistäminen mielestäsi jonkun muun vastuulla? Tuota tekstinkäsittelijä-keskustelua lukiessani tuli vaan mieleen, eivätkö ihmiset pysty yhtään näkemään omien ammattialojensa tulevaisuudennäkymiä etukäteen...
Kommentit (14)
Olen konsultti. Mietin asiaa siltä kannalta millä alalla tarvitaan eniten apua automaation suunnittelussa ja sisäänajossa.
Olen 45, joten ei suoranaisesti huoleta. Pärjään taloudellisesti loppuikäni jotenkin, jos työt loppuu ennen eläkettä. Voi silti olla, että ihan tekemusen vuoksi keksisi uudenlaisen työn.
Eipä meidän hommia tee robotit kuin tieteisleffoissa...
Työni on niin soveltavaa ja vaatii niin monipuolisia taitoja, että onneksi mikään tietokone ei tule siihen lähitulevaisuudessa pystymään.
Valitettavasti tarvitaan, töissä lastensuojelussa.
Olen ruokakaupan myyjä, varmaan työnkuvat tulee muuttumaan. Toisaalta sitähän se on jo. Tulee uusia sovelluksia, järjestelmiä ja käytäntöjä työtä koskien, toisaalta myös uusia palveluja. Meilläkin pitää osata tietyt palvelut. Ja sekin suunta on mielestäni olemassa, että enemmän voi pitäisi olla tuotetietoa ja erikoistietoa.
Mut sit yksi suunta alalla on myös osa-aikatyö ja se, että ei välttämättä haluta pitää töissä vanhoja, raihnaisia kokoaikaisia myyjiä, jotka ei jaksa oppia uutta ja saikuttelee koko ajan.
En mieti, suurimmat murrokset työelämässä on jo nähty. Eikä niidenkään syynä ollut teknologian kehitys, vaan vihreät ajoivat päästökaupoillaan teollisuutemme Kiinaan ja Intiaan.
Olen lähihoitaja. Varmasti työ muuttuu ja kehittyy koko ajan, mutta ei se lopu ennenkuin ihmiset loppuu.
Ei, ammattini oli viimeksi sijalla 6, listalla "ammatit jotka todennäköisimmin säilyvät". Tai joku vastaava. Puolisonkin ammatti säilynee.
Olen laboratoriohoitaja näytteenotossa. Mietin kyllä silloin tällöin ja ammatin häviäminen voi olla todennäköistäkin, mutta eipä se oikeastaan haittaisi. Olen 20 v päästä jo sen verran lähellä eläkeikää. Enkä muutenkaan tiedä jaksanko sinne asti tehdä tätä työtä, joten saattaa olla että joka tapauksessa teen jotain muuta. Nämä hommat ovat jo nyt siirtymässä lähihoitajille muutenkin, joten ei tätä ammattia ole järkeä ylläpitää kun siihen pääsee ilman koulutustakin. Automaatio ei ainakaan toistaiseksi ole korvannut ihmistä.
Ei haittaa, olen eläkkeellä.