Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä toiminnanohjaus ja sen vaikeudet oikein on

Vierailija
04.11.2017 |

?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloittaminen tai lopettaminen on vaikeaa. Tai se mitä niiden välissä tapahtuu.

Vierailija
2/9 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun et ole mekaaninen robotti tai kone.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi minun lapsi ei osaa leikkiä itse, ei siis tee mitään itekseen ilman että ohjataan. Koulussa opetteleekin paljon leikkitaitoja. On vaikeasti vammainen eikä ole omaa toiminnanohjausta.

Vierailija
4/9 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako se, että ei osaa toimia itsenäisesti vaan tarvitsee tukea?

Vierailija
5/9 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenki miten pahasti se oma toiminnanohajus puuttuu. Toiset pärjää ohjauksella, toiset tarvii koko ajan avustajan tai ohjaajan jonka kanssa kaikki, siis ihan kaikki asiat kuten pukeminen, syöminen, ym. tehdään avustetusti.

Vierailija
6/9 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aloittaminen tai lopettaminen on vaikeaa. Tai se mitä niiden välissä tapahtuu.

Minulla on keskushermostosairauden aiheuttamia kognitiivisia oireita ajoittain, ja olen huomannut, että joskus esim. siirtymätilanteet (kaupan kassalla tms. asiointi, joskus jopa suojatien ylittäminen, pukeminenkin) ovat selittämättömästi raskaita. Saatan olla ihan poikki sen jälkeen, vaikka tilanne olisi kestänyt alle minuutin. Ulkopuolinen ei välttämättä huomaa mitään poikkeavaa toiminnassani.

Lukemieni artikkelien perusteella tässä on kyse toiminnanohjauksen vaikeudesta. Näitä vaikeuksia minulla esiintyy yleensä samaan aikaan kuin muitakin neurologisia oireita, joten ne aiheutuvat selkeästi sairaudestani.

Myös tehtävien aloittaminen on tuolloin vaikeutunut, mutta itse koen siirtymätilanteet kaikkein rasittavimmiksi.

Vierailija
7/9 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä siivous. Jos tarvitsee toisen ihmisen ohjaamaan, että ensinnäkin saa aloitetuksi. Vaikeuden asteesta riippuen tarvitsee ohjausta tai apua siivouksen eri vaiheissa; suunnittelussa ja toteutuksessa niin, että lopputuloksena on siisti koti/huone. Ilman apua jäisi joko kokonaan tekemättä tai siten toiminta ei oikein etene. Yleensä toiminnan ohjauksen vaikeudet esiintyvät kaikessa päivittäisissä tekemisissä

Vierailija
8/9 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminnanohjauksen pulma voi olla myös niin vähäistä, että lapsi selviytyy esim. kouluarjesta, mutta opettajan pitää kiinnittää lapseen erityistä huomiota. Lapsi ei välttämättä kykene aina toimimaan koko luokalle annettujen ohjeiden mukaan, vaan tarvitsee henkilökohtaista ohjausta aloittamiseen/tehtävässä pysymiseen/etenemiseen.

Vierailija
9/9 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavalliset arkiset asiat vaativat suunnittelua ja sisältävät eri vaiheita, joita ei välttämättä tule ajatelleeksi. Esim. kahvinkeitto, pukeminen, kaupassa käynti ovat tavallisia asioita, joissa kuitenkin pitää edetä tietyssä järjestyksessä. Toiminnan ohjauksen vaikeuksissa ihmisen on vaikea edetä jossain "tavallisessa asiassa" . Hän ei kykene suunnittelemaan tekemistä tai ei kykene pysymään suunnitelmassa, vaikka sellainen olisi esim. keskittymisen ongelmat.