Sukupuoliaihe Perjantaissa
Kommentit (34)
Vieraista Viivi puhui viisaasti ja rohkeasti. "Sukupuolenkorjaus" on käsitteenä kuin keisarin uudet vaatteet. Ei sukupuolta voi vaihtaa eikä korjata. Sukupuoli on biologinen, vaikka oman sukupuolen hyväksyminen olisi vaikeaa pienelle osalle ihmisistä.
Ilahduttavaa että ohjelma oli kutsunut hänet vieraaksi ja antoi hänen puhua.
Vaikea aihe. En usko että tuollaista ominaisuutta voi kukaan itse vapaasti valita. Hirveitä summia rahaakin voi joutua käyttämään asiaan. Yllättävän paljon on transihmisiä, onkohan tämä ominaisuus jotenkin lisääntymään päin?
Ohjelman juontajat ammattitaidottomia. Ei mitään tilannetajua. Viivin haastattelu tökki. Toinen hoki kuin pikkupenska punastumisesta. Rohkeita nuoria, kun tulivat ohjelmaan. Ja hienoa, että ymmärrys erilaisuutta kohtaan on kasvanut.
Minusta ihminen saa olla sellainen kun on. Vaikka jotain viidettä sukupuolta. En vaan kestä näitä keskusteluja koska niissä näkee kuinka vaikeaa joillain on/on ollut. Ärsyttää, kun on edelleen niin yksinkertaisia ihmisiä, jotka haukkuvat ja katsovat kieroon "erilaisuutta".
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihminen saa olla sellainen kun on. Vaikka jotain viidettä sukupuolta. En vaan kestä näitä keskusteluja koska niissä näkee kuinka vaikeaa joillain on/on ollut. Ärsyttää, kun on edelleen niin yksinkertaisia ihmisiä, jotka haukkuvat ja katsovat kieroon "erilaisuutta".
Kuka nyt on katsonut kieroon ja ketä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt on katsonut kieroon ja ketä?
Jostain noille ihmisille on se paha olo tullut.
Kaikki käyttäytyivät kunnioittavasti haastattelussa. Ei ketään kieroon katsottu.
Kyllä näitä on. Omalla luokallanikin oli poika joka kaikin tavoin olisi sopinut paremminkin tytöksi. Emme ymmärtäneet. Mutta on tämä vanhemmillekin vaikeaa. Mesi oli aidon oloinen ja välitön
Kyllä näitä on. Omalla luokallanikin oli poika joka kaikin tavoin olisi sopinut paremminkin tytöksi. Emme ymmärtäneet. Mutta on tämä vanhemmillekin vaikeaa. Mesi oli aidon oloinen ja välitön
Että taas.
Ja mikä kumma naisia siinä naiseudessa niin kovin risoo?
No itse olen tyytyväinen miehenä enkä ole sukupuolta vaihtamassa, mutta jos nyt muuttuisin naiseksi niin en minä välttämättä mieheksi takaisin väkisin pyrkisi. Ei se naiseus niin kamalaa ainakaan ulkopuolisen silmin näytä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelman juontajat ammattitaidottomia. Ei mitään tilannetajua. Viivin haastattelu tökki. Toinen hoki kuin pikkupenska punastumisesta. Rohkeita nuoria, kun tulivat ohjelmaan. Ja hienoa, että ymmärrys erilaisuutta kohtaan on kasvanut.
Kumpi hoki punastumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki käyttäytyivät kunnioittavasti haastattelussa. Ei ketään kieroon katsottu.
Kuka on sanonut, että haastattelussa katsottiin kieroon? Puhe oli ihmisistä, jotka kiusaavat ja haukkuvat esim kouluaikaan. Hyi hävetkää umpiot, jotka saatte pahaa mieltä aikaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on sanonut, että haastattelussa katsottiin kieroon? Puhe oli ihmisistä, jotka kiusaavat ja haukkuvat esim kouluaikaan. Hyi hävetkää umpiot, jotka saatte pahaa mieltä aikaan!
Ne on ne vanhemmat, jotka lapsen kuullen nauravat ja haukkuvat jotain vähemmistöön kuuluvaa, ja sitten lapsi jatkaa koulussa kuulemaansa. Hävetkää vanhemmat, jotka saatte pahaa mieltä aikaan!
Vierailija kirjoitti:
Että taas.
Ja mikä kumma naisia siinä naiseudessa niin kovin risoo?
No itse olen tyytyväinen miehenä enkä ole sukupuolta vaihtamassa, mutta jos nyt muuttuisin naiseksi niin en minä välttämättä mieheksi takaisin väkisin pyrkisi. Ei se naiseus niin kamalaa ainakaan ulkopuolisen silmin näytä olevan.
Eihän siinä ole kyse siitä, etteikö nainen halua olla nainen. Tai etteikö mies halua olla mies. Suomessa on viime vuosikymmeninä ollut niin tiukat seulat, ettei hoitoihin pääse nyt vaikka nainen, joka ei vaan halua olla nainen. Kyllä siinä täytyy olla ihan aito transsukupuolinen.
Sana kirjoitti:
Vieraista Viivi puhui viisaasti ja rohkeasti. "Sukupuolenkorjaus" on käsitteenä kuin keisarin uudet vaatteet. Ei sukupuolta voi vaihtaa eikä korjata. Sukupuoli on biologinen, vaikka oman sukupuolen hyväksyminen olisi vaikeaa pienelle osalle ihmisistä.
Ilahduttavaa että ohjelma oli kutsunut hänet vieraaksi ja antoi hänen puhua.
Minusta Tuo Viivi vaikutti tosi oudolta, ahdistuneelta ihmiseltä, ei oikein tiennyt, ollakko lintu vai kala.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea aihe. En usko että tuollaista ominaisuutta voi kukaan itse vapaasti valita. Hirveitä summia rahaakin voi joutua käyttämään asiaan. Yllättävän paljon on transihmisiä, onkohan tämä ominaisuus jotenkin lisääntymään päin?
Ei. Ihmiset uskaltavat tulla kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan nykyään sukupuoliroolit ovat entistä tiukemmat vaikka muuta sanotaan. Naisille - jopa pienille tytöille mainostetaan että sinun TÄYTYY tykätä meikkaamisesta ja mekoista tai olet poika. Plastiikkakirurgiaa glorifioidaan ja Kim Kardashianin näköisiä naisia pidetään kauneusihanteena. Sama miehillä, täälläkin on yksi kommentti jossa joku sanoo että luokkatoveripoika olisi sopinut paremmin tytöksi. Tuohan on aivan hirveä asenne, jolla sanotaan vähän kauniin että jos et ole tyytyväinen fyysiselle ruumiillesi asetetuista oletuksista, ruumiissasi on jotain vikaa.
Minä kerroin että monta vuosikymmentä sitten luokallani oli poika joka olisi sopinut tytöksi. Miksi kauhea asenne? Sanoin ettemme ymmärtäneet silloin lapsina asiaa. Hän olisi vuorenvarmasti halunnut ollakin tyttö, käyttäytyminen, eleet, ääni, kaikki viittasi tähän. Mukava poika enkä usko että joutui kiusatuksi mutta poikien kanssa hän ei viihtynyt. Muu sukupuoli?
Viivistä tuli aika vahvasti mieleen Asperger. Heidän keskuudessaan myös seksuaali- ja sukupuoli-ismdentiteetin ongelmat ovat hieman yleisempiä kuin "normaalin" väestön keskuudessa.
Ihmisoikeus sitä ihmisoikeus tätä blääääähhh